blind geworden vis


J

jansen 65

Guest
Hallo formleden,wie kan mij advies geven over het volgende.

Mijn sharkfish is blind geworden. Vanmorgen ging ik de vissen voeren,wat normaal is en mijn sharkfish is blijkbaar erg geschrokken,waardoor hij meteen omrolde en in schok was. Ik pakte de vis in mijn hand en zijn kieuwen bewogen niet en zijn bek kleef ook bicht,meteen heb ik de vis voor de uitgang van de filter geplaatst,en zijn kop in de stroming gezet,waardoor zijn bek open ging en daardoor ook de kieuwen.
na 10 seconden ging de vis zelf ademen,en heb ik dit gestimuleerd waardoor de vis uiteindelijk zelf ging happen,toen ging zag ik dat zijn finnen aangespannen werden en begon de vis zelfstandig weer te zwemmen. Dit alles gebeurde binnen 1 minuut.

Dus heb ik een vis gereanimeerd!

Maar wat blijkt na zorgvuldig observatie van mij is het gedrag van de sharkfish veranderd.
De vis is blind geworden,omdat ik deze vis al bijna een jaar heb,is het diertje gewend aan de open vlakten in het aquarium.Door met mijn finger naar de sharkvis te wijzen,reageert de vis hier niet op.De andere vissen wel.

Nu heb ik een dilemma,wat is dieren leed? Er is een vis gered maar is blind,zijn zwemruimte is geminimaaliseerd, zijn gedrag is meer gespannen en wat onrustig.
De andere sharkfish is rustig en toont normaal gedrag.Als ik de vissen eten geef dan reageert de vis niet en als het voedsel op is ,dah hapt hij om zich heen,in de hoop wat voedsel naar binnen te krijgen.Het dier wil ik niet laten lijden.En ik ben ook geen dierenbeul.
Heeft iemand hier ervaring mee???
Graag advies or een mening hier over ,alles is welkom voor de welzijn van de blinde sharkfish.

Vrgr Jan
 
mijn mening?
Tussen krant,dicht vouwen. en een stomp erop.
Geen verdere lijden.
 
Afmaken kan,maar een blinde vis kan prima overleven.
Misschien even een weekje aankijken hoe het gaat,gaat het slechter of als de situatie erger wordt kan je hem altijd nog afmaken
 
Sharkfish?

Deze?
full14420422.jpg


Of deze?
Balantiocheilusmelanopterus-Haaienvinbarbeel.jpg


Beiden soorten wensen een gigantische bak. Die te groot is voor een gemiddelde woning. Beiden soorten zouden eigenlijk ook niet verkocht moeten worden.
 
Wat is een sharkfish?
 
Bedankt voor jullie reactie.
Zelf heb ik op het forum het onderwerp eutenasie voor vissen doorgelezen,en het blijft moeilijk.
Bertus houd van duidelijkheid,wat jou see is wat u get.zelf ben ik ook zo,maar met je hand een klap op de krant geven,kan ik niet,daar heb ik teveel gevoel voor in mijn lijf.
Er is ook nog karma,dus ik denk dat als er word besloten om het dier te doden,om 3uur snachts zal vangen,en in hetzelfde water laaten en dan in de diepvries doen.

Willem 123,ik kijk het inderdaad een paar dagen aan,en zal na goed bestuderen het gedrag van al mijn vissen,naar verstoord gedrag en stress.

Botia het is de onderste foto,een zachtaardig vis,met komische trekjes.

Jones zie foto,vav botia.

Bedankt voor jullie advies,dat stel ik op prijs,en zal de uitslag nog laten weten.

Vrgr jan
 
jansen 65 zei:
Er is ook nog karma,dus ik denk dat als er word besloten om het dier te doden,om 3uur snachts zal vangen,en in hetzelfde water laaten en dan in de diepvries doen.

Sorry, ik wil niet flauw doen maar dit duurt wel lang dan voor de vis he. Een snelle dood zal veel prettiger zijn. Heb ik zelf ook liever dan lang lijden
doden is doden en dan kun je het toch beter zo snel mogelijk doen, heeft de vis er het minste pijn van.
 
Als je de vis in de vriezer doet slaat je karma helemaal de verkeerde kant uit, want een veel pijnlijkere dood kan je de vis bijna niet geven. Mensvriendelijk is het wel, want je hoeft de vis niet te zien creperen (wat wel een half uur kan duren!).

Dit staat ook allemaal in het euthanasietopic.
 
De vis leeft nog hoor!!
Wat karma betreft ga ik hier niet op in,wantdan gaat de topic de verkeerde kant op.

Vrgr jan
 
Ik weet niets van karma..
Ik vind wel dat als er sprake is van zinloos en uitzichtloos lijden.. dat vele male erger is dan de dood zelf.
Wat mij betreft is de beste manier de snelste manier.
Zoals Bertus beschrijft.. in een dikke krant vouwen.. iets hards gebruiken zoals een hamer of weet ik wat, dan hoef je niet bang te zijn dat je het voelt in je lijf.
Ik heb het vaak zat moeten doen, ooit zelfs met een kat (niet met een krant logischerwijs).. en ook al doet het me altijd pijn (gelukkig maar).. ik weet dat ik een goeie daad verricht.
Succes.
 
Ik heb de begin post nog een keer gelezen en ik denk dat de vis een soort hersenbloeding heeft gehad of iets in die richting.
Afmaken is denk ik toch het best
 

Terug
Bovenaan