Black molly's vervelend naar elkaar toe


N

neon

Guest
Hallo aquariumliefhebbers,

Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum omdat ik een vraag heb.
Sinds kort hebben wij een 60x30x30 aquarium.
De eerste bewoners waren 2 guppen en een labeo (grijs met oranje vinnen)
Inmiddels wonen er nu 6 guppen(man), 1 labeo en 2 molly's.

De molly's zijn er afgelopen week pas bijgekomen.
Beide man, beide zwart, beide een 8mm/1cm rugvin.
De eerste 2 dagen gedroegen ze zich prima, maar nu lijken ze met de dag vervelender te worden tegenover elkaar.

Je ziet ze heel veel samen rond zwemmen en veel minder apart. Je ziet er dan eigenlijk niet veel aan, enkel dat de molly met de grootste rugvin van de 2, net iets meer de baas in huis is. Af en toe dat vinnetje even omhoog.

Maar zodra we voer strooien (muggensliertjes doen ze het niet bij), dan is hij niks lief. Aan ��n stuk door achtervolgen van de andere molly, die dan ook maar blijft zwemmen onder het voer door en soms even slaat met de staart. Constant aan zijn piemeltje plukken en er tegenaan butsen.
En dat houdt zo aan tot het voer op is, of tot hij er geen interesse meer in heeft.
Tetra guppy zijn ze gek op en is dus met een minuut wel op, maar tetra menu (dacht ik de molly's blij mee te maken) vinden ze allemaal niet zo lekker want daar doen ze heel lang over en daarbij duurt het gedrag van de molly dus ook wat langer tot hijzelf geen interesse meer in dat voer heeft.

Ik heb zo daarstraks wat menu gegeven en dat is nog niet op, maar beide molly's hebben er geen interesse meer in. Zwemmen gewoon weer rond, maar om de haverklap komen ze bij elkaar, om dan een paar seconde stil tegenover elkaar te gaan hangen, dan meppen/butsen ze elkaar en gaan weer ieder een andere kant op.

Ik vraag me af of dit zo blijft, zal verbeteren of erger zal gaan worden.
Wat kunnen wij nu het beste doen?
 
Welkom op het forum Neon.
Heb zelf geen ervaring met deze vissen maar na even snel googlen lees je dat je ze het beste in een harem kan houden dus enkel 2 mannetjes is niet zo ideaal.

Beste is om eerst info te vergaren over de vissen die je wil aanschaffen want je ziet dat het niet verstandig is om zomaar wat leuke vissen te kopen voor je bak.
 
Dank je.

Oh gut echt waar?
Ik heb bewust een groepje guppen en slechts 1 labeo, omdat de eerste in groep moet en de laatste alleen.
Zo heb ik dus ook 2 molly's omdat ik begreep dat dit ook een vis is die gezelschap nodig heeft.
De keus voor 2 mannetjes is dus ook bewust, omdat ik niet wil kweken.
Toch niet zo slim dan. Hoe los ik dit nu het beste op?
 
Die labeo zit eigelijk veel te klein, die word (als ie ouder is) ook echt een etter tegenover andere vissen als hij niet goed gehouden word, daarvoor zou ik een ander plekje zoeken.

Bij mij werden 2 mannen mollies ook enorm verveld tegen elkaar, ik heb ze uit elkaar gehaald. Hoe dit precies was kan ik me niet meer herinneren maar dan moet je even wachten op de post van Botia, de levendbarenden kenner hier :D
 
2 mannen is verre van ideaal. Ook zijn het vissen die vrij warm willen,plantaardige voeding wensen, en een zout toevoeging. Ook wensen ze een veel grotere bak dan 60cm

Guppen paren van nature veel. Zes mannen samen wordt een (sexueel) gefrustreerd gezelschap wat niet hun natuurlijke gedrag kan vertonen.

En wat een Labeo bicolor die 15cm wordt snap ik al helemaal niet.

In een 60cm kunnen weinig soorten. Maar er is best wat van te maken.

BV
4 Guppen 1M/3v
6x Rouwtetra (eten de jonge Guppen op)
6x Corydoras panda (vinden een zand bodem fijn)

Zo heb je in elke waterlaag wat (boven, midden, onder).


Veel dierenwinkelmedewerkers en eigenaars roepen maar wat en hebben totaal geen verstand wat hetgeen ze verkopen. Een opleiding hoef je in dat vak niet te hebben genoten (hebben ze dat wel dan komen aquaria en vissen amper aan bod) en iedereen mag gewoon een dierenzaak beginnen.
 
Er komt niet meer bij dan dit.
De guppy's zijn heel lief en gezellig onder elkaar. Nog niks aan frustratie gezien.
De labeo frenatus, het "monster" is de vriendelijkste vis in de bak. Zwemt tevreden rond, kliert helemaal niemand, is zelfs dikke vriendjes met de knalgele gup.

Het zijn alleen de molly's die zich een beetje misdragen en waarbij ik op dit moment denk dat ik iets moet veranderen.
 
Het is natuurlijk je eigen keus wat je doet qua bestand maar je bent gewaarschuwd ;)
Wat ik zou doen is voor bijde molly's een ander plekje zoeken. (Ze mogen ook wel bij mij komen trouwens.) of je brengt ze terug naar de winkel.
 
O, je hebt en frenatus ipv en bicolor. Die is vriendelijker maar wordt even goed nog ruim 12cm lang. En een bak van minimaal 1 meter is zeer aan te raden

Een baby vlaamse reus zet je toch ook niet in een mini konijnenhok...

