Blauwalg zonder oorzaak


Apisto

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2015
Berichten
1,269
Locatie
Belgie, Temse
Website
web.aquaforum.nl
Dag Aquarianen,

Ik ben al enkele weken aan het worstelen met blauwalg.
Ondanks alle tips die ik op dit forum kan vinden is er geen beterschap, in tegenstelling.

*Ik voer wekelijks een waterwissel uit van ongeveer 40% uit
*slechts om de dag beperkt voeren
*geen rottend materiaal of afval in de bak
*geen direct zonlicht
*snelgroeiende planten + CO2 + All-in-one aanwezig

Ik kan maar aan 1 ding meer denken en dat is een permanent hoge fosfaat waarde: >5mg/l,
het ververswater bevat geen fosfaat, ik voer geen diepvries en heb geen rottend materiaal in de bak.

Het enige waar ik aan kan denken wat eventueel een fosfaat afgifte kan veroorzaken is de zelfgemaakte achterwand.
Heeft iemand ervaring met fosfaat afgifte van tegellijm, piepschuim of acrylverf?

De blauwalg groeit sneller dan ik kan bijhouden en de planten lijden eronder.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en advies

Alvast bedankt
Apisto
 
Enorm irritant als je alles doet en de oorzaak niet naar boven komt..

Ik ben vooral benieuwd of de blauwalg steeds op een specifieke plek voorkomt? (Stilstaand water?)
En wat is je nitraat/PO4 verhouding? Heb je dit al eens gemeten?

Edit: ik kan me zelf niet voorstellen dat een achterwand een oorzaak zou kunnen zijn van verhoogd PO4, maar misschien heeft iemand daar ervaring mee?
 
Enorm irritant als je alles doet en de oorzaak niet naar boven komt..

Ik ben vooral benieuwd of de blauwalg steeds op een specifieke plek voorkomt? (Stilstaand water?)
En wat is je nitraat/PO4 verhouding? Heb je dit al eens gemeten?

Edit: ik kan me zelf niet voorstellen dat een achterwand een oorzaak zou kunnen zijn van verhoogd PO4, maar misschien heeft iemand daar ervaring mee?
Er is geen specifieke plaats waar de alg bovenkomt.
Voornamelijk aan de bovenkant, maar ondertussen op bijna alle planten en de achterwand..

Nitraat zit vrij laag +-10ml/l, dat in combinatie kan zeker een trigger zijn van de algengroei, maar dan wil ik graag de oorzaak van het fosfaat aanpakken om een goede balans te krijgen...
 
Ik ben wel benieuwd naar je nitraatwaarden

edit: ik heb er overheen gelezen.
Blauwalg heeft niet/nooit 1 oorzaak. Er zijn altijd meerder factoren in het spel. Maar in bijna alle gevallen is de nitraat te laag. Denk dus niet dat de PO4 hier de primaire oorzaak is
Zou dat dus eens verhogen
 
Je had het over een fosfaatwaarde van 5+. Is dat wat je gemeten hebt? Of bedoel je dat je denkt dat dat het wel moet zijn? Als je je kraanwater nog niet getest had kun je evt kijken of de test daar ook iets meet.

Hier nog een linkje, misschien heb je er wat aan: https://aquariumscience.org/index.php/16-4-blue-green-algae/

Wordt o.a. in genoemd dat de temperatuur nog een rol kan spelen, en beperkte doorstroming / beperkt zuurstofgehalte in een bak. Ik lees dat jij CO2 gebruikt; wellicht probeer je dan niet te veel oppervlaktestroming te maken in je bak om meer CO2 te behouden. Alleen zou dat dan wel een gunstige omstandigheid zijn voor de blauwalg.
 
Je had het over een fosfaatwaarde van 5+. Is dat wat je gemeten hebt? Of bedoel je dat je denkt dat dat het wel moet zijn? Als je je kraanwater nog niet getest had kun je evt kijken of de test daar ook iets meet.

