Blauwalg bacterie in bodem?


Appa2022

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 november 2022
Berichten
156
Leeftijd
27
Goedenavond allen,

Er lijkt een blauwgroene aanslag bij de bodem te zitten. Het zit niet door de rest van het aquarium en ook niet verspreid over de ruiten. Echter zit de blauwgroene aanslag wel over ongeveer de halve breedte van het aquarium.

Ik lees online dat blauwalg veroorzaakt wordt door slecht onderhoud aan het aquarium. Ik heb het aquarium nu ongeveer een jaar en heb de bodem in die tijd nooit diep schoongemaakt. Losliggend oppervlakte vuil zuig ik wel af bij de waterwissel die ik gemiddeld eenmaal per twee weken doe. Is het nodig om wél diep te zuigen met zo'n speciale bredere zuigmond?

Nu heb ik de afgelopen 6 weken geen water ververst i.v.m. een keuken verbouwing. Mogelijk dat dat er ook mee te maken heeft?

Ik ben bang dat deze bacterie schadelijk is voor mijn waterdieren. Kan het nodig zijn om de bodem te vervangen? (Ik heb zwart aquariumzand van de Hornbach). Hoe weet ik of het verspreid zit of alleen op deze plek? En nog belangrijker: hoe kom ik er vanaf als het in de bodem zit..

Alvast hartelijk dank!

Melissa
 

Bijlagen

  • IMG20231123223701.jpg
    IMG20231123223701.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 62
  • IMG20231123223654.jpg
    IMG20231123223654.jpg
    3.9 MB · Weergaven: 59
No worries. :) Blauwalg (d.w.z. de vormen die in aquaria kunnen optreden) is niet schadelijk voor je vissen. Je hoeft je bodem ook niet te vervangen of schoon te gaan maken.

Is wel wat aan te doen als je het lelijk vindt maar het is even geduld hebben soms. Hier wat info erover: https://aquariumscience.org/index.php/16-4-blue-green-algae/

(Ik quote altijd die maar omdat de meeste andere bronnen achterblijven in kwaliteit.)

Ik durf overigens niet met zekerheid te zeggen of dit daadwerkelijk een vorm van blauwalg is. Maar er is hoe dan ook niet zoveel aan de hand. ✌️
 
Oef wat een opluchting is dat 🥳 ik ga dan maar gewoon eens beginnen met het weer routinematig de bak onderhouden, aangezien we sinds deze week weer een werkende keuken hebben. Dat zal sowieso vers water en zuurstof toevoegen en overschot aan stoffen verwijderen. Misschien dat het daarmee dan wel al verbeterd. Hartelijk dank voor je hulp!
 
Weet niet of je ook je waterwaarden test, zo niet zou het nu best wel nuttig zijn😁
 
Lijkt me blauwalg toe en ik zou de eerste rand bij de ruit afzuigen en dan de ruit schoonmaken en nieuw grind toevoegen of het oude even wassen en uitkoken.
Zelf heb ik dat door zonlicht ook wel tegen de ruit aan.
 
Weet niet of je ook je waterwaarden test, zo niet zou het nu best wel nuttig zijn😁
Ik heb het ondertussen al een tijdje niet getest, dat zal ik vanmiddag weer eens doen. Laatste keer was 11 oktober: NH4 <0,05 No2 0, NO3 3, po4 niet getest toen

Lijkt me blauwalg toe en ik zou de eerste rand bij de ruit afzuigen en dan de ruit schoonmaken en nieuw grind toevoegen of het oude even wassen en uitkoken.
Zelf heb ik dat door zonlicht ook wel tegen de ruit aan.
Dat is een goede tip, bedankt daarvoor. Ik ga dat zeker even doen dit weekend. Dan kan ik het in ieder geval wat onder controle houden.
 
