Bloed in de (sluier)staart en een wond


Lid geworden
12 december 2021
Berichten
16
Leeftijd
46
Kan iemand mij vertellen waarom ik bloed in de staart van mijn sluierstaart zie? De sluierstaart is behandeld met cerpofor bactyfec van Colombo en een week (met dit medicijn) in een aparte bak verbleven. Er veranderde eigenlijk niets. Wat we in ons aquarium hebben veranderd is een extra filter en een zuurstofpomp. Er zitten 4 posthoornslakken in. Per week wordt er 20 liter water verschoond en vermengd met tetra aquasafe goudvissen. De vis vertoont geen raar gedrag voor en na de toevoegingen (extra filter en zuurstofpomp). Waar kan het fenomeen door verklaart worden?
 

Bijlagen

  • 20211212_203853.jpg
    20211212_203853.jpg
    104.5 KB · Weergaven: 132
  • 20211212_203835.jpg
    20211212_203835.jpg
    75 KB · Weergaven: 124
  • 20211212_203829.jpg
    20211212_203829.jpg
    77.2 KB · Weergaven: 122
  • 20211212_203819.jpg
    20211212_203819.jpg
    135.4 KB · Weergaven: 125
Hoi Miranda.

Ik zou er nog ff bij vermelden de grootte van je aquarium. Wat het waterwissel patroon is
 
Vanavond tot mijn schrik gezien dat mijn sluierstaart een wond heeft, is waarschijnlijk met zijn kop in een ornament gaan zitten die omgevallen was in het aquarium. Nu heeft hij of zij een wond wat goed te zien is op de foto. De vis vertoont geen raar gedrag, eet nog goed. Ik weet niet of de wond moet behandelen of dat het zichzelf goed herstelt. Wie kan me daarmee helpen? Ik heb cerpofor bactyfec van Colombo in huis.
 

Bijlagen

  • 20211212_203927.jpg
    20211212_203927.jpg
    206.7 KB · Weergaven: 116
Veel schoon water is beter dan zo maar medicatie erin gooien. Wondjes schoon hebben en houden dan geneest vanzelf. Tierelantijnen hebben ze niets aan dus less is gezonder zodat ze niet beschadigen. Te lomp qua zwemmen.

Je mag best flinke hoeveelheden verversen en ook nog vaak. Al het water eruit zodat vissen net nog in laagje bedekt zitten en vers erin op zelfde temperatuur als aquarium. Beter een graadje te warm dan te koud! Zoveel mogelijk van filter afblijven en info lezen qua onderhoud!!
 
Ik zou het beperken tot 1 topic. Anders wordt het onoverzichtelijk.
Vaak hangen problemen in de bak met elkaar samen. Als het dan samen in een topic staat kan het daardoor makkelijker zijn om de oorzaak en oplossing te vinden.
Ik zie net dat @michelle1 al in het andere topic heeft gereageerd over de wond van je vis. Bij haar advies sluit ik me aan.

Wat betreft de bloeduitstorting. Je geeft aan dat je je vis al behandeld hebt. Waar heb je 'm voor behandeld, was dat deze bloeduitstorting of iets anders?

Goed dat je foto's post en wat info geeft.
Kan je nog iets meer vertellen over de situatie? Hoeveel sluiers heb je in hoeveel liter water, en met welke filtering er op?
Je hebt een extra filter toegevoegd, wat voor een is dit en hoe lang is dit geleden?
 
Omdat het 1 vis betreft heb ik beide topics even samengevoegd.
 
De vlek in de staart kan ook een wondje zijn of een gesprongen ader. Bij hoge NO2 waarde ontstaan er een soort van gasbelletjes die je vaak in de staart zie, begint met een soort van blaar/bultje. Ik neem aan als een ader zit verstopt dat er een ader kan springen omdat het een wat grotere plek is.

Bij stress en/of irritatie zie je vaak rode aders in een staart. Bij een witte staart valt dit goed op. Normaal trekt dit weg maar als je hoog NO2 heb dan krijgt de vis lichamelijke klachten/problemen op kort/lang termijn.
 