Hier nog een linkje, misschien heb je er wat aan: https://aquariumscience.org/index.php/16-4-blue-green-algae/

Wordt o.a. in genoemd dat de temperatuur nog een rol kan spelen, en beperkte doorstroming / beperkt zuurstofgehalte in een bak. Ik lees dat jij CO2 gebruikt; wellicht probeer je dan niet te veel oppervlaktestroming te maken in je bak om meer CO2 te behouden. Alleen zou dat dan wel een gunstige omstandigheid zijn voor de blauwalg.
Fosfaat van 5+ is een gemeten waarde, ik haalde ook al aan dat het kraanwater geen fosfaat bevat dus dat is al een piste die we kunnen uitsluiten.

De temperatuur kan ik nog wel verlagen, deze is nu ongeveer 22°C.
Ik heb ook een doorstroompomp in de bak hangen, dus het is zeker geen stilstaand water.

Ik denk wel dat CO2 mogelijks kan bijdragen tot het groeien van de alg, maar zoals je al zei moet er nog een andere oorzaak zijn want anders zou elke plantenbak hier last van moeten hebben.

Ik zou het nitraatgehalte wel kunnen verhogen om een goede factor te krijgen. Al had ik die liever bekomen door de fosfaat te verlagen.
 
Om dat ook uit te sluiten: wat is precies je visbestand op dit moment?
Wanneer heb je je filter voor het laatst schoongemaakt?

Misschien dat er toch ergens iets ligt te rotten op een moeilijk bereikbare plek (ergens achterin je bak of diep tussen de planten?)

Dingen waar je waarschijnlijk aan hebt gedacht, maar wil t toch even uitsluiten
 
Om dat ook uit te sluiten: wat is precies je visbestand op dit moment?
Wanneer heb je je filter voor het laatst schoongemaakt?

Misschien dat er toch ergens iets ligt te rotten op een moeilijk bereikbare plek (ergens achterin je bak of diep tussen de planten?)

Dingen waar je waarschijnlijk aan hebt gedacht, maar wil t toch even uitsluiten
Visbestand is 4 Biotodoma cupido en ongeveer 15 corydoras aeneus op een dikke 350 liter.
Filtermedium wordt nooit schoongemaakt, enkel de watten worden wekelijks vervangen.
Het bacterieafval in de bioloog wordt soms ook afgezogen, ik denk ook dat een eventueel klein stuk rottend materiaal niet echt dé oorzaak kan zijn van blauwalg.

Wat ik morgen ga proberen is:
*Een grote waterwissel om PO4 te verlagen
*Geen warmteelement gebruiken
*Enkele dagen de verlichting uitzetten om snelle aangroei te voorkomen

Het lastige aan mijn bak is de verlichting, gezien mijn bak ongeveer 45cm diep (door achterwand) en 60cm hoog is krijg is in de bovenlaag "overbelichting" en op de bodem net iets te weinig.
 
Het bacterieafval in de bioloog wordt soms ook afgezogen, ik denk ook dat een eventueel klein stuk rottend materiaal niet echt dé oorzaak kan zijn van blauwalg.

Dat denk ik ook niet, maar het kan er misschien wel aan bijdragen, juist omdat je geen goede andere verklaring hebt voor het PO4
 
Zou je je piste van rottende achterwand niet over langere opgemerkt hebben?
Bij verhoogde fosfaatwaardes de kno3 opschroeven en eventueel appart wat kalium toevoegen.
 
Filtermedium wordt nooit schoongemaakt
Dat zou ik wel doen want ook dat is af en toe wel nodig. Zover ik weet komt blauwalg meer door teveel aan organische stoffen zoals stikstof. Po4 is volgens mij geen oorzaak ervan maar de blauwalg voedt zich er wel mee.
 
Zou je je piste van rottende achterwand niet over langere opgemerkt hebben?
Bij verhoogde fosfaatwaardes de kno3 opschroeven en eventueel appart wat kalium toevoegen.
Ik dacht nu niet echt aan een rottende achterwand omdat dar eigenlijk niks kan rotten, wel bijvoorbeeld aan de afgifte van PO4 door bepaalde stoffen in de achterwand.
Ik ga voorlopig niets extra toevoegen aan de bak, want dat wordt een straatje zonder einde denk ik.
Voorlopig bouw ik liefst een van de oorzaken van de alg af.
 