Blauw bacterie lijkt het niet zal wel een bacterie op bouw tussen glas en grind/zand opbouw wezen komt veel voor
niet iets om je zorgen te maken hooguit even tijdens verversen weg halen.

om je een idee te geven dit is blauwbacterie
IMG_20231124_132731.jpg
 
Blauw bacterie lijkt het niet zal wel een bacterie op bouw tussen glas en grind/zand opbouw wezen komt veel voor
niet iets om je zorgen te maken hooguit even tijdens verversen weg halen.

om je een idee te geven dit is blauwbacterie
Bekijk bijlage 368814
Ja maar het oogt groen/blauw en dan is het zover ik weet wel blauwalg. Vaak zie je dat omdat er snel vuil daar in de bodem zakt en met wat invallend licht heb je dit al snel.
Verder heb ik het nooit ergens in de bak maar wel een 3-4 keer per jaar tegen de voorruit aan.
Blauwalg kan verschillende kleuren aannemen maar is in de regel wel een soort vettige vlies/laag.
 

Bedankt @jessicapilon en @flipper34. Ik dacht inderdaad aan blauwalg door de blauwgroene kleur. Wat het dan ook exact is, het belangrijkste vind ik persoonlijk dat het onschadelijke bacteriën betreft. Ik ga het wel even schoonmaken zodat het niet verder verspreid. Ik ben opgelucht dat het niks gevaarlijks is. 😁
 
Heb nog maar weinig (denk geen) aquaria gezien waar de bodem die tegen de voorruit ligt totaal algvrij is.
Regelmatig voorzichtig de bodem van de voorruit opschuiven en reinigen zo kun je terug tijdje tegen een propere / algarm voorruit kijken.

Blauwalg die flappen/vellen op de bodem ligt of donkere plekken in de bodem hoor je wel aan te pakken(bij jou niet van toepassing)
 
Ik doe daar nooit wat aan, onder het zand tegen de voorruit. Hoort er een beetje bij, pogingen tot schoonmaken levert alleen maar krassen op.

Als je het echt heel storend vindt kun je er een strookje zwart tape oid overheen plakken. Als je dat netjes doet zie je er niets meer van.
 
Ik doe daar nooit wat aan, onder het zand tegen de voorruit. Hoort er een beetje bij, pogingen tot schoonmaken levert alleen maar krassen op.

Als je het echt heel storend vindt kun je er een strookje zwart tape oid overheen plakken. Als je dat netjes doet zie je er niets meer van.
Nou krassen niet hoor want ik zuig dus met een slang 2cm aan grind weg en pak dan een stukje fleece om de aanslag van de ruit weg te poetsen. Natuurlijk wel goed opletten wat je doet.
 
Och dat weg halen dat doe ik ook niet zo lang het bij de rand blijft.
je blijft aan de gang is zo weer terug.
Tevens is het gevaar van krassen zeker aanwezig 1 korrel zand of anders is genoeg.
 
Goede avond eigenlijk moet je eerst en vooral de oorzaak zoeken.Meestal komt blauwalgen voor bij stilstaand water 'een doodpunt'oja blauwalgen zijn zeker giftige vooral voor de mens en uiteraard vissen.Even dit bij zeer warme zomers hoor je dit dikwels in vijvers door zuurstof gebrek.dus eigenlijk is het zeer simpel meer stroming in de bak geeft zuurstof!!! Eerst doe je dit . Nadien koop je het product speciaal voor blauwealgen v easy live.Ik ben er zeker v dat jou probleem zal opgelost zijn .PS goed bij sluiter lezen.Eve dit nog niet zoals de meeste hier beweren ik heb een bak v zoveel liter.Nee stenen hout vandaar tot de rand meten 'dat is jou effectieve water partij mvg Geert
 
Hi Geert,

Hartelijk dank voor je uitgebreide advies! De blauwalg zit absoluut niet door mijn hele bak dus ik denk niet dat ik drastische maatregelen hoef te treffen nu. Het lijkt me ook wel logisch dat er minder zuurstof zit tussen het glas en het grind dus daar kan het vast door komen. Ik heb het vanmiddag weg gehaald met een plantenpincet met rubber dopjes en dat ging eigenlijk prima. Ik ga het goed in de gaten houden dat het niet verspreid door mijn bak.
 

Terug
Bovenaan