bodem afzuigen met potfilter, iemand tips


trabbart

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2019
Berichten
179
Leeftijd
54
ik zou de bodem willen afzuigen van mijn aquarium(s) .
ik heb een grote potfilter , echter heb ik een paar problemen,
eerst het moet mechanisch filteren , wat zou ik er het beste insteken? de originele filters heb ik niet ,
ik heb eens geprobeert met filterwatten, maar wat doe je dan als je de filter een paar maand niet gebruikt ? een heel pak watten voor de vuilbak?
en wat als je van je ene bak naar de andere wil gaan, dan kan je een kruisbestuiving hebben?
eigenlijk zou het grofste vuil in een soort zak moeten komen gelijk in een stofzuiger.
is er iemand die een potfilter gebruikt en dit een goeie bodemreiniger vind ?
of ga ik toch beter gewoon overhevelen en het water weglaten lopen.
 
ik doe het met de Eden 501 gravelcleaner , werkt perfect en is tevens ook een oplossing om slakjes te verwijderen en de grotere slakjes naar boven te halen
 
Ik vind het een mooi idee, een potfilter gebruiken als stofzuiger, of het ook een goed idee is ben ik niet zo zeker van.

Buiten dat je het filter natuurlijk moet schoonmaken voor je hem weer weg zet, dus spons en filterwatten goed wassen onder de kraan zal je bij het afzuigen van de bodem ook veel hele kleine stoffen opzuigen die je niet terug in de bak wil hebben. Het filter zal die niet allemaal tegen houden. Daarom denk ik dat het beter is om gewoon met een stuk slang en een hevel te werken. Kun je daarna direct een waterwissel uitvoeren met nieuw/schoon water.

Er zijn van die systeempjes met een filterzakje waarbij water terug (zoals deze) het aquarium in loopt. Als je perse wilt stofzuigen zonder water te verversen dan kun je die wellicht beter gebruiken want het schoonmaken van deze apparaten is beduidend simpeler dan een heel potfilter elke keer schoon weg proberen te zetten maar ook daar ben ik geen voorstander van om dezelfde reden. Bij het omwoelen van een bodem komt er veel vuil vrij welke je gewoon weg wilt spoelen in de gootsteen.
 
Oud draadje maar toch leuk!

Bij mijn sluier bak kan ik wel dagelijks de bodem saneren om het proper te houden met 7 Ryukins...
Ik was ook niet erg gecharmeerd van het iedere keer bijvullen van mijn bak na het hevelen en was dit snel beu en had idd een jbl401 aan mijn gravelvac geknoopt, echter de onderste mand leeg gehouden en bovenin medium+fijn schuim en het werkte best goed met een kleinere klok. Echter wel nog net wat te veel aanzuig en zoog ook zand regelmatig mee. Tijdens de waterwissel is het een eitje om de JBL los te koppellen, kop er af, mandjes er uit en leeggieten van de ontlasting en het zand blijft netjes op de bodem. Zo ongeveer 6 maanden naar volle tevredenheid gewerkt tot mijn Fluval FX6 (hoofd filter) een upgrade nodig had (heeft) voor meer media.

Hier een ander inlaatsysteem voor gebouwd en in de bak schuimblokken met medianetten eromheen om geen eitjes in de fx6 te krijgen dus geen grove mechanische filtering naar de FX6. Een extra pvc pot heeft nu fijn schuim en filterwatten maar vervuilde toch wat vlotter als verwacht ivm het kleinere oppervlak van de 110mm pvc buis tov 150mm dia FX6 mandje waar de filterwatten op liggen.

De JBL401 voor een JBL901 vervangen van MP en de bovenste bak aangepast om zand en troep niet in de groffilter vakken te laten steken dus wat minder spoelwerk. Bovenste bak zit fijn schuim en geen filterwatten anders loopt de rotor vast. Daaronder de bak ook 1 laag 2cm fijnschuim en verder opgevuld met filterwatten om het water extra te polijsten en zo de 110mm pot meer te ontlasten.
De overige bakken zijn nu leeg en zijn om de stroming wat rustiger te krijgen en de troep te laten bezinken.

Werkt vooralsnog erg naar tevredenheid en de klok blijft permanent in de bak het meeste vuil vanzelf opzuigen en zelf nog wat na lopen als ik wat zie liggen.
Bij elke waterwissel kiep ik wel de 901 leeg in de wc en doe de bakjes even in een emmer maar dit is nog geen 5 minuten werk voor alles weer terug onder de bak is en past makkelijk in de 25 minuten bijvullen van de bak. Hierdoor wordt ook de fx6 enorm ontlast door veel minder vuil in de pot.

De volgende stap wordt de hele fx6 vullen met biohome dat moet minimaal 10 kilo worden maar omzeil hierdoor de bouw van een sump en blijft alles nog lekker stil en compact.
Daarna de jbl401 gebruiken voor een oppervlakte skimmer maar ook hier zal ik alleen mechanisch filteren en polijsten om ook de onderhoudsintervallen van de filterwatten ver op te schalen.



Wellicht kunnen anderen hier ook nog iets mee doen. De JBL901-gravelvac werkt icm waterwissels best fijn maar zou hier geen media in doen dat ligt toch te los in de bakken om hem effe lekker vlot te legen.
Foto's erbij voor een indruk en om de beweegreden wat beter te snappen voor de opbouw van de mandjes.

mvg, Erik
 

Bijlagen

  • DSC03507.JPG
    DSC03507.JPG
    165.9 KB · Weergaven: 91
  • DSC03505.JPG
    DSC03505.JPG
    186.3 KB · Weergaven: 79
  • DSC03506.JPG
    DSC03506.JPG
    190.6 KB · Weergaven: 80
  • DSC03488.JPG
    DSC03488.JPG
    140.8 KB · Weergaven: 80
  • DSC03431.JPG
    DSC03431.JPG
    164 KB · Weergaven: 81
Het enigste wat ik hier nog wel op aan wil passen is een 40mm pvc buis gaan gebruiken ipv de klok. Die is toch iets te grote diameter en zuigt daardoor net even te weinig om rap te werken maar is ook net iets te kort zodat er toch nog een beetje zand door de slangen gaat in de 901. Met een langere buis haal je dan wel de snelheid uit het zand maar niet de ontlasting en valt dit weer terug in de bak (hoop ik).
Nu is dit nog ongeveer 1.5 theelepel in 4 dagen waterwissel met dagelijks even opzuigen wat al erg mee valt. Als er erg veel zand in de pot is opgespaard kiep ik die weer terug in de bak en raakt mijn riolering niet verstopt.
 

Terug
Bovenaan