Achtergrond informatie:
Het betreft sluierstaarten die overwinteren van onze vijver. Ze zitten in een 180 liter aquarium en ze zitten er met z'n vieren in. Ik heb een superfish aquaflow 200 (nieuwe cassette per maand) en een aquaflow 100 (gevuld met filterwatten, elke week verwisseld) in het aquarium. Er wordt 20 liter water verwisseld per week.
Toen ik ging zoeken op internet wat er met de vis kon zijn ben ik gekomen op hemorragische bloedvergiftiging, aanbevolen werd cerpofor bactyfec van Colombo en dus aangeschaft. Aangeraden werd de vis 7 dagen apart te houden en zo ook te behandelen. Daar veranderde niets, vis bleef actief en het bloed werd niet minder dus weer terug in het aquarium gedaan. Het water is toen voor de helft eruit gehaald en heb ik een luchtpomp toegevoegd.
Ik heb ook een waterpest gekocht, maar ik begreep niet alles wat op de verpakking stond aan waardes ( misschien iemand daar een tip voor om waardes goed af te lezen?) Uiteindelijk denk ik wel dat het een verhoging van nitraat of nitriet is geweest of wellicht een ammoniak. Ik ben namelijk ziek geweest en ik weet niet hoe goed er toen verschoond is door mijn gezin. Ik neem dit namelijk altijd op me.
Momenteel 2/3 water eruit gehaald en ververst ivm de wond van de vis.
Moet ik dit blijven doen en zo ja, om de hoeveel dagen en hoeveel verversen?
 
Excuus, waterpest moet zijn watertest (autocorrectie)
 
Ken die filters niet maar volgens mij in kader van sluiers te minimaal. Zullen nog wel wat reageren betreft de filters. Beter even een externe scoren op MP. Hier gaat veel meer filter media in om genoeg bacties te huis vesten.

20 liter per week verversen ook veel te weinig. Vooral als je geen zicht heb op je waardens. Verversen, verversen en verversen zal ze goed doen. Beter in 1 keer veel eruit dan vaak kleine beetjes.

Stel je No2 is 0,4 en je ververs 50% dan blijft er 0,2 over wat een dag later wellicht weer 0,3 of 0,4 zijn. Trek je 90% eruit hou je minder NO2 over. Stel je hou 0,1 over en je haal de volgende dag nog 90% eruit dan blijft er nihil over. Dan is het een kwestie hoeveel loopt dit per dag op. Dit kun je alleen weten met de drupjes.

Filters moet je minimaal aan schoonmaken en vervangen. Hier zitten je bacties in die je nodig heb. Filterwatten is een beetje geklooi met sluiers gezien de ernst van vervuiling. Die zijn zo vol met drek en werkt je filter beduidend minder.
 
Dank voor de aanvullende info!

Wat betreft de waterkwaliteit. NH4 (alleen met druppeltest te meten) moet altijd 0 zijn. NO2 hetzelfde, moet ook altijd 0 zijn. NO3 (nitraat) mag wel wat oplopen, maar niet teveel.
Hoe groot zijn de sluiers?
Grote sluiers vervuilen sneller het water dan kleine sluiers. Het is een heilige drie-eenheid eigenlijk in je bak waar je rekening mee moet houden: 1. je vissen en hun uitstoot (NH4), 2. de filtercapaciteit die die uitstoot om zet naar uiteindelijk nitraat (NO3) dmv de bacteriën, en 3. Het aantal liters waarin NH4/NO2/NO3 worden verdund (dus de concentratie van deze stoffen in je aquarium).

Door nu regelmatig te meten kun je in kaart brengen hoe snel je bak vervuilt, en daar je waterwissels op aanpassen. Als je meet dat je water na 3 dagen teveel van een van deze stoffen bevat, moet je de concentratie ervan verlagen (dmv een waterwissel), daarnaast kun je ook kijken of je bacteriekolonie wel genoeg capaciteit heeft om NH4/NO2 om te zetten. Als je snel NH4/NO2 meet in je bak, betekent dat dat je een tekort hebt aan filtercapaciteit. Als je geen NO2/NH4 meet maar wel NO3, dan betekent het dat je filter zijn werk doet (want de stoffen worden verwerkt), maar als dat snel ophoopt in een korte periode kunnen je vissen dus baat hebben bij meer liters water.

