Bodem én planten vervangen; hulp en tips?


Val

Member
Lid geworden
14 februari 2018
Berichten
16
Hallo allemaal,

Ik wil graag binnenkort mijn grindbodem vervangen voor zwart zand. Daarbij wil ik ook een groot deel van mijn planten nu (zit nogal alg op en ze deden het voorheen al niet allemaal even goed) vervangen door andere planten. Als ik dan toch bezig ben doe ik ook maar even een poetsbeurt van alg op moeilijk bereikbare plekjes etc. Ik heb een 60L juwel aquarium, dus qua grootte is het (hopelijk) nog een redelijk overzichtelijke klus.
Na veel lezen kom ik nu tot het volgende stappenplan:

1. nieuwe bodem (en planten) spoelen tot deze schoon is
2. water uit het aquarium overhevelen in een speciekuip (40L, wordt speciaal hiervoor aangeschaft dus als het goed is schoon)
3. filter (juwel binnenfilter) oversluiten naar deze speciekuip zodat filter kan blijven lopen
4. vissen overplaatsen naar speciekuip
5. planten eruit
6. grindbodem eruit (afhevelen met water)
7. aquarium schoonmaken
8. zandbodem erin
9. planten erin
10. filter weer omhuizen naar het aquarium
11. vissen terug

Ik weet dat het daarna wel een tijdje waterwaarden controleren zal zijn, ivm het vervangen van de hele bodem. Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken? Het liefst plaats ik de vissen zsm terug, maar is het verstandig de filter toch een aantal uren in het nieuw ingerichte aquarium te laten draaien voor ik ze terugzet? Heeft het zin iets van nitrivec toe te voegen of heeft dat volgens jullie geen toegevoegde waarde?

Ik hoor graag van jullie:)
 
Naar mijn bescheiden mening kan het perfect zoals je het opgesomd hebt in die volgorde.
Das een klusje van een uur of 2 a 3 max dus dat heeft geen negatieve invloed op de bacterien in je filter.
Maar het is natuurlijk nooit verkeerd om nog een beetje extra levende bacterien toe te voegen.
Waterwaarden controleren mag je zeker altijd doen dat kan nooit kwaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Val
Zelf heb ik net 3 bodems vervangen in 3 nano s en ik zuig met een filterslang de oude bodem eruit en doe dan de nieuwe na te hebben gespoeld weer terug. De vissen doe ik in de tussentijd even in een emmer.
Filter laat ik dus draaien of je lat deze meedraaien in de emmer met vissen. Na het terugplaatsen ben je alle bacterien uit de oude bodem kwijt dus erg zuinig voeren en de waarden in de gaten houden de eerste weken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Val
Dankjulliewel! Het zou inderdaad een relatief kort klusje moeten zijn, dus hopelijk valt de “schade” mee. Ik zal inderdaad de eerste weken erna alles een beetje in de gaten houden.

Is het trouwens nog zinvol eventueel een prop filterwatten in mn filter te doen na het vervangen van alles? In mn juwel binnenfilter zitten alleen twee fijne blauwe sponzen, maar voor het geval van nog fijn ronddwarrend goed zijn watten misschien wel handig? Of ivm bacteriën net niet doen?
 
watten is wel handig om hem mooi helder te krijgen.

maar ik weet niet watvoor planten je hebt, maar er zijn er wel een aantal die graag mest opnemen via de wortels.
aangezien zand van zichzelf inert is zou het dus kunnen dat je planten alsnog niet lekker willen omdat ze te weinig voeding krijgen
 
Voor de moerasplanten zijn er voedingscapsules te koop voor bij de wortels. Vraag maar eens aan Tuinkabouter:D;)
 
Inmiddels al een paar weken terug het hele stappenplan doorlopen. Het moeilijkste bleek het uitvangen van de vissen, want die waren uiteraard niet zo gecharmeerd van mijn wilde plannen. Het gedrag van de cory’s is inderdaad véél leuker op zand, ik ben dus zeker blij met mijn keuze.
Naderhand heb ik 2 dagen een neetje nitriet gemeten en daarop ververst, daarna is alles stabiel gebleven, dus dat viel goed mee!:)
 
Ik loop al langer met het idee rond om die vreselijke rood met blauwe grove grind bodem van mijn 60l bak te vervangen
naar dit topic gelezen te hebben weet ik het zeker. Volgende week als alle kids weer aan het werk zijn en de rust in huis is terug gekeerd ga ik het grind vervangen door filterzand. ;)
 
Ik loop al langer met het idee rond om die vreselijke rood met blauwe grove grind bodem van mijn 60l bak te vervangen
naar dit topic gelezen te hebben weet ik het zeker. Volgende week als alle kids weer aan het werk zijn en de rust in huis is terug gekeerd ga ik het grind vervangen door filterzand. ;)


Ik kan het je zeker aanraden! Ik kon mijn grind er niet uithevelen (ik denk dat dat bij jou ook niet lukt?), dus heb het er voorzichtig uitgeschept en voor het laatste restje de bak gekanteld en het uitgespoeld. Doekje erdoorheen en daarna weer hervullen. In totaal ben ik er een paar uurtjes kwijt mee geweest, maar het was de moeite zeker waard!
 
Ik loop al langer met het idee rond om die vreselijke rood met blauwe grove grind bodem van mijn 60l bak te vervangen
naar dit topic gelezen te hebben weet ik het zeker. Volgende week als alle kids weer aan het werk zijn en de rust in huis is terug gekeerd ga ik het grind vervangen door filterzand. ;)


Paar 6-7 emmers er bij. daar het water in doen. en vissen verdelen.
Dan rap bodem eruit scheppen. en zand erin.

Water weer terug , filter er op. vissen terug.

waarden in de gaten houden.

Bedenk wel, op grind leven ze ook, hoor. hier ook al jaren.
 

Terug
Bovenaan