Blinde Betta?


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
733
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Al een tijdje bleef onze Dennerle 30L witte waas houden. Ook bij de vorige betta was dit het geval. Sinds dat deze in de 30L Dennerle zat ging hij achteruit. Ook de nieuwe betta ging achteruit in de bak en de witte waas bleef. Hij werd steeds inactiever en legde zich regelmatig op de bodem neer. Ook na een waterverversing was de waas binnen een paar uur terug en werd steeds dikker. Inmiddels hebben we het vermoeden dat het de kit in de bak is die hier voor zorgt. We hebben de Betta nu in een 25 liter bak gezet met een nieuw filter (tetra 300 In) en bactopur toegevoegd. De vis wordt af en toe iets actiever, maar eet niet of nauwelijks. Vandaag was hij eindelijk bij het oppervlakte en hebben we wat betta-korrels bij hem gegooid. Hij zocht als een gek naar de korrels maar kon ze niet vinden. Hij lijkt dus blind te zijn. Aan z'n ogen kan ik echter niks zien (zie foto). We gaan hem nu proberen handmatig te voeren en hopen dat hij aansterkt.

Iemand tips of adviezen?

img_20200106_185801-jpg.286798
 
Blind? Ik denk het niet.... ze kunnen het voer ook gewoon vinden zonder het te zien. Witte waas wordt veroorzaakt door kleine bacteriën, maar de zouden na een tijd toch echt wel weg moeten gaan. Water verversen maakt het alleen maar erger, want de bacterie koloniën worden uit je water gehaald. Het zou niet schadelijk moeten zijn voor vissen dus als je vis erop achteruit gaat zal het mischien een andere reden hebben. Misschien helpt het om planten toe te voegen (snel groeiers)
 
Ik kan hier helaas niet zo veel van maken. Ik zou het ook vreemd vinden als hij blind is maar goed, voeren met de hand als het werkt is natuurlijk prima. Beter iets naar binnen dan niets.

Wat betreft die witte waas. Waarom verdenk je het kit? Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat het kit een oorzaak is van een witte waas. Dat komt meestal uit het substraat, uit je filter media of is bacterienbloei van een nog niet volledig ingedraaid aquarium. Ik zou als eerste dat filter eens goed nakijken want na 3 a 4 weken zou het in ieder geval geen bacterienbloei meer mogen zijn. Je kunt altijd wat filterwatten toevoegen aan je filter voor extra mechanische filtrage.

Uiteindelijk kun je aan de water waardes wel zien hoe het met de bacterienhuishuising zit. Meet je geen NH3/4 en NO2 maar wel NO3 dan werkt de stikstofkringloop in ieder geval. Ook ben ik benieuwd naar de andere waardes zoals PH KH en GH.
 
Ben wel benieuwd wat voor kit je dan gebruikt hebt dat dit zou moeten veroorzaken. Meeste kit geeft niets meer af nadat het gesetteld is. Wat voor filter(media) heb je en wat voeg je verder aan je bak toe?
 
De betta zit dus inmiddels in een nieuwe bak. Heb de oude bak nog eens opgezet, met helemaal niks er in, alleen water, en weer ontstond er een witte waas, vandaag dat ik vermoed dat het de kit is. @LalaLaraSophie je profielfoto is geniaal!
 
De betta zit dus inmiddels in een nieuwe bak. Heb de oude bak nog eens opgezet, met helemaal niks er in, alleen water, en weer ontstond er een witte waas, vandaag dat ik vermoed dat het de kit is. @LalaLaraSophie je profielfoto is geniaal!
Ja dan is het zeer waarschijnlijk iets wat IN de bak zit en niet perse het water of bacteriën!
 
De betta zit dus inmiddels in een nieuwe bak. Heb de oude bak nog eens opgezet, met helemaal niks er in, alleen water, en weer ontstond er een witte waas, vandaag dat ik vermoed dat het de kit is. @LalaLaraSophie je profielfoto is geniaal!
Dank u ^^
Mocht je je bak nog eens willen gebruiken, misschien eens een grondige schoonmaakbeurt en een laagje nieuwe kit erin?
 

Terug
Bovenaan