Hoe vaak verversen en hoeveel hangt dus samen met wat je meet. Hier wordt als vuistregel vaak aangehouden eens in de 3 of 4 dagen 50% vers water, dat geldt dan voor 3 volwassen sluiers in een meterbak. Wat ik zelf zou doen (en ook doe) is dit als leidraad gebruiken, en zeker nu tijdens het genezingsproces proberen te zorgen voor hypervers water, zodat de kans dat de wond geinfecteerd raakt of de weerstand van de vis verlaagt, ook kleiner wordt.

Wat betreft de wond van je sluiers. Daar kan ik je helaas niet mee helpen. Wens je vis (en jou) veel beterschap toe, ik hoop dat vers water en tijd alle wonden zullen helen.
 
Snap "2de" rij van boven geteld niet Wat is het, wat is goed etc
 

Bijlagen

  • 20211213_124525.jpg
    20211213_124525.jpg
    70 KB · Weergaven: 78
  • 20211213_124539.jpg
    20211213_124539.jpg
    65.4 KB · Weergaven: 77
  • 20211213_124547.jpg
    20211213_124547.jpg
    64.2 KB · Weergaven: 83
Ik zou je eerder een testkoffer van Colombo aanbevelen. Teststrips kunnen behoorlijk afwijkingen bevatten.
 
Excuus, waterpest moet zijn watertest (autocorrectie)
Dank voor de aanvullende info!

Wat betreft de waterkwaliteit. NH4 (alleen met druppeltest te meten) moet altijd 0 zijn. NO2 hetzelfde, moet ook altijd 0 zijn. NO3 (nitraat) mag wel wat oplopen, maar niet teveel.
Hoe groot zijn de sluiers?
Grote sluiers vervuilen sneller het water dan kleine sluiers. Het is een heilige drie-eenheid eigenlijk in je bak waar je rekening mee moet houden: 1. je vissen en hun uitstoot (NH4), 2. de filtercapaciteit die die uitstoot om zet naar uiteindelijk nitraat (NO3) dmv de bacteriën, en 3. Het aantal liters waarin NH4/NO2/NO3 worden verdund (dus de concentratie van deze stoffen in je aquarium).

Door nu regelmatig te meten kun je in kaart brengen hoe snel je bak vervuilt, en daar je waterwissels op aanpassen. Als je meet dat je water na 3 dagen teveel van een van deze stoffen bevat, moet je de concentratie ervan verlagen (dmv een waterwissel), daarnaast kun je ook kijken of je bacteriekolonie wel genoeg capaciteit heeft om NH4/NO2 om te zetten. Als je snel NH4/NO2 meet in je bak, betekent dat dat je een tekort hebt aan filtercapaciteit. Als je geen NO2/NH4 meet maar wel NO3, dan betekent het dat je filter zijn werk doet (want de stoffen worden verwerkt), maar als dat snel ophoopt in een korte periode kunnen je vissen dus baat hebben bij meer liters water.

Hoe vaak verversen en hoeveel hangt dus samen met wat je meet. Hier wordt als vuistregel vaak aangehouden eens in de 3 of 4 dagen 50% vers water, dat geldt dan voor 3 volwassen sluiers in een meterbak. Wat ik zelf zou doen (en ook doe) is dit als leidraad gebruiken, en zeker nu tijdens het genezingsproces proberen te zorgen voor hypervers water, zodat de kans dat de wond geinfecteerd raakt of de weerstand van de vis verlaagt, ook kleiner wordt.

Wat betreft de wond van je sluiers. Daar kan ik je helaas niet mee helpen. Wens je vis (en jou) veel beterschap toe, ik hoop dat vers water en tijd alle wonden zullen helen.
Heel erg bedankt, dit is bruikbare informatie Wat voor test gebruik jij om de waarden te meten? Ik ga in ieder geval meer water verversen. Mbt de wond, moet ik elke dag water gaan verversen? En zo ja, hoeveel dan?
Ik heb 1 sluierstaart die echt groot is (Dikkie Dik) en ik denk dat hij rond de 10 jaar is De andere (Nova, Turbo, Vlekje) zijn kleiner en jonger
 

Bijlagen

  • 20211213_125151.jpg
    20211213_125151.jpg
    185.7 KB · Weergaven: 133
  • 20211213_125220.jpg
    20211213_125220.jpg
    225.2 KB · Weergaven: 87
Ik zou je eerder een testkoffer van Colombo aanbevelen. Teststrips kunnen behoorlijk afwijkingen bevatten.
Oké, dat ziet er professioneel uit!
 
