Black molly witte stip of niet?


Ik hoop dat hij/zij het haalt.

En goed dat je nu toch die zoutbadjes doet, hopelijk begin je snel verschil te zien.
 
Ik hoop dat hij/zij het haalt.

En goed dat je nu toch die zoutbadjes doet, hopelijk begin je snel verschil te zien.

Hoelang/hoevaak moet ik dit doen tot ik verbetering zie? Want ik zag ergens staan dat je een zoutbadje maximaal een week mag doen. Heb nu om de dag gedaan
 
Ik zie nu net dat de vis een dik oog heeft. Er lijkt iets overheen te zitten met iets wits erop.
Dit had de vis gisteravond nog niet. Het ziet er niet fijn uit. Ik lukt mij helaas niet op een duidelijke foto te maken. Ik kan ook niet goed zien of hij zijn oog open of dicht heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan daar op de homepage Nederlands selecteren.
 
Je kan daar op de homepage Nederlands selecteren.


Heb ik gedaan, maar dan springt hij toch weer naar het frans. Ik probeer het nu even te vertalen.


Kan niet duidelijk overeenkomsten zien op een foto.
Het past het beste bij de eerste 2: bacterie/infectie

Welke medicijnen kan ik daarvoor gebruiken?
Moet ik nu stoppen met zoutbadje?
 
Ik denk dat de oorzaak ligt dat je te grote vissen te klein hebt zitten en ook te weinig ververst..
 
En je zou bactopur of bactyfec kunnen gebruiken, maar ik zou eerst maar eens je aquarium voor meer dan de helft leeghalen en opnieuw aanvullen, want volgens mij heb je al aardig wat middeltjes gebruikt de afgelopen tijd..
Overdaad schaadt
Het allerbelangrijkste is om je water zo schoon mogelijk te houden. Normaal gesproken houden bacterien en schimmels elkaar een beetje in balans. Maar als je antischimmelmiddeltjes erin gooit dan hebben bacterien weer meer kans om te groeien en andersom, daarom is heel goed water verversen het allerbelangrijkste zeker tijdens zieke periodes
 
En je zou bactopur of bactyfec kunnen gebruiken, maar ik zou eerst maar eens je aquarium voor meer dan de helft leeghalen en opnieuw aanvullen, want volgens mij heb je al aardig wat middeltjes gebruikt de afgelopen tijd..
Overdaad schaadt
Het allerbelangrijkste is om je water zo schoon mogelijk te houden. Normaal gesproken houden bacterien en schimmels elkaar een beetje in balans. Maar als je antischimmelmiddeltjes erin gooit dan hebben bacterien weer meer kans om te groeien en andersom, daarom is heel goed water verversen het allerbelangrijkste zeker tijdens zieke periodes



Dit heb ik de afgelopen week veel gedaan.
Ik heb de bak behandeld met baktopur (eerste en derde dag), maar het is nog steeds niet weg..
Ik weet echt niet meer wat ik kan doen. Heb alles al geprobeerd. Zoutbadjes, baktopur en esha.
Zoutbadjes geef ik niet meer, want dat geeft zoveel stress bij het diertje.Sinds hij zijn oog verwond heeft, durf ik dat niet meer.
Heb wel een beetje zout toegevoegd aan het aquarium.
 
Erg vervelend zeg.. is er nou niemand die weet wat het is??
Misschien nog een paar foto's plaatsen?
 
De opgezette ogen lijken minder te zijn geworden.
Wel zijn de witte vlekken/stukjes weer erger geworden.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

IMG_2029.jpg


IMG_2028.jpg


IMG_2027.jpg
 
Arm beestje, ongelooflijk dat hij het nogsteeds volhoud..
Als er niemand anders advies heeft zou ik zeggen om toch nog een middel tegen parasieten te proberen, bv colombo alparex.
(Je hebt hem toch nog appart zitten?)
 
Hij zit nog apart ja.
Is baktopur/sera/esha 2000ook tegen parasieten?
 
Nee die middelen zijn niet gericht op parasieten, ik zou echt de alparex of FMC eens proberen daar zit malachit groen en formaline in wat allebij goed tegen meerdere soorten parasieten werkt. je kunt eventueel met een halve dosering beginnen omdat formaline best heftig is...
 
Nee die middelen zijn niet gericht op parasieten, ik zou echt de alparex of FMC eens proberen daar zit malachit groen en formaline in wat allebij goed tegen meerdere soorten parasieten werkt. je kunt eventueel met een halve dosering beginnen omdat formaline best heftig is...



Ik heb net met aquariaveldhuis gebeld. Zij hebben een 'vissendokter.'
Hij heeft de foto's bekeken en zegt dat het om een huidafwijking gaat. Dit zou genetisch bepaald zijn en volgens hem is het zeker geen parasiet.
Hij zei als het een parasiet of andere ziekte zou zijn, zou hij allang dood moeten zijn en zouden de andere vissen ook besmet moeten zijn en zou hij niet eten.
Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet.
Hij zegt dat ik hem het beste terug kan zetten in het grote aquarium, omdat dit niet besmettelijk is en voor het beestje fijner is.
Wat vind jij hiervan?
 
