Blauwalg bestrijden met waterstofperoxide


Fozzy

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 januari 2009
Berichten
18,528
Leeftijd
63
Locatie
Bergentheim
Ik heb op mn achterwand enkele hardnekkige plekken met blauwalg. Nu heb ik Waterstofperoxide3% in huis om te gebruiken.
ik denk dat het komt omdat mn co2 ook slecht is doorgelopen de laatste weken vanwege defecte drukregelaar. Die is vervangen en mn ph waarde is alweer gedaald naar 6,7. Kan deze storing de blauwalg in de hand gewerkt hebben?

en klopt de berekening zo? Ca. 420/30x5=72ml waterstofperoxide? Is het verstandig om tijdens deze behandeling een zuurstofpompje te laten draaien, en hoelang moet ik het laten zitten voordat ik een waterwissel kan doen?

paar vragen omdat ik niet zo’n fan ben van dit soort behandelpraktijken...:sorry:
 
Mijn ervaring is dat het snel de kop opsteekt bij teveel organische belasting. Dit topic ken je vast al wel maar goed toch maar even voor de goede orde:

 
Maximaal 5ml waterstofperoxide (3%) per 100 liter water gebruiken per keer :)
Helpt inderdaad tegen blauwalg. Maar als de oorzaak niet aangepakt wordt komt het zeker weer terug.

Weet je je nitraat/fosfaat waarden ook? Een verhouding van 10:1 (of dus 20:2) is het mooiste. Wanneer fosfaat in verhouding hoger wordt kan dit een trigger zijn voor blauwalg.

Ik gebruik wel eens waterstofperoxide tegen baardalg. Ook max. 5ml per 100 liter water per keer. Ik zet de filters even uit. Dan behandel ik met een spuit met injectienaald heel gericht de plekken. Ik laat het even 10/15 minuten werken en zet dan de filters weer aan.
Wanneer je deze aan laat stroomt alles gelijk weg.
Spuit niet recht op dieren of andere organismen.

Waterstofperoxide is H2O2, in het water breekt dit af tot water en zuurstof. Je zult ook belletjes zien tijdens dat proces.

Overigens kan een oxydator ook goed werken en kan prima naast CO2 gebruikt worden. Succes!
 
Weet je je nitraat/fosfaat waarden ook? Een verhouding van 10:1 (of dus 20:2) is het mooiste. Wanneer fosfaat in verhouding hoger wordt kan dit een trigger zijn voor blauwalg.

Dat zijn weer de bekende RR richtlijnen maar die werken niet echt in zoetwaterbakken en zijn van toepassing op Fytoplankton. Blauwalg krijg je ook meer door organische belasting en niet zozeer van organische stoffen die wij toevoegen met bv de EI. Maar goed dat even terzijde.

 
Morgen de bak onderhoud plegen, achterwand ff met afwasborstel schrobben...en dan wat besproeien met waterstofperoxide.
en vanaf volgende week wordt het toch elke week een paar keer waterwissel ivm de Redbacks welke deze week komen.
 
Heb je de blauwalg al lang of is dit plots pas gekomen?

Hier was het in de huiskamerbak in der tijd ook (zeer waarschijnlijk) een kwestie van teveel organische belasting.
Mijn vissen zien kleine voedseldeeltjes niet voor voer aan, dus gaat dat liggen rotten -> gevolg blauwalg.
Sinds ik een L001 in de bak heb die elke avond/nacht de hele bak stofzuigert is dit teveel aan organische belasting weg, en daarmee ook mijn blauwalg :))
 
Het zit hoofdzakelijk aan de achterwand, bovenlangs zeg maar. Plantenvoeding, Micro en Macro vul Ik wekelijks aan bij de waterwissel. Ik heb ook weer een keer eikenbladeren en Catapa toegevoegd, maar dat is niet de oorxaak denk ik.
maar morgen ga ik eens goed onderhoud plegen. En dan zien we wel hoe t verder gaat.
een bak hoeft niet brandschoon te zijn in mijn ogen, maar teveel alg, en vooral blauwalg is hinderlijk.
 
Ik heb op mn achterwand enkele hardnekkige plekken met blauwalg. Nu heb ik Waterstofperoxide3% in huis om te gebruiken.
ik denk dat het komt omdat mn co2 ook slecht is doorgelopen de laatste weken vanwege defecte drukregelaar. Die is vervangen en mn ph waarde is alweer gedaald naar 6,7. Kan deze storing de blauwalg in de hand gewerkt hebben?

en klopt de berekening zo? Ca. 420/30x5=72ml waterstofperoxide? Is het verstandig om tijdens deze behandeling een zuurstofpompje te laten draaien, en hoelang moet ik het laten zitten voordat ik een waterwissel kan doen?

paar vragen omdat ik niet zo’n fan ben van dit soort behandelpraktijken...:sorry:
Zelf denk ik niet dat de oorzaak van blauwalg gezocht moet worden bij een CO2 probleem. Dit omdat je eigenlijk niet spreekt van een algensoort mar van een bacterie. Meer precies; cyanobacterie. Dat kan ontstaan door wat gewoel in je bodem waardoor er een ammonium piek gecreëerd wordt. Maar het kan ook zijn dat er sprake is van vervuiling, rottende bladeren, een sterk vervuild filter, e.d. Het is ook goed om eens naar je waterdistributie te kijken. Hoe is het trouwens met je nitraat level? Een te laag niveau werkt blauwalg in de hand. Die peroxide zou ik even laten staan. Wél flink water verversen en de boel schoonmaken. Zorg voor een goede bemesting, dus ook CO2 zodat je planten flink kunnen groeien. Elke dag, waar je het ook maar ziet de blauwalg weghalen. Dit kan een kwestie van een lange adem blijken maar het is beslist te overwinnen.
 
Het zit hoofdzakelijk aan de achterwand, bovenlangs zeg maar. Plantenvoeding, Micro en Macro vul Ik wekelijks aan bij de waterwissel. Ik heb ook weer een keer eikenbladeren en Catapa toegevoegd, maar dat is niet de oorxaak denk ik.
maar morgen ga ik eens goed onderhoud plegen. En dan zien we wel hoe t verder gaat.
een bak hoeft niet brandschoon te zijn in mijn ogen, maar teveel alg, en vooral blauwalg is hinderlijk.
De bak, en dit is echt belangrijk, moet wél even brandschoon zijn én blijven. Zie mijn andere post!
 
In een ander topic kun je lezen hoe mijn ervaringen zijn met co2.het bevorddert alleen maar alg. Ik wil het nooit meer hebben, en heb ruim 10jaar algen gehad,tootdar ik de hele co2 het raam uitt heb gegooid. en moet je nu zieen hoe mijn bak erbij staat.een juweel. ge moet maar durven. mijn slechte schrijven komt door parkinson.sorry
 
Tja Lady het ligt er ook aan of je voldoende co2 hebt en of de circulatie goed is. Een bak zonder co2 kan vaak prima als alles op elkaar is afgestemd. Maar dit is dacht ik een het andere topic wat je bedoeld ook al benoemd ;)
Opzich heeft co2 weinig met blauwalg van doen.
 

Terug
Bovenaan