Blikvanger onverwarmd aquarium


Jeppo

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2005
Berichten
2,215
Hoi allen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe blikvanger voor in mijn bak. De Dario hysginon die ik heb zijn langzaam maar zeker aan het verdwijnen en de Parasphaerichthys ocellatus is zo schuw dat deze zich niet al te vaak laat zien, vandaar dat ik iets anders wil proberen.

Wat zit er nog in?:
- 20 Boraras merah (blijven erg klein, zo'n 1,5 cm)
- 5 Danio margaritatus
- 3 Dario hysginon
- 9(?) Parasphaerichthys ocellatus
- 5 Otocinclus sp.
- 2-4 Hara jerdoni

Binnenkort komt er nog een aantal B. merah bij, omdat deze zo klein zijn. Een aantal van 20 in een bak van een meter is gewoon te weinig.

Ik wilde verder niks meer uitbreiden. Aangezien dit mijn enige bak is, wil ik graag, naarmate de groepen vissen verdwijnen, andere soorten uitproberen.

Enkele feiten:
- 100x40x40
- onverwarmd (19 tot 24 graden ongeveer, afhankelijk van de tijd van het jaar)
- pH zit rond de 6,5
- zacht water (kan het niet meten, maar het is zacht genoeg om Dario's en Danio's in te laten kweken)

Ik had Badis sp. en Apistogramma borelli al overwogen, maar ik weet niet of ze te zijner tijd de Boraras merah als snack zullen aanzien. De Boraras merah zijn weer iets kleiner dan de Boraras brigittea. Ja, ze blijven echt NOG kleiner.

Misschien een fikse uitdaging, maar ik hoop dat iemand met iets leuks kan komen! :)
 
Groepje Pethia nigrofasciata, P. Padamya, Puntius conchonius, P. Oligolepis?
 
Mm, heb ik vroeger weleens overwogen, maar aangezien het scholenvissen zijn, wil ik daar op dit moment niet aan beginnen. Zit echt naar een koppel-/groepsvis te kijken die in het oog springt, denk aan Badisjes, goerami's (chuna al eens gehouden) of Apisto's. I know, moeilijke eisen! Krijg zelf ook niks verzonnen.
 
Trichopsis vittata of T. schalleri?
Fundulopanchax gardneri of een andere Fp. spp.?
Of eens wat anders als een vissoort en een paar Tylomelania slakken?
 
Knorgoerami's lijken me erg leuk, maar dan zou ik het liefst voor de dwergknor gaan, aangezien de anderen een stuk groter zijn dan mijn andere vissen, maar ik weet niet of deze onverwarmd gehouden mag worden? Weet ook niet hoe erg het 'knorren' is, aangezien de bak op mijn slaapkamer staat?

Killi's vind ik lastig. De meest kleurrijke soorten vind ik niet zo, maar bijvoorbeeld de Epiplatys annulatus vind ik dan wel weer leuk. Ik ben wel bang dat ze gaan springen als ze schrikken, want ik heb niet zoveel drijfplanten meer in mijn bak.

Bedankt voor je hulp btw!
 
Ik stelde zelf een vergelijkbare vraag (topic), dus ik blijf dit topic met aandacht volgen, want kreeg zelf nog geen reacties :). Mijn toevoegingen:

Dwergknorgoerami: de drie die ik nu heb heb ik nog nooit horen knorren, maar misschien heb ik alleen mannetjes, dat helpt niet. Volgens mij valt het erg mee. Maar goed, geen ervaring dus. Maar het is geen klassieke blikvanger hoor. Ze zijn toch niet zo groot, en niet in elk licht heel kleurrijk. Een prachtige vis, absoluut, maar meer gewaardeerd door de liefhebber.

Voor welke laag zoek je iets?
midden/laag: ik heb op mijn nominaties staan: badis sp. of pauwooggrondels
midden/hoog: genomineerd gourami en killi en misschien zelfs betta...

Bij een dergelijk ph en KH zijn de meeste sierslakken wat lastiger, dan krijgen ze problemen met hun huisje (tenzij ik een oplossing daarvoor over het hoofd zie)

Waarom neem je geen verwarming? 19 is net wat aan de lage kant vind ik.
 
Qua laag maakt het opzich niet uit, zolang ze zich maar niet enkel in het midden ophouden, daar heb ik er al genoeg zitten. Ik zit echt richting de Badis sp. te neigen, maar ik ben bang dat ze de B. merah als voer gaan zien.

Waarom vind je de temperatuur te laag?

