Bloemdragende planten.


Watervrouw

Well-known member
Lid geworden
25 juli 2022
Berichten
544
Leeftijd
61
Hoi allemaal, ik heb dit plantje al enkele maanden in mijn aquarium, het is een bloemdragend plantje.
Toen ik het kocht had het een stengel met kleine knopjes.
Ik heb die stengel gesnoeid, achteraf jammer.

Maar weet iemand toevallig hoe dit plantje op filmpje heet ?

Alvast bedankt,
En welke planten zijn nog meer bloem dragend?

groetjes Watervrouw.

 
Het is dacht ik een Echino die ik ook heb gehad maar ja nu de naam nog.
 
Kan dit hem zijn?

 
Ik weet het natuurlijk niet zeker John, maar de structuur van de blaadjes komen niet echt overeen met wat ik heb, lijkt mij.
 
Ik heb hem ook gehad en vindt/vond hem veel op de jouwe lijken maar ja wellicht toch een andere soort al zal die uit mn link wel de emersevorm zijn.
 
Zeg dit nu niet want Benvo loopt al te veel naast z'n schoenen waardoor z'n sokken al slijtage vertonen.... ;) Nee hoor, ik ben zeker geen kenner.
Het is zeker een Echinodrus. Zelf heb ik ooit een horizontalis gehad, deze plant had lichtgroene, eigenlijk mooie heldere bladeren. Dat plantje groeide erg langzaam meen ik, maar misschien was dat weer een andere soort. Hoe dan ook het plantje behoort aan het blad te zien tot de waterweegbreef familie.
 

Misschien een idee om een duidelijke foto te maken en dan te zoeken met Google Lens?
 
Zelf heb ik ooit een horizontalis gehad
Onderstaande dus en die kan vrij hoog worden en die ik had en bedoel haalde niet de 15 cm maar werd wel erg groot in omtrek maar de bladeren "liggen" als het ware.

 
Het is zeker een Echinodrus. Zelf heb ik ooit een horizontalis gehad, deze plant had lichtgroene, eigenlijk mooie heldere bladeren. Dat plantje groeide erg langzaam meen ik, maar misschien was dat weer een andere soort. Hoe dan ook het plantje behoort aan het blad te zien tot de waterweegbreef familie.
Dag Benvo, dankje wel voor je info, en je hebt wel gelijk, mijn plantjes groeit ook erg langzaam, toen ik het kocht had het een stengel met kleine knopjes.
Mij werd verteld dat het bloemetjes zou krijgen, maar ik ga verder zoeken met jou info op google. :)
 

Misschien een idee om een duidelijke foto te maken en dan te zoeken met Google Lens?
Deze misschien Rens?
 

Bijlagen

  • IMG_2736.JPG
    IMG_2736.JPG
    392.4 KB · Weergaven: 54
  • IMG_2737.JPG
    IMG_2737.JPG
    336.5 KB · Weergaven: 50
Deze misschien Rens?
Google komt er helaas ook niet uit. Nog wel dat het een Echinodorus is, maar Google lens zegt dat het een osiris is, en dat is denk ik niet waar.

 
Gelet op de bladvorm en het motief van het blad en de groeiwijze denk ik toch dat het die uit mn link is die ik de eerste keer heb gepost.
 
Probleem is ook een beetje dat hier sprake is van een jong plantje, denk ik. Vaak zie je ouder wordende planten dat de kleur vaak wat donkerder wordt en geeft een uiteindelijke grootte weer betere determinatie mogelijkheden. Maar echte kenner John zit denk ik wel aardig in de buurt!
 
Maar echte kenner John zit denk ik wel aardig in de buurt!
Zeg dit nu niet want Benvo loopt al te veel naast z'n schoenen waardoor z'n sokken al slijtage vertonen.... ;) Nee hoor, ik ben zeker geen kenner.
Om jouw woorden te gebruiken Ben:

Zeg dit nu niet want John loopt al te veel naast z'n schoenen waardoor z'n sokken al slijtage vertonen;)
 
Probleem is ook een beetje dat hier sprake is van een jong plantje, denk ik. Vaak zie je ouder wordende planten dat de kleur vaak wat donkerder wordt en geeft een uiteindelijke grootte weer betere determinatie mogelijkheden. Maar echte kenner John zit denk ik wel aardig in de buurt!
Ja maar wat is jong? het plantje staat al maanden in mijn aquarium, het is wel wat uitgedund aan bladeren, die te erg waren aangetast door alg, en het had een stengel met kleine knopjes toen ik het kocht, ook ik vind het vreemd dat er geen afbeeldingen te vinden zijn van dit plantje in bloei .
 

RensY

even snel je link bekeken, maar dan lijkt het me dat die bloemetjes enkel boven water uitkomen. ik heb spijt dat ik mijn stengel heb gesnoeid, nu maar af wachten hoe lang het duurt voor er een nieuwe komt.
 
