blauwe tijgergarnalen verliezen kleur


Lijkt toch wel verdacht veel op porseleinziekte, melkachtig wit is meer grauw, maar de pootjes staan van die ene te stil.
Gooi er een herhaling tegenaan.
Wat niet overeneenkomt is dat de dterfte niet meteen gestopt is.
Kijken hoe die ene trage dan reageert.
Groeten bassie
 
Waterwissel ivm Baktopur gedaan vandaag, zo goed als mogelijk alle ontlasting afgeheveld.
Die trage is overleden, maar had ik al afgezonderd in een andere bak, om eventuele verdere besmetting te voorkomen.
Nu maar weer afwachten hoe ze op die kuur reageren.
Groeten bassie
 
Update: Gisteren lag er weer een op de rug, wilde hem pakken ent bewoog weer.
Lijkt precies op porseleinziekte ben ik toch steeds zekerder van.
Heb de zieke apart de zware behandeling gegeven (1 pil per 2liter) en daar een half uurtje de zieke garnaal in, omdat de garnaal dusdanig zwak was heb ik haar niet teruggeplaatst in de bak maar op het water in een kopje laten drijven, savonds was ze al dood.
Restant 19, waarvan 1 hoogzwangere en 2 andere vrouwtjes die ook veel zitten te wapperen maar daar zie ik nog niks onder zitten, ben er niet zeker van dat er ook daadwerkelijk eitjes onder zitten, heb overigens nog niet de kans gehad om er goed onder te kijken, alleen nog maar vanaf de zijkant.
De kleur van de meeste garnalen is supermooi donkerblauwpaarsachtig tegen zwart aan geworden op enkele mannen na die zijn wat lichter van kleur.
Groeten Bassie
 
Zoals gezegd heb ik het ook gehad en diverse middelen geprobeerd maar niks hielp ertegen.
Ik hoop dat je meer succes hebt hiermee.
 
Kleine verandering vandaag , heb de sf aquaflow 50 vervangen door een sponsfilter, de zwangere dame is al iets over de 3 weken heen, kunnen de eventuele babys niet in de pomp kruipen.
Groeten basssie
 
Dat is waar bas maar nu heb je wel veel goede bacterien weggegooid en een filter geplaatst waar geen bacterien nog inzitten.
Ik zou wel goed in de gaten houden wat nu de no2 gaat doen hoor. In de bodem zitten ook bacterien, maar of dat voldoende is dat is even de vraag.
Je had misschien beter een stukje panty om de Aquaflow kunnen trekken zodat de kleintje er niet in konden komen en dat tot de sponsfilter is ingedraaid.
In de 100 die ik heb doe ik onder bij het dekseltje altijd een klein stukje panty ertussen.
 
Doe die panty er wel in heb de filter nog niet schoongemaakt , die hangt in een andere bak, hang ik die er zolang naast hebben ze er ff 2 , wil er uiteindelijk toch een sponsfilter in.
Groeten bassie
 
Doe dat zo snel.mogelijk maar.laat de andere pomp even meedraaien voor de bacteri�n.

Mijn ervaring is dat de garnalen het veel beter doen met sponsfilters.

Een.panty erom kan je wel doen, maar daar blijft het vuil dan onder je filter zitten. Niet bevoordelijk dus..er.zijn speciale beschermkapjes om je babies te beschermen

Rommel.overigens niet teveel, kunnen ze ook niet tegen...
 
@Anja
Waarom zouden ze het beter doen op een sponsfilter?? Hoe bedoel je dit dan??

Ik gebruik bij alle Aqua flow filters een klein stukje panty onder het klepje en dat werkt verder wel goed hoor. Af en toe even voorzichtig eruit nemen en het grove vuil wat plakt eraf spoelen.
Ik doe de panty (stukje van 6x6cm) dus tussen de spons en het kapje.
 
Update -1 de garnaal met de onverklaarbare gele driehoek tussen de ogen is overleden gisteren, nadat ze eerst een paar dagen stil int mos had gezeten, ik dacht eerst dat ze moest vervellen en daarom wat traag was.
Wat ik lang niet gezien heb zijn vellen , en kon er 5 tegelijk tellen, gisteren waren de garnalen weer druk aan het sjeesen door de bak met als resultaat 2 nieuwe zwangere vrouwtjes ,wat het totaal op 3 zwangere dames in de bak brengt, waarvan de eerste al vanaf de 20ste april eitjes draagt.
Groeten Basssie
 
Sorrie John.
Zie het nu pas..

