Blauwspat goerami man jaagt op vrouw.


M

Marcus Aurelius

Guest
Hallo.

Ik heb een 1.20 bak en had een tijdje een alleenstaande blauwspat goerami, deze is volgroeid en behoorlijk verlegen voor alles in iedereen.

Als ik 1 beweging maak dan vlucht die al onder een groot stuk hout, dus ik heb een vrouwtje bij gehaald, leek mij wel aardig..

De vis gedraagt zich normaal naar elke andere vis hij negeert eigenlijk de rest dus ik introduceer het vrouwtje aan mijn aquarium. Vanaf het moment dat hij het vrouwtje gezien heeft laat de haar niet meer met rust en vliegt de hele bak door achter het vrouwtje aan, alleen als het vrouwtje zich weet te verstoppen gaat die grondig op zoek maar negeert alsnog elke andere vis.

Vrouwtje zit er ongeveer een uur in nu, moet ik het afwachten of moet ik al actie ondernemen ?
Ik heb dit soort obsessief gedrag eigenlijk nog nooit gezien.
 
Weet je zeker dat het een vrouw is?
 
verhouding is denk ik voor Gourami het beste 1m/2v voor het verdelen van "agressie" enz.

Kan je een duidelijke foto maken van beide Gourami's..


Man kan je herkennen aan een Meer puntige langere rugvin

vrouw is iets korter en loopt ronder af.
 
Een foto wil nog weleens helpen om het geslacht te bepalen.
 
Is goed ik ga even kijken of ik ze op de foto kan krijgen
 
Ik heb ook een koppel Blauwespat Goerami's gehad en ook bij mij jaagde het mannetje continu achter het vrouwtje aan, zaten in mijn oude 140 cm aquarium.
Het mannetje had het vrouwtje zelfs behoorlijk toegetakeld.
00000.JPG
 
mits dit kan met de rest van je bestand uiteraard!

Ik ben bang dat ik wat andere vissen hebben die het niet fijn vinden om onder de 24 graden te komen, is misschien een harem vormen een optie ?
 
Gezien wat je aangeeft momenteel als visbestand te hebben, zowel qua aantal als aard, vraag ik me af of het verstandig is daar nog meer vissen bij te introduceren.
 
Zoals je in de link van Botia kan lezen is dit wel een optie/het beste.

Ook in het geval dat je in een bak van 1.20 meter al een harem van 5 Betta's hebt, een koppel goudgoeramis en dan deze nog? Allemaal vissen die hun territorium nodig hebben in meer of mindere mate.

En dan heb ik het nog niet over de aantallen van de andere vissen, ook omdat ik die lang niet allemaal ken als vis.

Ik weet dat topicstarter aangeeft dat het heel goed gaat allemaal, maar zoals ik zei, ik zou zelf liever kiezen voor in een andere bak plaatsen.
 
Ja dat is flink bezet Marjan en ik heb dat hier niet gelezen maar in dat geval zou ik ook keuzes maken want dat is wel veel inderdaad voor de bovenlaag.
 
Topicstarter heeft een helder overzicht gegeven van zijn huidige visbestand in een ander topic.

Met dit soort vragen ben ik daar altijd wel benieuwd naar.
 
Ja ok, dat heb ik dus duidelijk gemist.
 
Ook in het geval dat je in een bak van 1.20 meter al een harem van 5 Betta's hebt, een koppel goudgoeramis en dan deze nog? Allemaal vissen die hun territorium nodig hebben in meer of mindere mate.

En dan heb ik het nog niet over de aantallen van de andere vissen, ook omdat ik die lang niet allemaal ken als vis.

Ik weet dat topicstarter aangeeft dat het heel goed gaat allemaal, maar zoals ik zei, ik zou zelf liever kiezen voor in een andere bak plaatsen.

Moesten honinggoerami's zijn, mijn fout denk ik.
Ik zat ook al te denken aan overplaatsen van de vis maar zoals ik nu zie de vissen negeren elkaar min of meer, alleen de grote man jaagt obsessief achter het vrouwtje aan en dat kan wellicht door de temperatuur liggen.
Ik heb sinds gister pas dat vrouwtje en daarvoor was de goerami heel erg verlegen en zat een beetje sneu te verstoppen.