Dat zou ik wel doen want ook dat is af en toe wel nodig. Zover ik weet komt blauwalg meer door teveel aan organische stoffen zoals stikstof. Po4 is volgens mij geen oorzaak ervan maar de blauwalg voedt zich er wel mee.
Dat snap ik, het is een bioloog dus het is vrij eenvoudig om te zien hoe groot de vervuiling is.
Alle siporax en sponzen zien er best proper uit, ik hevel soms ook de bodem af zodat er geen bacterie afval achterblijft.
 
Ja vreemd dan want je nitraat is ook niet extreem laag en bij een hele lage no3 of geen no3 hoor je nog weleens dat dit ook een oorzaak kan zijn. Blauwalg is zelfvoorzienend in stikstof en heeft dus geen no3 nodig.
Ik durf niet te zeggen wat de oorzaak is en wat die hoge po4 veroorzaakt.
 
Ik heb vroeger ook veel last gehad van blauwalg.
Was in mijn Tanganyika bak.

Ik zou zoals @triple zegt de kno3 waarde opschroeven zodat deze meer in verhouding staat met de Po4.
Zoals je zelf zegt wil je de oorzaken aanpakken en dit kan er 1 van zijn.

Je hebt een doorstromingspomp in je aquarium maar heb je al eens gevoeld of er waterbeweging is waar de blauwalg situeert?
Het kan zijn dat er op die plaatsen misschien geen stroming kan komen owv inrichting of een grote bos planten.

Uw temperatuur verlagen is niet nodig.

Wat ik dan zou doen zoals jij al zegt is:
- water verversen en ik zou alle blauwalg of zoveel als mogelijk afzuigen.
- uw aquarium verduisteren.

Wat je er dan nog bij zou moeten doen is:
- Je filter toch lichtjes spoelen ( ik weet niet hoe lang je filter al draait zonder een beetje onderhoud)
- Na de verduistering uw licht sterkte en duurte terug opbouwen.
- En de tip die bij mij geholpen heeft en daarna geen blauwe alg meer gehad is bacteriën toevoegen in je aquarium en deze mag je zeker goed veel doseren.

Ik weet dus niet wat je onderhoudsregime is van je filter maar zou toch aanbevelen om af en toe je filtermateriaal te spoelen wanneer nodig en in het begin af en toe nog wat bacteriën toevoegen .
 
Ik weet niet of die verhouding nu zo belangrijk is om blauwalgen te laten ontstaan en de redfield Ratio spreekt daar wel over maar dat is beasseert op fytoplankton.
Ik denk ook dat het belangrijker is om alle voeding voldoende in de bak te hebben.
 
Grappig. Als je KNO3 toevoegt dan weet je dus nooit of het nu de kalium is of de NO3 die geholpen heeft.
 
Algen en ook blauwalg hebben vaak meer dan 1 oorzaak of een combi en het is dan ook vaak lastig te achterhalen waar nu de oorzaak ligt.
Blauwalg is volgens mij helemaal een lastige. Ook geen alg maar een bacterie.
 
Ik zou als eerste eens wat meer gaan voeren , meermaals per dag en minder focussen op KNO3 e.d.
Toevoegingen hebben weinig impact op het biologisch leven in de bak en voer doet dat net wel .
Als je maar om de dag voert zou ik eens proberen om 2x per dag te gaan voeren , en op zich kan je met droogvoer en diepvries ook op NO3 en PO4 sturen .
Verversen in tijden van blauwalg : niet doen .

Wat betreft de achterwand : zit daar epoxy op ? Als dat zo is , sluit ik dit ook niet uit als blauwalgveroorzaker .
 
Ik zou als eerste eens wat meer gaan voeren , meermaals per dag
Op welke manier kan dat helpen tegen blauwalg? Je zou juist denken dat ze nog meer opgeloste stoffen in het water helemaal prima vinden? Voor zover ze iets van dingen vinden.
 
Op welke manier kan dat helpen tegen blauwalg? Je zou juist denken dat ze nog meer opgeloste stoffen in het water helemaal prima vinden? Voor zover ze iets van dingen vinden.
Ik vermoed om de nitraat te verhogen maar in de bak van TS zit voldoende volgens mij.
 