Leuk trouwens dat.je zwangere hebt..

Dat is mijn ervaring John..wss doordat er ook veel zuurstof in het water komt en niet al te dol met stroming. En wat.ik zeker weet is dat ze er heel wat.voeding uithalen..

Een gewoon filtertje heeft.toch aardig wat.beweging, de.jongen.kunnen erin kruipen enz..
 
Ik zeg overigens niet dat het.niet kan...

Ik.heb betere ervaring met sponsjes
 
Nu zie ik toch maar 2 zwangere meer en de 1 die al vanaf de 20 ste zwanger is heeft nog maar 6 eitjes , misschien dat ze geworpen heeft.
Heb alleen de sponsfilter er nog in.
Zo te zien gaat het weer slechter er zitten er weer een paar in die wat minder eruit zien weer met dezelfde verschijnselen.Om flauw van te worden.
Heb ze maar weer baktopur gegeven.
Groeten bassie
 
Heb de waterwissel behorende bij de baktopur weer gedaan.
Heb het op de manier gedaan zoals de man waar ik de garnalen heb gekocht , gedaan, niet over kool filteren wat wel op de gebruiksaanwijzing staat.
Het antwoord op mijn vraag aan hem hoe hij dat over kool filteren na 3 dagen na de waterwissel van 50 procent doet was "niet, dat verdund vanzelf met de volgende 2 wekelijkse waterwissels van 15 procent" Vanaf toen noem ik de blauw tijgers mijn antibiotica garnaaltjes .Aangezien hij niet alleen garnalen kweekt voor de hobby maar ook in en verkoopt als hij zelf niet in de vraag kan voorzien naar garnalen, sjouwt hij natuurlijk van allerlei bacterieen en ziektekiemen uit andere bakken in zijn bakken.
Aangezien het verhaal over het uitsterven van zijn oorspronkelijke kweekgroep blauwe tijgers ook na kleurverlies was wat hij de eertse keer al verltelde , een beetje vreemd was is het behoorlijk aannemlijk dat die blauwe tijgers met dat continue beetje antibiotica in het water in leven is gehouden, de baktopur lag ook voor op het plankje met medicijnen bij hem.
De laatste 2 baktopur kuren heb ik op zijn manier gedaan en elke keer als de baktopur aardig verdund en gedeeltelijk af is gebroken loopt de kleur van de tijgers weer terug, en als ik de baktopur weer toevoeg zie ik de kleur weer binnen een.paar dagen een stuk mooier donkerder blauw worden.
Er zitten nog 2 zwangere in1 die vol zit met.eitjes ,1 met 6 eitjes die ze al 42 dagen draagt , die noem ik mijn hoop in bange dagen.
Ben benieuwed wat jullie vinden van het niet over kool filteren van de Baktopur van mijn leverancier, ik voel me in ieder geval aardig in de boot genomen met die antibioticagarnaaltjes die ik gekocht heb.
Groeten Bassie
 
Wat een verhaal zeg.
..
Maar op een gegeven moment moet je toch kunnen stoppen met Bactopur? ?
Neem aan dat op een gegeven moment de bacterie huishouding "normaal" is..

Vreemde wezens, die garnalen
 
Ik wil de pret niet drukken maar als het echt de porceleinziekte is zoals je zelf ook al dacht dan doe je er gewoon eigenlijk niks tegen. Ik ben daardoor ook beetje bij beetje 2 grote groepen kwijtgeraakt.
Dat gebeurt niet in een paar weken maar toch heb ik er ook niks tegen kunnen doen.

@anja
Ja de filtertjes hebben ook nadelen maar ik kreeg nooit voor mijn gevoel een goede bacteriecultuur in die sponsfilters.
 
Nou ja , het enige grote vrouwtje wat goed vol met eitjes zat , heeft nog maar een paar eitjes hangen, die hingen er pas een paar dagen onder, weg hoop in bange dagen.
En er zitten er weer 2 tussen die de pootjes wit hebben , tot nu toe hebben ze dat allemaal gehad die dood gingen.
Denk inderdaad dat ze porseleinziekte hebben .
Overweeg om de 2 slechtste een klap in de nek te geven, om te proberen verdere besmetting te voorkomen.
Inderdaad denk ik ook niet dat ze met Baktopur te redden zijn,heb het idee dat de ziekte wel onderdrukt wordt, maar de zieke exemplaren niet meer te redden zijn.
Bij de koop vertelde de verkoper dat zijn eigen groep, langzaam was uitgestorven omdat ze op de akadama zaten en daardoor hun kleur verloren omdat de ph te laag was van de akadama, dom van me om uberhaupt garnalen uit een bak te kopen waarvan de verkoper verteld dat de oorspronkelijke groep is uitgestorven en
dezelfde bodem lag er nog in als waar de uitgestorven groep op heeft gezeten.
Wat er na die oorspronkelijke groep in de bak in en uit is gekomen weet ik niet, maar denk dat ik de ziekte daar erbij heb gekregen.
Groeten bassie
 