Ik heb wel mazzel met de karakter van mijn betta want het enige wat die niet lucht is als er een vrouwtje té lang dicht bij hem zit dus in dat opzicht heb ik een makkelijke.

Misschien nog een ander ding deze man komt uit een bak met 4 grote diamantgoerami's en 1 marmergoerami maar hier viel die constant die marmergoerami aan daarom kreeg ik de vraag of ik hem zou kunnen opvangen/houden.
Ik had zoiets van prima, ik ga het aanzien anders breng ik hem naar de lokale speciaalzaak als die achter me andere vissen aanging maar hij deed het tegenovergestelde, heel schuw en angstig als ik ook maar bij me aquarium keek.

Sinds eergisteren dat ik het vrouwtje erin gedaan heb zit die als een tiraan obsessief achter dat vrouwtje aan te jagen en heeft geen enkele andere interactie met een andere vis.
Lijkt mij dan dat het niet met zo zeer met andere territorium te maken heeft (maar dat lijkt vanuit mijn logica zo).

Als ik zo lees en al jullie argumenten op een rijtje zet heb ik de volgende opties :

Óf het is het grote mannetje die een stront karakter heeft richting soort/kleurgenoten want hij liet de diamant goerami's gewoon met rust.

Ik kan het vrouwtje eruit halen want die heeft het momenteel niet zo leuk, die zit bij m'n betta in de drijfplanten te verstoppen.
Maar het is vanzelfsprekend een sociaal beestje dus lijkt me niet heel gunstig.

Misschien een harem vormen met het risico dat die nog wilder word.

Beide eruit halen en een nieuw huis voor ze zoeken ?

Persoonlijk denk ik dat het karakter van het mannetje gewoon vervelend is maar ik weet het niet zeker daarom vraag ik het jullie.
 
Uit nieuwsgierigheid:

Welke vissen (soort/aantal) heb je allemaal in je bak eigenlijk?
 
Ik zie het nu net in een ander topic denk ik...

Heb je echt onderstaand (vis)bestand in je bak zwemmen? :eek:

1.20 bak van aqualantis

Top bezetting
:
1x Crowntail betta ( De baas laat iedereen met rust en heeft een gezonde relatie met de apistogramma's leuk om te zien is dat.)
4x Betta vrouwtje
1x koppeltje blauwe stip goerami
4x marmer bijlzalm

Midden Bezetting

1x koppeltje goudgoerami
1x koppeltje apistogramma ramirezi ( papegaaivis antennebaars man en normaal vrouwtje zijn lief samen)
25x zwarte neon tetra
4x Regenboogzalm Preaxoc ( 1 man 3 vrouw)

Bodem Bezetting

4x Synodontis petricola
5x ottosinclus
8x Zebraslak
4 x kuhli
2x dwergklauwkikker
2x Hara jerdoni/ dwergvleugelmeerval
100x Doorzichtige vuurtjes (schatting broedt maar door)
5 x japonica
4x ancistrus ( 2 blanke 2 temmincki)
12x corydoras. ( 5x panda, 4x pygmeus 2x sterbai)

Alleen gebruik van echte planten en de bak is goed beplant ook wat drijfplanten voor de labyrinthen.
Veel hout met daarop verschillende anubia's en java varens.
Bak gaat al tijden lekker mee en heb minimaal problemen ermee :)
 
Goudgoerami's zijn honinggoeramis
 
Goudgoerami's zijn honinggoeramis

Ahzo...
Maar de overige 73 vissen (en andere dieren zoals garnalen, kikkers,...)?
Dat klopt wel en die zijn allemaal present in je bak?
:juggle:
 
Laatst bewerkt:
Ahzo...
Maar de overige 73 vissen (en andere dieren zoals garnalen, kikkers,...)?
Dat klopt wel en die zijn allemaal present in je bak?
:juggle:

't zijn momenteel 15 neons was van plan de school wat groter te maken
 
Uhuh.
Dan kan ik enkel zeggen dat een harem vormen (door extra vis toe te voegen) volgens mij een zeer slecht idee is.

De rest van mijn advies hou ik wel voor mezelf want daar zit je niet op te wachten...
;)

Nee ben wel benieuwd hoe jouw beleving tov mijn gegeven verhaal is.
Mijn vraag gaat over een goerami die zich vreemd gedraagt tegen een soortgenoot.

