Bloedvlek tetra's blijven op de bodem


Obbezz

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2005
Berichten
401
Locatie
Zevenaar
Sinds vandaag blijven alle bloedvlek tetra's verscholen op de bodem. Kan niet echt
iets ontdekken visueel maar vind dit heel vreemd gedrag aangezien ze altijd heel
actief in het aquarium rond zwemmen.

Woensdag het water nog ververst. 30% osmose en 20 % leidingwater.

Iemand enig idee wat dit gedrag kan veroorzaken?
 
ja maar daar valt weinig aan te zien behalve een tetra op de boden
20180209_202321.jpg
 
Heb je toevallig de afgelopen dagen je filter gereinigd ?

Zou even meten op Nitriet en Amonium/Amoniak , kan zijn dat je nu een piek hebt in het water.

Te hoog Co2 worden vissen ook paniekerig en schuw en gaan zich verstoppen en loom gedrag vertonen.
 
hmm mn co2 continuetest is wat meer richting gelig dan groen sinds vandaag..wellicht dat een overschot van co2 hier wat mee te maken heeft.. als morgenvroeg de vissen weer wat actiever zijn dan zou dat de verklaring moeten zijn.. nitriet en ammoniak lijkt me niet..water is net ververst en heb geen planten verplaatst oid.
 
hmm mn co2 continuetest is wat meer richting gelig dan groen sinds vandaag..wellicht dat een overschot van co2 hier wat mee te maken heeft.. als morgenvroeg de vissen weer wat actiever zijn dan zou dat de verklaring moeten zijn.. nitriet en ammoniak lijkt me niet..water is net ververst en heb geen planten verplaatst oid.

Als je niet het filter hebt verschoond de afgelopen dagen dan is Co2 het probleem, als je Co2 toedient gewoon je PH 0,5 verhogen met de PH controller als je die gebruikt.

Anders het aantal bellen iets verminderen om iets minder Co2 toe te dienen.

Groen tot fel groen is goed maar meer geel/groen duid op meer als 25mg Co2 dus zit je rond de 30mg en das net wat te veel voor vissen.
 
misschien dat de fles leeg raakt waardoor de druk wat oploopt en daardoor meer co2 toegevoegd wordt..zal t ff terug schroeven en observeren.. Bedankt voor je hulp!!
 
misschien dat de fles leeg raakt waardoor de druk wat oploopt en daardoor meer co2 toegevoegd wordt..zal t ff terug schroeven en observeren.. Bedankt voor je hulp!!

Als een fles leeg raakt dan zakt het aantal BAR normaal bij een volle fles is het 60bar en pas als de fles nog 20% over heeft gaat hij terug lopen in druk.
Dus hij gaat geen extra Co2 geven als de druk lager wordt, misschien een afwijking van de PH sonde + computer , PH sonde meet enkel maar zuren in het water en als je water minder of meer andere zuren bevat kan de PH gaan afwijken op de daad werkelijke PH waarde.
dit kan een afwijking hebben van 0,2 tot 0,5 in waarde..

Mijn KH is 5 dus zou mijn PH 6.9 moeten zijn met 20mg Co2, in praktijk moet ik de controller op 6.6 instellen om op 25mg Co2 in het water te krijgen op de langdurige test die dan pas groen tot fel groen aan geeft en bij 6.9 blauw/groen is.
 
Als een fles leeg raakt dan zakt het aantal BAR normaal bij een volle fles is het 60bar en pas als de fles nog 20% over heeft gaat hij terug lopen in druk.
Dus hij gaat geen extra Co2 geven als de druk lager wordt, misschien een afwijking van de PH sonde + computer , PH sonde meet enkel maar zuren in het water en als je water minder of meer andere zuren bevat kan de PH gaan afwijken op de daad werkelijke PH waarde.
dit kan een afwijking hebben van 0,2 tot 0,5 in waarde..

Mijn KH is 5 dus zou mijn PH 6.9 moeten zijn met 20mg Co2, in praktijk moet ik de controller op 6.6 instellen om op 25mg Co2 in het water te krijgen op de langdurige test die dan pas groen tot fel groen aan geeft en bij 6.9 blauw/groen is.
Ik werk niet met een controller dus ben afhankelijk van de continue test. Nooit deze priblemen gehad..bij teveel co2 gaan de vissen normaal lucht happen ipv op de bodem liggen!
 
Ik werk niet met een controller dus ben afhankelijk van de continue test. Nooit deze priblemen gehad..bij teveel co2 gaan de vissen normaal lucht happen ipv op de bodem liggen!

Nee dat is niet altijd waar, als de concentratie van Co2 op 30mg zit gaan vissen nog niet naar de oppervlakte om lucht te happen maar merken wel bij hogere waardes dan 20-25mg dat zich niet prettig gaan voelen en schrikkerig en paniekerig gaan gedragen.
Sommigen vissen gaan tegen het glas op en neer een soort stres en vaak gaan vissen ook zich verschuilen, als de waarde van Co2 35-40mg gaat bereiken wordt het kritische en gaan er vissen inderdaad naar de oppervlakte om lucht te happen.
Ook wat meespeelt is het zuurstof gehalte in het water, een Aquarium met veel planten en veel licht die vol in de assimilatie zitten zijn waardes van 30mg niet eens merkbaar aan de vissen doordat de planten voldoende zuurstof afgeven in het water op de dag en pas in de nacht uren wanneer het licht al een aantal uren uit is problemen kan opleveren zodat vissen in de morgen aan de oppervlakte lucht happen.

Relatie zuurstof en Co2 hangt dus van hoeveel planten en hoeveel licht op de planten, sterk belicht is 30mg geen probleem op de dag maar bij zwak/matig belicht levert 30mg problemen op omdat de zuurstof met Co2 verhouding lager is omdat de planten minder zuurstof produceren en zo Co2 dan wel problemen oplevert en zeker als het licht al een paar uur uit is gegaan.

Dus je gebruikt geen PH controller dan moet aantal bellen per minuut iets terug brengen.
 
ik snap nu wat er gebeurt is..wanneer de co2 bijna op is verhoogt de druk waardoor er meer co2 toegevoegd wordt waardoor de vissen vergast worden..nu ff uitzoeken hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen!
 

Terug
Bovenaan