blauwspat kweken


A

aqua kweek

Guest
hallo,

ik wil me blauwspatten gaan kweken ik weet alleen een paar dingetjes niet,

1. waneer of hoe groot moeten ze zijn voor dat ze rijp zijn?
2. hoe groot aquarium moeten ze in om te kweken?
3. waneer komen ze uit als ze het schuimnestje hebben gemaakt?

hoor het nog wel van jullie alvast bedankt.
 
Je kan er beter niet aan beginnen. 2000 jongen is eerder regel dan uitzondering dus veelste veel. Daarnaast dien je de jongen steeds onder te brengen in zgn uitzwembakken naar mate de groei vorderd. Eerst (na een paar weken) kan je het wel af met 30 jongen in een 60cm bakje maar al snel moet je overgaan op 30 in een meterbak. Als je 2000 jongen hebt dan staat je huis van de kelder tot de zolder vol bakken vrees ik (al kan je natuurlijk het schuimnest nog voor de jongen uitkomen voor 3 kwart vernietigen).

Dan komt het voeder verhaal aan bod je zult artemia moeten gaan kweken en dat 6-8x voeren, ook is dagelijks 50% van het waterverversen zeer aan te bevelen. Als je werk of een studie hebt en verder een sociaal leven dan is dit niet te doen.

En als alles goed gaat en jij na enkele maanden trots bent op het resultaat, zal blijken dat niemand ze wil hebben. Deze vis is al jaren niet meer populair (meeste mensen hebben ook 60cm bakjes waar deze vissen niet in thuis horen). Misschien dat een winkel enige interese heeft maar je mag blij zijn als die er dan 10 afneemt en als ruil een potje voer geeft van �2.95.

Trouwens ze zijn al dagen aan het wachten op antwoord in je kweek topic over Betta's. ;)
 
Vissen kweken op een kleine schaal kost meer dan een vis kopen in de dierenwinkel.
Toch wil ik er even op wijzen dat voor sommige mensen het kweken met vissen de "kroon" op de hobby is!
Dat mag toch best wat kosten? (tijd/geld/doorzettingsvermogen/etc.)

200 stuks opkweken tot verkoopformaat is voor een beginner meestal niet haalbaar.

1: +- 10 cm, het vrouwtje moet vol zitten met eitjes
2: 60cm voor het schuimnest en afzetten van de eitjes, uitzwemmer 100cm of >
3: +- 36 uur

In het begin zal het mannetje proberen de larfjes bij elkaar te houden, ze teren dan nog op een dooierzakje. Het moeilijkste is om voldoende "infuusdichtheid" te verkrijgen. De larfjes moeten bij wijze van spreken in het voer staan!

Succes! En veel plezier!
 

Terug
Bovenaan