Ik vermoed om de nitraat te verhogen maar in de bak van TS zit voldoende volgens mij.
Ja en dan om de concurrentie van planten daarmee aan te moedigen of zo, gok ik. Maar 10 mg/L is denk ik toch niet zo laag dat je dan al in de gevarenzone zit? Maar goed, ik ben niet zo'n plantenkenner.
 
Grappig. Als je KNO3 toevoegt dan weet je dus nooit of het nu de kalium is of de NO3 die geholpen heeft.
Er schijnt een test beschikbaar te zijn om op K te testen. Dat kwam ik op een internet speurtocht een keer tegen.

De experts kunnen hier vast wat meer over de relevantie van bodems icm blauwalg zeggen, maar hoe zit het met de bodem? Wat voor bodem, hoe oud, misschien dode/ rotte zones?
 
Volgens mij is die van Easylife maar zover ik mij herinner niet al te betrouwbaar maar pin me daar niet op vast.
 
Er schijnt een test beschikbaar te zijn om op K te testen. Dat kwam ik op een internet speurtocht een keer tegen.
Ik heb er eentjevan jbl , maar of die betrouwbaar is ? Is een troebelheidstest .
 
Ik zou als eerste eens wat meer gaan voeren , meermaals per dag en minder focussen op KNO3 e.d.
Toevoegingen hebben weinig impact op het biologisch leven in de bak en voer doet dat net wel .
Als je maar om de dag voert zou ik eens proberen om 2x per dag te gaan voeren , en op zich kan je met droogvoer en diepvries ook op NO3 en PO4 sturen .
Verversen in tijden van blauwalg : niet doen .

Wat betreft de achterwand : zit daar epoxy op ? Als dat zo is , sluit ik dit ook niet uit als blauwalgveroorzaker .
De achterwand is behandeld met epoxy, deze is na uitharden vrij van afgeefbare stoffen. En al zeker na jaren in de bak gezeten te hebben denk ik dan.
 
Ik vermoed om de nitraat te verhogen maar in de bak van TS zit voldoende volgens mij.
Niet zozeer nitraat , gewoon het klein leven wat extra boost geven zodat er meer concurrentie komt in de bak . KNO3e e.d.is gewoon te eentonig ,voer is veelzijdig qua elementen . Ik heb dat altijd zo toegepast , ook met dino's en flap , en zelfs zweefalg .
Flap in de filter (dan moet het wel de moeite zijn) heb ik ook wel eens gedaan ,werkte ook wel goed had ik het idee (je brengt dus weer extra voeding in daarmee)
Met verversen ga je de blauwalg in elk geval geen pijn doen .
 
Niet zozeer nitraat , gewoon het klein leven wat extra boost geven zodat er meer concurrentie komt in de bak . KNO3e e.d.is gewoon te eentonig ,voer is veelzijdig qua elementen . Ik heb dat altijd zo toegepast , ook met dino's en flap , en zelfs zweefalg .
Flap in de filter (dan moet het wel de moeite zijn) heb ik ook wel eens gedaan ,werkte ook wel goed had ik het idee (je brengt dus weer extra voeding in daarmee)
Met verversen ga je de blauwalg in elk geval geen pijn doen .
Mijn idee over het verversen was het fosfaatgehalte te laten dalen zodat NO3 en PO4 iets meer in balans komen.
Alsook om de eventuele belasting door rottend materiaal uit de bak te halen.
 
De achterwand is behandeld met epoxy, deze is na uitharden vrij van afgeefbare stoffen. En al zeker na jaren in de bak gezeten te hebben denk ik dan.
Dat denk je ? Maar is dat ook zo ? Ik geloof daar in elk geval niet meer in dat het volledig inert is op de manier dat wij dat aanbrengen . Zoek maar eens op wanneer epoxy en/of polyester materiaal een drinkwaterkwaliteit kan krijgen .
 
Dat denk je ? Maar is dat ook zo ? Ik geloof daar in elk geval niet meer in dat het volledig inert is op de manier dat wij dat aanbrengen . Zoek maar eens op wanneer epoxy en/of polyester materiaal een drinkwaterkwaliteit kan krijgen .
De vraag is of de stoffen die niet in het drinkwater zouden mogen komen, ook blauwalgen veroorzaken.
 

Terug
Bovenaan