Dat de Guppen met elkaar willen gaan paren zulk je snel genoeg gaan zien. Eigenlijk vind ik dieren moedwillig ontnemen van hun natuurlijke gedrag (voor zover mogelijk in een aquarium) een vorm van dierenmishandeling. Ik verzoek je hier niet meteen boos impulsief op te reageren maar eens goed over na te denken.

De Molly's zullen elkaar net zolang treiteren tot 1 van de 2 bezwijkt. Dat kan maanden duren.

Ik hoop dat je iets met de gegeven adviezen gaat doen. Omdat ik je nog veel plezier wen smet de hobby ipv veel frustratie die nu zeker weten zal komen.
 
Botia zei:
O, je hebt en frenatus ipv en bicolor. Die is vriendelijker maar wordt even goed nog ruim 12cm lang. En een bak van minimaal 1 meter is zeer aan te raden

Een baby vlaamse reus zet je toch ook niet in een mini konijnenhok...

Dat de Guppen met elkaar willen gaan paren zulk je snel genoeg gaan zien. Eigenlijk vind ik dieren moedwillig ontnemen van hun natuurlijke gedrag (voor zover mogelijk in een aquarium) een vorm van dierenmishandeling. Ik verzoek je hier niet meteen boos impulsief op te reageren maar eens goed over na te denken.

De Molly's zullen elkaar net zolang treiteren tot 1 van de 2 bezwijkt. Dat kan maanden duren.

Ik hoop dat je iets met de gegeven adviezen gaat doen. Omdat ik je nog veel plezier wen smet de hobby ipv veel frustratie die nu zeker weten zal komen.

+1
Zelf heb ik het ook ondervonden, het meest verschrikkelijke visbestand, op de gegeven moment wist ik zelf ook dat ik fout zat maar durfde het niet te verranderen ofzo. Uiteindelijk compleet naar het forum geluisterd en ik ben zo enorm veel blijer met mN aqua, het zijn toch levende dieren.
 
Hoi Neon, het is hier boven al gezegd, maar ik zou de twee molliemannen terug brengen naar de winkel.

Dan is de rust in je bak weer terug en heb jij ook meer plezier om naar je vissen te kijken. De vissen gaan geen vrede sluiten. Dit probleem komt namelijk vaker voorbij hier op het forum. Extra planten e.d. helpt helaas ook niet.

Het zijn behoorlijk heetgebakerde soorten die echt niet in een 60 cm aquarium kunnen. Zelfs al zit er niks anders bij, dan nog niet.

Ik heb ��n mannetje en drie vrouwtjes en dat gaat goed in een 80 cm aquarium.

Wellicht kun je kijken voor een leuk groepje cory panda voor op de bodem bijvoorbeeld. Deze zijn heel vriendelijk naar andere vissen en zelfs naar garnalen. Ook passen ze qua temperatuur goed bij je guppie's. Je bodem moet wel geschikt zijn voor cory's.

Jammer dat het zo loopt, in de dierenwinkels geven ze niet altijd goed advies helaas.
 
Hij was zo aan het drammen, niet alleen naar de andere molly maar ook naar de guppen, dat ik hem er zojuist uit heb gehaald en verhuisd naar een bak met gemengde molly's(man/vrouw zwart/geel). Hij glee erin en meteen zijn vin weer omhoog, borst breed en stieren maar weer. Gek stout visje.
 
Dat is gewoon dominantie gedrag. En doodnormaal.

Ik hoop dat je verder ook nog iets doet met de andere adviezen. Veel leden die zo beginnen stoppen als ze niets doen met de gegeven adviezen vrij snel weer met de hobby.
 
Momenteel is er door weghalen van deze vis een enorme rust te zien. Ze zwemmen overal en zijn weer aan het schoonmaken geslagen, wat ze hierdoor ook niet deden.
Kan ik weer op het gemak verder puzzelen.
 
Fijn dat de rust weer is terug gekeerd. Hoop dat je voor de overgebleven mollie ook een ander plekje hebt.
 
Het is al weer een poosje geleden maar ik dacht dat een update ook wel eens leuk is om te lezen.

De labeo. Vreemde vogel. Toen de meter bak klaar was mocht hij daarin. Nou daar was hij dus echt niet blij mee. Heel hyper/zenuwachtig door de bak zwemmen, van verstopplek naar verstopplek, overal hyper poetsen. Dag 2 een huisje uit de 60 bak erbij gezet maar ook dat hielp niet. Na 3 dagen vond ik het genoeg en heb ik hem in de 80 bak gezet (waar zijn interieur inmiddels heen verhuisd was) en meteen was de rust er weer.
Week later en wat viswissels tussen de bakken, toch nog een poging gedaan en hem weer in de meter bak gezet. Dit ging veel beter. Inmiddels heeft hij zijn draai gevonden en woont daar dus nog steeds.

De guppen hebben samen met de molly's nog in de 80 bak gewoont. Zo'n 2 weken geleden zijn ze verkocht en ook de molly's hebben vorige week een nieuw baasje gekregen.

En de 60 bak. Die heeft momenteel even geen bewoners meer.
 
Nou er is dus heel wat gebeurt begrijp ik maar het gaat allemaal wel zoals je graag wilt zien begrijp ik. Heb je al een idee wat je met of in de 60 bak wil doen??
 
Naast de guppen en molly's ook een paar tetra's verkocht. Die heb ik nu alleen nog in de meter bak 10 stuks.
De 60 zat een koppel in, nu niks, straks hun baby's.
 

Terug
Bovenaan