Bloedzuigers in vijverfilter, kan dat kwaad?


Nadira

Active member
Lid geworden
30 mei 2021
Berichten
39
Leeftijd
24
Hi, vandaag opende ik de vijverfilter om de sponzen uit te knijpen omdat de uitstroom niet meer goed was. Toen ik de sponzen aan het uitknijpen was zag ik allemaal bloedzuigers. Vorig jaar was het me ook al opgevallen dat ze in de filter zaten maar toen waren ze bij lange na niet zo groot als nu, en ik was er destijds ook niet zeker van of het wel bloedzuigers waren.

Kunnen bloedzuigers kwaad voor de vissen in de vijver? Ik heb de bloedzuigers nooit in de vijver zelf gezien, alleen in de filter.

Hieronder fotootjes van een van de bloedzuigers die ik vond.
E77ED7E0-8E42-421A-8AEE-A383BFBD7682.jpeg
5917B2CD-8DE6-487F-B279-58EAFD7BC89A.jpeg
AB17EAF7-E91A-4EDF-8577-18A6C0741EF4.jpeg
84009347-CDE5-45F2-95EB-3D75A1FD2515.jpeg
 
De meeste soorten bloedzuigers zullen je vissen met rust laten, die leven van andere dingen dan vissenbloed. Zolang je niets op/aan je vissen ziet, zou ik er niet te veel aandacht aan schenken. In zo'n buitenplas komt van alles en nog wat te leven, en meestal weet de natuur wel een bepaald evenwicht te handhaven waardoor je niet hoeft in te grijpen met anti-wormenmiddeltjes e.d..
 
Ik zag ze toevallig ook vandaag in m'n filter. Heb er nog nooit 1 in de vijver gezien, ook niet op een vis ofzo. Ik zou me geen zorgen maken!

Je kan ervan uit gaan dat de soort/soorten die je in je filter hebt detrivoren zijn, ze helpen dus een handje met het afbreken van organisch materiaal! Er zijn maar een paar soorten in NL die echt predatoren zijn, die hebben niet zoveel te zoeken in zo'n vijverfilter
 

Terug
Bovenaan