Ik vind het echt in alle opzichten een onzin antwoord van veldhuis sorry...
 
Ik vind het echt in alle opzichten een onzin antwoord van veldhuis sorry...

Ja ik vind het ook lastig. Weet niet wat ik ermee moet.
Op internet staat bij de symptomen van een parasiet: schuren. Dat kom ik overal tegen, maar dat heb ik hem nog niet zien doen.
En ik denk als hij dat had dat hij allang dood zou zijn, want dit is zeker al 2 maanden geleden begonnen.
 
Stuur de foto's anders eens naar Peter Klaver vissendokter en dierenarts ik pb je zn email wel even
 
Roep niet te snel dat het onzin is! Ik kan mij herinneren dat ze bepaalde soort zwaarddrager gebruikt hebben voor onderzoek naar huidkanker omdat deze ook zoiets hadden : http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/xiphophorus-maculatus-platy-plaatje en http://www.natuurenwetenschap.be/i-watchers/14-natuur/87-hoe-ontstaat-een-nieuwe-soort. Zoiets dus, dus waarom zou zoiets niet kunnen voorkomen bij de molly?
Om zonder microscopisch onderzoek vast te stellen dat het niet besmettelijk is en adviseren om de vis weer terug te zetten vind ik nogal wat als je kijkt hoe gehavend de vis eruit ziet. en dan met de argumenten dat als het een parasiet was hij al dood was geweest (soms kan een vis heel lang overleven met een infectie) of dat de andere vissen ook besmet zouden moeten zijn (je hebt hem in quarantaine gezet)
En als het iets genetisch zou zijn, had hij het toch al zn hele leven gehad en niet ineens?
 
Ik heb met de dierenarts gemaild. Hij kan niet zien wat het is en heeft het over een huidafstrijkje, maar aangezien de grote afstand is dit geen optie. Hij wil mij een antibiotica opsturen: Baytril (enrofloxoral). Heb hier nog nooit van gehoord. Iemand ervaringen hiermee? Lees wel op internet dat dit een sterk antibioticum is.
 
Om zonder microscopisch onderzoek vast te stellen dat het niet besmettelijk is en adviseren om de vis weer terug te zetten vind ik nogal wat als je kijkt hoe gehavend de vis eruit ziet. en dan met de argumenten dat als het een parasiet was hij al dood was geweest (soms kan een vis heel lang overleven met een infectie) of dat de andere vissen ook besmet zouden moeten zijn (je hebt hem in quarantaine gezet)
En als het iets genetisch zou zijn, had hij het toch al zn hele leven gehad en niet ineens?

Het kan komen door ouderdom, dus dat je dan pas ziet dat hij een huidafwijking heeft. Tenminste dat zei hij tegen mij aan de telefoon.
 
Hmm dus hij denkt weer bacteriele infectie.. hmm lastig zeg... maar hij heeft wel gelijk als je het echt zeker wilt weten moet je een afstrijkje laten maken, bv bij een koidokter in de buurt?
 
Sinds vanochtend is hij erg achteruit gegaan. Opeens zag ik duidelijke schimmel op zijn huid zitten. Hij wilde niet eten en zat rustig in een hoekje. Nu zwemt hij weer wat rond, maar heb hem vandaag geen eten meer gegeven.

Ik heb meteen 50% van het water ververst en tetra mycopur tegen schimmel toegevoegd. Vervolgens nog zeezout in het water gedaan en een beetje spul, zodat giftige stoffen uit het water gehaald worden (weet de naam ff niet meer.. aqua ...).

Of is het juist beter om hem voer aan te bieden?
 
Als hij wel eet zou ik het wel aanbieden want hij moet niet verzwakken zou ik denken. Wat het verder kan of zal zijn durf ik niet te zeggen en dat laat ik liever aan de kenners over.
 
Ja logisch secundaire infecties zijn te verwachten... geloof je veldhuis nog steeds?
 
Als je de pimaire infectie niet aanpakt zal hij niet beter worden... hoe weet je dat het schimmel is? overmatige slijmproductie geeft ook een beetje schimmelachtige uitstraling...
 
ik zou als ik jou was zsm naar een dierenarts of koidokter gaan en om een huidafstijk vragen en laten controleren op parasieten, bacterien en schimmels. of desnoods misschien iemand op het forum met een microscoop? parasieten zijn heel makkelijk te herkennen omdat ze bijna allemaal bewegen. schimmels zijn meestal een soort draden en bacterien zitten vaak stil maar die zijn een stuk kleiner... het zou je ook een hoop wijsheid opleveren om precies te weten wat er aan de hand is en je wordt er weer een stukje ervarener aquariaan mee
 
Vis is trouwens paar dagen geleden overleden.
 
Jammer en sneu,lange lijdensweg..
Zijn de andere vissen oke?
 

Terug
Bovenaan