Update -1 , pootjes al verlamd kon al niet meer recht zwemmen en zitten, heb hem.een klap.met een steen gegeven , terwijl hij in de spoelbak in klein beetje water zat.
De andere die wat minder oogt laat ik nog ff , kan zijn dat dat een vrouwtje is net voor het vervellen.
@anja , denk ook niet dat elke keer als er zieken in zitten kuren.met Baktopur geen zin heeft. Als ik het goed begrijp is porseleinziekte nogal besmettelijk ,ga in vervolg de zieken maar helpen denk ik, want geen enkele met ziekteverschijnselen heeft het overleefd tot nu toe oom niet met de Baktopur.
Groeten Bassie
 
Het is flink kloten Bas dat je dit overkomt. Ik herken het precies en het is frustrerend want steeds kijk je met het idee van ligt er weer e�n dood??
Dat verhaal van de verkoper lijkt me raar want bij sterk andere waarden vervellen ze vaak niet en krijgen dan ook geen jongen lijkt me zo.
Waarom is hij hier anders zelf niet mee verder gegaan in een bak zonder akadama??
Tja het is allemaal achteraf en jij hebt daar nu niks aan.
Mocht de groep zijn uitgestorven dan zou ik de bak heel goed gaan ontsmetten en alle toebehoren ook.
 
Ze zaten oorspronkelijk in een bak met, volgens de verkoper uitgewerkte akadama .
@John , dat uitsterven van zon groep , over wat voor tijdsbestek ging dat?
Hoop dat ik het met afhevelen van de uitwerpselen van de bodem en voorkomen dat er dode garnalen liggen waar de anderen aan kunnen gaan eten het elkaar besmetten kan laten stoppen, heb er een hard hoofd in.
Kan het vrouwtje dat 43 dagen een kleine hoeveelheid eitjes heeft gedragen niet meer vinden, denk dat ze ze losgelaten heeft maar zie nog niks.
Groeten bassie
 
Ik zal je zeggen dat het hier zo n 2 jaar geleden begon met de ellende. De eerste tijd vielen ze om de paar dagen om maar daarna minder vaak.
Van die groep bleef zeg maar de helft over, maar jongen kregen ze niet en als die er toch kwamen leefden ze niet echt lang. Groter dan 1cm worden ze niet. Dus geen nakweek meer. nu zitten er ik denk nog een handvol in en ik wacht dus ook nu nog op het moment dat ze zijn uitgestorven.
Het gaat hier dus niet echt snel.En gelet op het zwemmen van de garnalen en de kleur weet ik ook haast zeker dat het de porceleinziekte is geweest.
Destijds zat ik nog op het garnalenforum en ook daar dacht men aan deze ziekte.
 
Ok weer wat wijzer.. had er nooit van gehoord eerlijk gezegd...
 
Er lopen wel babys van.mijn gewone tijgers op het glas , jippperdepip,de eerste had vandaag 4 weken eitjes .
Die doen het zonder turf wel goed op gewoon kraanwater hier,heb ze nu precies 4 weken en behalve die ene die mevrouw cpo binnen een.minuut te pakken had heb ik nog geen lijken in de bak gevonden.
Groeten bassie
 
Was bij iemand die ook garnalen had en die adviseerde me 2 dagen niet te voeren en daarna het voer te druppelen met exit. Baat het niet dan schaadt het niet.
Groeten bassie
 
Ja dat kan de cpo weleens doen hoor.
Je kan het met Exit geven maar je leest overal dat Exit eigenlijk niet meer werkt door resistentie.
Pas op dat je even nagaat of het niet je bacterieculttur vernietigd. Zou best kunnen van wel en dan moet je weer gaan oppassen voor de nitrietwaarden.
 
