Blue Dream garnalenbakje (Lex)


Lex

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2006
Berichten
647
Leeftijd
51
Locatie
Nieuw-Vennep
Toch maar weer een garnalenbakje gestart, de vorige keer met dit bakje was geen succes met Caridina garnalen.
Gestart dus met een hele lege schone bak van 30x30x30, een bob sponsfilter welke al 4 weken meegedraaid had in een andere grote bak en een stukje hout uit dezelfde bak.
Ditmaal is het bedoeling dat er Neo's inkomen, Blue Dream, of Bloody Mary, Red Sakura.
Net waar ik tegenaan loop als het bakje ingedraaid is ( 1 soort Neo's dus )
De bodem is een normale grindbodem van Dennerle Quartz 1,2mm, een lichte kleur bodem ( normaal heb ik altijd donkere dus nu eens wat anders...)
Plantjes ook uit de grote meterbak, wat crypto plantjes en een groen mos soort plantje waar ik geen naam van heb...en wat drijfplantjes.
Dus alles zoveel mogelijk uit goed draaide bakken gehaald hier, dus hopelijk geen opstartproblemen of andere rare dingen...

1k0.jpg


Zal zoveel mogelijk hier met foto's bijhouden hoe het gaat, en opmerkingen en tips ed. zijn altijd welkom !
 
Ziet er leuk uit, Succes.
 
Mooi ingericht en veel succes alvast.
 
Dank allemaal, ;)
Omdat ik de bak toch nog een beutje kaal vond een greep in de plantenbak gedaan ( altijd handig) en wat Bucephalandra eruit gehaald en geplant.

1k0.jpg


Close up van een glazen potje, ooit eens op Ali gekocht met een plantje waar ik de naam niet van weet ( komt ook uit de grote plantenbak hier en groeit als onkruid.)

1k0.jpg


Totaaltje;
1k0.jpg
 
Ik zou idd de Bucephalandra op een stuk hout of steen binden, of je moet zeker weten dat de wortelstok uit je grind blijft. Deze gaat namelijk rotten in je bodem!
 
mooie bakjes en verhaal hopen dat het lukt ik zou persoonlijk voor minder bodem gaan om alles makelijk schoon te houden
ik draaie deze filters ook alleen heb ze echt samen met een lucht pomp dat lijkt veel beter te werken in mijn stelling
 
Apart die Bucephalandra, staat al jaren in de bodem in de grote bak zonder rottende wortels.....daarom dacht ik dat het in dit bakje ook zou kunnen.:S
Lijkt misschien een beetje vertekend maar de bodemdikte is maar ongeveer 1cm, filter lijkt me groot genoeg heb de uitstroom net zo staan dat het water aan de oppervlakte rustig kabbelt.
 
Nu na 1 weekje het water getest met de Sera test.
US-740
PH-8
GH-7
KH-5
Nitrit-0
Beetje te hoge US/PH/KH , vind ik voor Neo garnalen.
Ga proberen met osmosewater de waardes naar beneden te krijgen, Naar US 600/PH 7/KH 3 dat lijken me betere waardes voor Neo's.
Als jullie andere meningen hebben betreft de waardes hoor ik dat graag !;)
 
Nu ook nog even die oxydator verstoppen, staat nu erg storend en is zonde van je scape :!
 
Verstoppen is wel lastig in zo'n klein bakje..:unsure::help::)
 
Hij kan achter het hout en steen staan :!
 
Een erg mooi begin!
 
Het bakje is nu 17 dagen oud en er begint wat leven in te komen, heb al een paar slakjes gespot en lichte aanslag op de ramen.
Vandaag voor het eerst een waterwissel gedaan en het filter uitgeknepen, voor een betere flow.
Kwam al een behoorlijke bruine prut uit dus alles is goed op gang.
Waterwaardes zijn ook wat veranderd:

Het was:
US-740
PH-8
GH-7
KH-5
Nitrit-0

Het is nu:

US-664
PH-7,5
GH-6
KH-5
Nitrit-0

Zit ondertussen na te denken over de de bewoners.....ik denk aan: Blue Dream/ Blue Velvet /Blue Pearl/ blauwe tijger.
Iets met blauw dus.....

:)
 
Nog even geduld en dan is de indraaiperiode voorbij ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lex
Nog even geduld en dan is de indraaiperiode voorbij ;)
De filter was al ingedraaid in een andere bak, maar heb geen haast nog een weekie of 3....en onder tussen kijken voor een groepje garnalen.
[durf te vragen] als iemand ergens een leuk groepje gezien heeft of zelf te koop heeft, graag bericht. ;)
 
Je kan het ook vragen in de sectie gezocht als je wil.
 
Je kan het ook vragen in de sectie gezocht als je wil.
Ook een idee ja, koop idd. het liefst bij een liefhebber/hobbyist dan bij een winkel en scheelt ook aan de prijs.
 
op mp staan veel blauwen shrimps wel checken of het fotos van de verkoper zelf zijn
 
Dat is vaak wel de vraag ja, niet dat ze een paar slecht gedekte willen verkopen.....
Maarja hoe check je dat van tevoren ?
 
Dat is vaak wel de vraag ja, niet dat ze een paar slecht gedekte willen verkopen.....
Maarja hoe check je dat van tevoren ?
ze niet kopen als ze lelijk zijn
 
Maar ja dan heb je de reis al gemaakt en sta je er al...
 
Weer een weekje verder, en de waardes gemeten.
Alles op de US na, die was van 664 naar 680 gegaan de rest van de waardes is hetzelfde gebleven.

Voor me gevoel is het bakje er klaar voor nu met een kleine 4 weken, maar ben zelf druk komende week met de F1 op Zandvoort dus nog 1 tot anderhalve week voordat ik op zoek ga naar garnalen.

Heb ff geen foto, maar de plantjes doen het goed , ook de drijfplantjes en geen alg ofzo, alleen wat beginnende aanslag op de ramen maar dat is goed.
 
Mooi dat het goed draait Lex en alvast veel plezier bij de F1 de komende week. Zit hier momenteel natuurlijk de MotoGP te kijken.
 
Na ruim 5 weken indraaien tijd voor bewoners!
Het is een groepje Neocaridina davidi var. Blue Dream geworden, gevonden op marktplaats.
Mooie diep blauw gekleurde garnalen, die uit een bak komen waar een mooie groep inzat en allemaal mooi gekleurd waren.
Toch leuk om te zien waar de garnalen vandaan komen en een praatje te doen met de verkoper....al snel ging het over filters waterwaardes planten etc etc.
Thuis ook zelf de waardes gemeten van het water waar ze inzaten en dat was aardig gelijk aan de waardes die ik had dus perfect !
1k0.jpg

Nu even rustig over wennen al zijn de waardes bijna hetzelfde.
 
ziet er goed uit ben wel benieuwt hoe ze in de bak er uit zien
 

Terug
Bovenaan