Tja die heeft echt lange stelen aan het blad en die in de video naar mijn gevoel niet maar goed wie weet komt dat nog.
 
Ik heb je foto s nog even goed bekeken en jij hebt aan het blad vrij korte stengels en als ik dan die uit de link bekijk die ik nu post dan is dat volgens mij wel een andere soort dan wat jij hebt. Maar goed binnenkort zul je het snel genoeg zien.

 
Ik heb je foto s nog even goed bekeken en jij hebt aan het blad vrij korte stengels en als ik dan die uit de link bekijk die ik nu post dan is dat volgens mij wel een andere soort dan wat jij hebt. Maar goed binnenkort zul je het snel genoeg zien.

Ik denk dat je gelijk hebt, want mijn plantje is zeer zeker geen snel groeier, zoals de beschrijving zegt, het is mijn langzaamste groeier in tegen stelling tot de andere planten die ik heb.;)
 
Ja ik ben geen expert maar ik heb die ik eerst noemde zelf dus gehad en zou er bijna zeker van zijn dat jij die ook hebt. Als deze ook al bloemen geeft dan zal hij denk ik weinig meer veranderen en lijkt dan duidelijk niet op de laatste.
Als het die is wat ik dus denk dan blijft die vrij laag, max 15 cm, en kan vrij vol worden met blad en is verder een mooie plant.
 
Ik denk dat ik hem ga verplaatsen iets meer naar de voorgrond, omdat deze in tegenstelling tot de andere plantjes zó laag lijkt te blijven :)
En verder wacht ik het maar af.

Allemaal bedankt voor het mee denken :)
 
Ja maar wat is jong? het plantje staat al maanden in mijn aquarium, het is wel wat uitgedund aan bladeren, die te erg waren aangetast door alg, en het had een stengel met kleine knopjes toen ik het kocht, ook ik vind het vreemd dat er geen afbeeldingen te vinden zijn van dit plantje in bloei .
Juist omdat het al maanden staat denk ik aan een langzaam groeier.
 
Ja maar wat is jong? het plantje staat al maanden in mijn aquarium, het is wel wat uitgedund aan bladeren, die te erg waren aangetast door alg, en het had een stengel met kleine knopjes toen ik het kocht, ook ik vind het vreemd dat er geen afbeeldingen te vinden zijn van dit plantje in bloei .
Er zijn uiteraard erg veel planten die wel degelijk bloeien maar ze doen dit niet altijd onderwater. Er is veelal sprake van moerasplanten die ook wel gedeeltelijk of helemaal boven water komen te staan en dan kunnen bloeien. Maar Echinodorus planten willen ook onder water wel tot bloei komen. Ze maken dan een lange steel die dan boven water een bloem vormt. De bloemen zijn eigenlijk vaak erg klein.
 
Was het echt een bloem of een uitloper waar jonge plantjes aan zouden komen want die had ik er best vaak in.
 
Was het echt een bloem of een uitloper waar jonge plantjes aan zouden komen want die had ik er best vaak in.
Nee het was geen uitloper, maar een echte stengel die naar boven groeide en echt kleine knopjes had, en de verkoopster zei me dat het een bloem dragend plantje was.
 
Er zijn uiteraard erg veel planten die wel degelijk bloeien maar ze doen dit niet altijd onderwater. Er is veelal sprake van moerasplanten die ook wel gedeeltelijk of helemaal boven water komen te staan en dan kunnen bloeien. Maar Echinodorus planten willen ook onder water wel tot bloei komen. Ze maken dan een lange steel die dan boven water een bloem vormt. De bloemen zijn eigenlijk vaak erg klein.
Ik ben erg benieuwd wat mijn plantje gaat doen tzt zal ik een foto plaatsen :)
 
Omdat ik het plantje toch wilde verzetten nu even deze foto's.
 

Bijlagen

  • IMG_2738.JPG
    IMG_2738.JPG
    138.6 KB · Weergaven: 46
  • IMG_2739.JPG
    IMG_2739.JPG
    130.7 KB · Weergaven: 49
Ik raak er steeds meer van overtuigd dat het die is die ik noemde. Zag er hier net zo uit en ook het dode blad.
 
Was het echt een bloem of een uitloper waar jonge plantjes aan zouden komen want die had ik er best vaak in.
Bloemen had ik ook in bak bij de Echinodorus, het waren kleine witte bloempjes. Maar inderdaad worden er ook uitgroeiende stengels met jonge plantjes gevormd. De krijgen dan na verloop van tijd ook wortels. In de natuur zakt die lange stengel door het gewicht van de zwaarder wordende jonge plant naar de bodem waar dan het plantje wortelt. De moeder connectie steel vergaat dan.
 

Terug
Bovenaan