Als koffer niet uitkomt gezien kosten dan beste losse nemen. Deze is met testglaasjes en goed nauwkeurig. Andere merken willen nogal grote marges gebruiken. NH3 volgende prioriteit. Dan kun je navulling nemen omdat je de glaasje al heb.

 
Ik heb de koffer besteld bij bol.com, ik heb nog een warm water aquarium, daar kan ik het ook voor gebruiken.
Mbt de wond, hoeveel water moet ik per dag verversen? Ik gebruik momenteel aquasafe om het leidingwater geschikt te maken voor het aquarium.
 
Ik heb de koffer besteld bij bol.com, ik heb nog een warm water aquarium, daar kan ik het ook voor gebruiken.
Mbt de wond, hoeveel water moet ik per dag verversen? Ik gebruik momenteel aquasafe om het leidingwater geschikt te maken voor het aquarium.
Dat is niet zo te voorspellen zonder drupjes. Beter teveel en grote hoeveelheden in 1 keer verversen dan 3x per week een beetje. 180 liter kun je makkelijk 150 uit halen met tuinslang en vers erin. Niet te koud vers water!! en niet op bodem laten plonsen zodat er veel troep uit bodem opstijgt.

Aquasafe niet nodig in NL.
 
Ik heb de koffer besteld bij bol.com, ik heb nog een warm water aquarium, daar kan ik het ook voor gebruiken.
Mbt de wond, hoeveel water moet ik per dag verversen? Ik gebruik momenteel aquasafe om het leidingwater geschikt te maken voor het aquarium.
Hartstikke goed dat dat gelukt is met de koffer!
Hoe ik het zelf nu aan zou pakken: vandaag een grote waterwissel van 70-80% doen. Morgen als je de koffer hebt even het water testen. Daar komt een uitslag uit. Dat meten zou ik de komende dagen dan zelf even iets vaker doen, zowel in de ochtend als in de avond een keertje om te kijken hoe snel je water vervuilt. Als je dan geen nitriet/ammoniak meet, dan zou ik zelf toch zeker eens in de drie dagen minstens de helft verversen. Dat kun je makkelijk doen met een opvoerpomp aan een tuinslang, waardoor je het water uit pompt richting je gootsteen. Zelf heb ik daar een sicce opvoerpomp voor aangeschaft. Die prik je direct aan een tuinslang. Stekker in het stopcontact en geen gesleep met emmers meer. Als het waterniveau voldoende gedaald is haal je de stekker er uit, en plug je je tuinslang weer aan je keukenkraan er in om de watertoevoer om te draaien, nu met vers water je bak in.

Mocht je nou wel eerder te hoge concentraties in je water meten, dan ververs je dus eerder. Je nieuwe filter zal waarschijnlijk nog niet helemaal op capaciteit zijn (want afgelopen week toegevoegd?), dus mogelijk zit je de komende weken misschien nog op een iets hoger ververssingsschema. Welke filtering heb je nu op je bak aangesloten? En hoeveel centimeter zijn je vissen ongeveer?

Wat je nog zou kunnen doen als je bak in balans is, is wat voogle toevoegen aan je water. Zou ik zelf pas doen als je bak stabieler draait. Als je straks dagelijks aan het verversen bent en je voegt iets toe, dan spoel je zeker de helft steeds weer weg met alle verversingen, dat is zonde van het geld. Als je voogle besluit aan te schaffen, kijk even bij de bouwketen met de yabayabayippyyippyyay-slogan scheelt soms de helft van de prijs. Aquasafe zou ik ook niet gebruiken. Vers kraanwater is vaak helemaal prima. Fun fact, in bijvoorbeeld regio Utrecht is het kraanwater op sommige plekken afkomstig van de barleduc-bron (lage weide), en op andere plekken van de sourcy-bron (Bunnik). :DD
 
Mag ik jullie bedanken voor jullie wijsheden? Ik heb vandaag 80% ververst en morgen zal ik ook weer water verversen zonder aquasafe;) Als ik koffer heb en ik weet waarden zal ik ze delen
 
De koffer is een half uur geleden gearriveerd. Hierbij de waarden. Ammoniak is gelukkig 0, Nitriet 0,5 mg/l Als advies lees ik dat ik Aquacare of Colombo BiClear toe moet voegen. Ik heb vandaag nog geen waterwissel gedaan ivm het meten. Dat moet ik nog doen. Ik heb gisteren 80% ververst, ik zat te denken om nu 50% te doen. Zouden jullie dit ook adviseren?
 