De garnalen ook al resistent , tis wat met de medicijnenmaffia .
Ze.adviseerde dat omdat de garnalen dan beter zouden opnemen dan de medicijnen in het water, garnalen zouden door de huid niks binnen krijgen volgens haar.
Groeten basssie
 
Update; de garnaal die zwanger was heeft 42 dagen een stuk of 5 a 6 eitjes gedragen maar daarvan heb ik nog geen babys gezien.
De garnaal die daarna zwanger werd draagt nog 2 eitjes.
En gisteren is nummer 3 zwamger geworden.
Er zit er weer 1 in waarvan het erop lijkt dat die ook ziek begint te worden.
Groeten bassie
 
Niet de garnaal maar de ziekteverwekker is resistent dacht ik.
42 dagen is ook veel te lang hoor. Hier zie ik ook weleens garnalen die maar enkele eitjes bij zich dragen. Waar dat mee te maken heeft weet ik niet.
 
Ja dat 42 dagen veel te lang was verbaasde me van de week ook al omdat ik op internet 3 tot 5 weken aangegeven vond voor tijgergarnalen.
Groeten bassie
 
Er zitten er weer een stuk of 3a4 in met witte pootjes ,grauwe kleur. Ja er zit ook geen antibiotica meer in het water en dan gaan ze weer hard achteruit. Probeer het omdat er 2 vrouwtjes met een paar eitjes en 1 vol met eitjes die te beschermen met se baktopur,zo gauw de slechter ogende op de zijkant gaan liggen sla ik ze plat met steen,dan wordt het toch niks meer.
Hoop er uiteindelijk toch een paar over te houden die de bak vol met jongen werpen,maar ben er bang voor.
Voer met druppels exit eten ze niet,eten sowieso weinig voer,meer catappa en wat ze zoal vinden.
Groeten Bassie
 
Tja je zou er gek van worden zeg. Ik had destijds steeds de neiging de hele zooi door de plee te spoelen maar ja dat kun je ook niet maken. Maar je word er echt gek van om steeds weer een of meerdere dode garnalen aan te treffen. Dan heb ik liever dat ze allemaal heel snel achterelkaar aan doodgaan. Maar ja, je kan iets wensen, maar het gaat zoals het gaat.
 
Wat ik al ben kan ik gelukkig niet meer worden John.
Zijn weer 2 blauwe tijgers minder,kleur liep terug 1 lag al schuin en ze konden niet meer fatsoenlijk zwemmen,heb ze plat geslagen. Op een paar na die wat minder op kleur zijn,vind ik het toch wel erg mooie garnalen.
De garnalen waren overigens al ziek toen ze hier kwamen,bij mijn eerste aankoop heb ik de handelaar een garnaal aangewezen van ongeveer 2 cm en gevraagd waarom die garnaal nog nauwelijks kleur had en anderen die half zo groot waren al mooi blauw waren was zijn antwoord"dat is een mannetje,die komen later op kleur",vervolgens heb ik hem 1 voor 1 de kleinere garnalen aangewezen die wel op kleur waren die ik wel wilde hebben,nu ik de tijgers wat langer heb en gezien heb wanneer larfjes,die met de aankoop zijn meegekomen op kleur komen, weet ik dat ik toen geen mannetje heb aangewezen maar een zieke,de pootjes hadden al wat witte stipjes,derhalve heb ik de witte stipjes aan de poten als normaal gezien,ik dacht dat het op kleur zou komen,maar het is andersom,de kleur gaat er juist af.
Er zit nog steeds 1 vrouwtje in dat vol met eitjes zit en 2 met een paar,van.de eitjes die 42 dagen onder een vrouwtje hebben gehangen heb ik nog steeds geen larfje teruggezien.
Groeten Bassie
 
Sinds het moment dat ik die problemen ermee kreeg zag ik eigenlijk weinig of geen jongen meer.
Die je ziet leggen vaak ook snel het loodje. Ik had destijds ze van een winkel die me schadeloos stelde en dus nieuwe heeft opgestuurd.
 
Met jouw kan ik praten John, vind een schadeloosstelling ook wel een goed idee,die ziekte heb ik er bij kado gekregen, vanaf dat ik me bedacht dat ik bij de aankoop een mannetje heb aangewezen in de bak met die rare vlekken op poten die volgens de verkoper later op kleur kwam weet ik wel zeker dat ze al ziek waren.
Leefden de jongen bij jouw een paar weken of dagen John?
Groeten Bassie
 

Terug
Bovenaan