Wat je nu insinueert over te veel vissen vind ik niet zo relevant aangezien ik daar geen enkele problemen mee ondervind. Stabiele waterwaardes, geen agressie, naja, totdat ik een vrouwtje blauwspat introduceerde vandaar dit topic.
 
Wat je nu insinueert over te veel vissen vind ik niet zo relevant aangezien ik daar geen enkele problemen mee ondervind. Stabiele waterwaardes, geen agressie, naja, totdat ik een vrouwtje blauwspat introduceerde vandaar dit topic.
Als alles perfect ging totdat je het vrouwtje introduceerde lijkt het mij in jouw geval beter om het vrouwtje eruit te halen en weer terug te brengen.
 
Mijn vraag gaat over een goerami die zich vreemd gedraagt tegen een soortgenoot.

een harem vormen (door extra vis toe te voegen) volgens mij een zeer slecht idee is.

Wat je nu insinueert over te veel vissen vind ik niet zo relevant

De rest van mijn advies hou ik wel voor mezelf want daar zit je niet op te wachten...

 
Als alles perfect ging totdat je het vrouwtje introduceerde lijkt het mij in jouw geval beter om het vrouwtje eruit te halen en weer terug te brengen.

Hij hangt nu samen met de honinggoerami's, Weet dat het een sociaal dier is maar als die contact met zijn soortgenoten weigert kan ik hem alleen tevreden houden ?
 
Ik ga beide visjes een beter onderkomen geven vind het zielig om ze alleen te houden, bedankt voor alle adviezen!
 
Moet me sterk vergissen , maar beide zijn MANNEN. vrowutjes hebben een heel andere rugvin!! @ Patrix, : de vis die jij afbeeldt is een kleurafwijking, en heet Trichopgaster trichopteres sumatranus. Bij de blauwe spat zijn ( anders dan de Mergus atlas zegt) zowel man als vrouw voorzien van blauw lijf met 2 blauwe spats.
Ik zal een foto van mijn T t. sumatranus plaatsen, hier kun je het geslachtsverschil heel goed zien! Kijk vooraal naar de RUGvin.
IMG_20190305_113922627.jpg
 
Moet me sterk vergissen , maar beide zijn MANNEN. vrowutjes hebben een heel andere rugvin!! @ Patrix, : de vis die jij afbeeldt is een kleurafwijking, en heet Trichopgaster trichopteres sumatranus. Bij de blauwe spat zijn ( anders dan de Mergus atlas zegt) zowel man als vrouw voorzien van blauw lijf met 2 blauwe spats.
Ik zal een foto van mijn T t. sumatranus plaatsen, hier kun je het geslachtsverschil heel goed zien! Kijk vooraal naar de RUGvin. Bekijk bijlage 270622
Zo op de foto lijkt juist de bovenste op en vrouwtje.
Vollere buik en rugvin gebogen ipv punt. Maar dat is moment opname natuurlijk(foto).
 
maar beide zijn MANNEN.
Gezien de rugvin zou je eerder zeggen dat ik 2 vrouwen heb gehad, en dan ook nog één met een kleurafwijking dus?
Ik dacht dat de vis met maar één stip de vrouw was, en de bontere versie de man.
De onderste vis op jou foto is duidelijk een man ja.
 
Gezien de rugvin zou je eerder zeggen dat ik 2 vrouwen heb gehad, en dan ook nog één met een kleurafwijking dus?
Ik dacht dat de vis met maar één stip de vrouw was, en de bontere versie de man.
De onderste vis op jou foto is duidelijk een man ja.
Je had 100% twee mannen. Dat viel me al gelijk op nog zonder de reactie van BigSmoke te lezen.

De ene (onderste) is de blauwe vorm van de Trichogaster trichopterus (komt plaatselijk in het wild voor als natuurlijke afwijking, maar in het grootste gedeelte van hun verspreidingsgebied zijn ze grijsachtig). De andere is een kleurvariant, gekweekt in de jaren 60 door ene meneer Cosby. Ze heten daarom in de VS ook Cosby gourami, en in Nederland noemen we ze Marmer goerami
 

Terug
Bovenaan