Bijlagen

  • 20211215_160724.jpg
    20211215_160724.jpg
    174.6 KB · Weergaven: 99
Ik heb trouwens ook easy life filter medium aangeschaft, iemand daar ervaring mee?
 
De koffer is een half uur geleden gearriveerd. Hierbij de waarden. Ammoniak is gelukkig 0, Nitriet 0,5 mg/l Als advies lees ik dat ik Aquacare of Colombo BiClear toe moet voegen. Ik heb vandaag nog geen waterwissel gedaan ivm het meten. Dat moet ik nog doen. Ik heb gisteren 80% ververst, ik zat te denken om nu 50% te doen. Zouden jullie dit ook adviseren?
Goed dat het gelukt is om te testen! Top!
Je nitriet moet 0 zijn. De beste en snelste manier om dat te bereiken is water verversen tot je nitriet weer 0 is. Dat betekent water verversen tot het 0 is, je kan er nu weer 80% uithalen, dan meten hoe het ervoor staat, en aan de hand van die uitslag wel of niet nog een keer zo veel mogelijk water verversen.
Iets anders aan het water toevoegen dan puur alleen vers kraanwater zou ik persoonlijk niet doen. Het kost geld en is niet nodig. Je kraanwater bevat namelijk geen nitriet. Dus als je gewoon vers water toevoegt zul je uiteindelijk weer op 0 uitkomen.

Ik vind wel dat je nitriet behoorlijk oploopt binnen een korte tijd. Of er heeft veel nitriet in je bak gezeten voor je bent gaan verversen. Van je foto lijkt de ammoniak test toch wat groenig te kleuren, het is soms lastig te zien onder specifieke belichting. Ter vergelijking; ik meet zelf in m'n 180L op drie goudjes + een logeermaanvis na 24 uur 0 ammoniak/nitriet en zo rond de 10 nitraat (vergelijkbaar met de waarde in kraanwater), vissen zijn rond de 15cm per stuk, filtercapaciteit is daar volledig op ingegroeid inmiddels. Als ik dat naast jouw meting leg kom ik er een beetje op uit dat je filtercapaciteit mogelijk niet (snel) genoeg ammoniak > nitriet > nitraat om zet, waardoor je nu weer nitriet meet. Een andere mogelijkheid is dat er al erg veel nitriet in je bak gezeten heeft, waardoor je zo'n hoge waarde meet.

Concreet advies: nu zorgen dat je waterwaarden wat betreft ammoniak en nitriet helemaal 0 zijn, dan heb je een soort 0-lijn waar je je vervuilingssnelheid mee kan vergelijken, en daarna regelmatig blijven meten of, en wanneer dit een waarde gaat geven. Als dit erg snel is weet je dat je te weinig filtercapaciteit hebt.
Heb je ook nitraat gemeten? Wat kwam daar uit?

Ik heb trouwens ook easy life filter medium aangeschaft, iemand daar ervaring mee?
Dat heb ik en ik gebruik het niet ;). Ik weet niet of het helpt. Heb het er bij mij wel eens in gegooid, maar heb daar nooit een positief (of negatief) effect van gemerkt.
 
Om gedoe met waterwaardes en ziektes in de toekomst te voorkomen (of nouja, zo goed als je kan!) is het belangrijk om niet meer zoveel met het filter te doen. :) Absoluut niet de cartridges/sponzen vervangen, tenzij ze van ellende uit elkaar vallen maar dan ben je jaren verder. Hooguit bij verstopping de boel iets doorgankelijker maken. Vooral de eerste paar maanden is het goed om daar voorzichtig bij te zijn want je filter moet nog rijpen.