Edit: Apistogramma trifasciata?
 
Jeppo zei:
Waarom vind je de temperatuur te laag?

Niet te laag, maar aan de lage kant. Met het bestand dat je nu hebt kan deze temperatuur best.
Ik vroeg me enkel af of je verwarming zou overwegen. Of dat je misschien heel bewust gaat voor onverwarmd sub-tropisch? Dat kan net de doorslag geven namelijk voor een paar vissen, bijvoorbeeld de dwergknorren.

Ik had er helemaal niet aan gedacht dat badis sp. onvriendelijk zouden zijn t.o. de boraras. Dat zal toch niet? Hopen dat iemand daar sluitend antwoord op heeft, want anders moet ie ook van mijn lijst of (heb brigittae)

(ik keek pas net naar de foto's van je bak trouwens, ziet er mooi uit, complimenten)
 
Bedankt voor het compliment! Bak draait zonder problemen. Moet alleen binnenkort weer eens wat experimenteren met plantenvoeding, want ook de algen groeien weelderig.

Verwarming zit er gewoon in, alleen de stekker niet in het stopcontact haha. Ik ben vanwege de Para's en Dario's sub-tropisch gegaan. Ik heb het me hierdoor misschien wel moeilijk gemaakt, omdat de meeste houdbare vissen deze temperaturen niet aan kunnen, maar ik wil niet een constant hogere temperatuur aanhouden en het leven van deze vissen bekorten. Het is hoe het is en zolang deze vissen leven, probeer ik ervoor te zorgen dat deze vissen het naar hun zin hebben. :)

Ik weet het ook niet zeker, vandaar mijn belangstelling. Zou graag de "normale" Badis badis proberen. Wat blauw zou mooi staan in de bak. Ik weet enkel niet of een Boraras in hun mondje zou passen. Ik was al bang dat de Dario's achter ze aan zouden gaan, maar laten ze gelukkig volledig met rust. In ieder geval zijn er nu dus twee nieuwsgierig naar de combinatie Badis sp. en Boraras sp.!

Edit: Lekker stom. Ik heb natuurlijk de B. naevus, niet de B. merah.

Misschien interessant voor meelezers:

"There are currently six recognized species, and their diminutive sizes are better described in millimeters rather than inches: Boraras maculatus, the dwarf or pygmy rasbora (22 mm); B. micros, the dwarf Thai rasbora (13 mm); B. urophthalmoides, the exclamation point or sparrow rasbora (16 mm); B. merah, the neon orange dwarf rasbora (16 mm); B. brigittae, the mosquito, chili, or red rasbora (18 mm); and the most recently described species, B. naevus, the strawberry rasbora (12 mm), which was also called B. sp. �South Thailand� and B. sp. �red micros� for a while. A couple more possibly appear in the trade from time to time, but they don�t yet even have trade names and usually come in with one of the known species names attached."

- Bron: http://www.tfhmagazine.com/details/arti ... rticle.htm

Dus ja, 12mm...
 
Je noemt zelf de Apistogramma trifasciata al. Dat was ook de eerste soort waar ik aan dacht. Net wat kleiner dan de borelli, dus een.kleinere bek? Wel iets pittiger.
 
Ja, ik twijfel. Toevallig net een andere bak gereserveerd, de Rio 125 die NiekB hier aanbiedt, dus misschien dat ik me daar maar even op los gooi. Daar is de A. trifasciata sowieso een kanshebber!
 
Hey Jeppo.

Ik kan eigenlijk alleen denken aan Badis sp.'Buxar'
http://www.seriouslyfish.com/species/badis-sp-buxar/

Badis badis zou qua kleur misschien wat beter afsteken tegenover de rest van je bestand , maar wordt wel wat groter dan de "Buxar" en kan wellicht een bedreiging vormen voor de Borarasjes.

Mijn "Buxar" werden niet groter dan een cm of 3,5 � 4 (mannetjes)
 
Hoewel 19 graden n�t buiten de temperatuurrange is, zou Mikrogeophagus altispinosus misschien een idee kunnen zijn? Het lijkt mij dat binnenshuis de temperatuur van 19 graden maar sporadisch voor zal komen, en in 100 cm zou dit volgens mij n�t kunnen.
Ik weet helaas niet wat de ervaringen zijn in combinatie met extreem kleine visjes. Mijn ervaring is dat ze totaal niet agressief zijn naar andere soorten, maar z� klein heb ik ze zelf nooit gehad. Maar volgens mij staat vis niet op hun dieet.
 

Terug
Bovenaan