Witte filterwatten wegpleuren (heeft op de lange termijn geen meerwaarde) en liefst vervangen met sponzen/filterschuim. Je hebt meer (en populairdere) soorten filtervulling maar in de meeste gevallen werkt spons beter.

Tweede en/of groter filter aansluiten is ook een goed idee. :) En voor zover het mogelijk is om de ingang van een filter af te schermen van blaadjes, eten etc: altijd doen. Dit gaat bij een intern filtertje vaak niet, maar wel als je een filter hebt met een aanzuigbuis in de bak. Daar doe je dan een netje of een stuk spons omheen. De troep kan zich beter daarop verzamelen dan in je filter.

Al die flesjes, wondermiddeltjes etc etc zijn normaal gesproken weggegooid geld. Maar aangezien jouw bak nu niet zo goed draait, kan het tijdelijk geen kwaad om, wanneer volgens je meetwaarden nodig --en als je het toch al zou hebben liggen-- iets te gebruiken wat ammonia en nitriet onschadelijk maakt. Dit in het belang van je vissen.

Ook de komende tijd even wat meer water verversen. En ik zou het voeren beperkt houden zolang de boel niet stabiel is. Als het mijn vissen waren had ik de komende tijd hooguit 1x per dag een beetje gegeven, en af en toe een dag niks. Alles wat je meer geeft, draagt op dit moment bij aan slecht water. De prioriteit ligt nu bij de waterkwaliteit.

Is het zaakje na een tijd weer stabiel, met extra filtering en zo, dan kun je geleidelijk weer wat meer voeren. En dan hoef je ook niet meer zo heel veel water te verversen. Dan ga je de hobby misschien nog wel leuk vinden ook. ;)
 
Dag wijze vismensen, ik ga van het weekend een tweede aquarium scoren. De vissen zitten er met teveel in denk ik. Sommige zijn denk ik te groot. Ammoniak was echt geel gekleurd, kleurt inderdaad wat groenig op de foto. Het is toch wat heh, overwinteren vanuit de vijver en dan er zo mee bezig zijn en nog een tweede onderkomen :giggle: Maar als je dieren hebt, moet je er goed voor zijn
 
Ik ben nu bezig water er uit te halen (met emmers, heb niet een mooi geavanceerd systeem) totdat Nitriet 0 is:)
 
180 liter en 4 sluiers moet op zich best kunnen met wat meer onderhoud (lees verversen)

Beter een extern filter scoren die maakt het verschil. Gaat om de hoeveelheid bacties die je kunt huisvesten. Meer water geeft ook natuurlijk ook wat verschil maar een filter meer en zeker op termijn. Een extra JBL heeft liters media daar kan een interne niet tegen op. Niet aanschaffen en dan de interne er zo even uit halen hoor (voor het geval je erg enthousiaste type ben ;))
 
Ik ben nu bezig water er uit te halen (met emmers, heb niet een mooi geavanceerd systeem) totdat Nitriet 0 is:)

Filters en eventueel verwarming uit. Tuinslang in je aquarium beetje verdekt zodat de sluiers niet bij de opening kunnen komen met ogen of andere onderdelen komt zuigkracht op. Bijv in een kan waar geen sluier in past. Andere kant van tuinslang naar waar je het vuile water wil hebben bijv. wc pot, afwasbak, naar buiten. Die kant moet wel lager liggen dan je aquarium!!!

De tuinslang in je mond en even een grote lurk eraan en water gaat stromen. Als je water voel was je iets te laat met de slang uit de mond te verwijderen. Tanden poetsen ;)

Vullen klik je tuinslang op je kraan. Thermometer in aquarium en vullen en temperatuur tijdens vullen checken en bij stellen.

Gesleep met emmertjes elke dag of om de dag is geen doen.

Het is even oefenen maar vrij eenvoudig (y)
 
Ik heb het Aqua in and out systeem van Jbl geloof ik. Werkt goed en hoef je niet aan die slang te lurken wat ik meestal toch wel erg vies vind haha. Misschien nog een optie voor je?
 
Ik heb een opvoerpompje waar ik een slang aan doe even in het stopcontact en aquarium loopt leeg ben altijd in 30min klaar met leeg hallen en vullen
 

Terug
Bovenaan