Bizarre situatie met een koper tetra


S

Susanne

Guest
Ik heb een heel bizarre situatie met 1 van mijn koper tetra's:

Een paar dagen geleden dacht ik dat deze dood zou gaan omdat hij heel bleek was (nog bleker dan toen ik hem kocht) en alleen maar in een hoekje zat, maar toen ik een dag later weer in het aquarium leefde hij nog.

Toen ik ging voeren viel mijn mond alleen open van verbazing: de koper tetra kwam er als een gek aangezwommen en ging gewoon zitten eten! Ook als hij achter na werd gezeten door de andere vissen schoot hij als een fitte vis door de bak heen.

Alleen uiteindelijk trok hij zich weer terug totdat ik de volgende dag ging voeren.

Zo gaat het al een paar dagen, wat kan er aan de hand zijn en kan ik hier iets aan doen?

Ik heb trouwens een Rio 180 met dus de koper tetra's, danio's, bijlzalmen, nog een dwergvisje waar ik de naam niet van weet en garnalen.

Met de andere vissen gaat het erg goed, geen uitval of andere rare dingen.

Hopelijk kunnen jullie me helpen, ben er niet gerust op en heb echt met het visje te doen.
 
Waarvan dan? Het is een soort die flink jaagt op soortgenoten, maar dat doen ze allemaal...
 
Of hij kan bang zijn omdat hij uit de groep word gesloten.

Weet niets van dat soort visje, maar heb ik ooit eens meegemaakt dat er 1 vis werd buitengesloten.
 
Wat kan ik daaraan doen dan? Heb geen ander aquarium waar hij in kan (althans niet groter dan 30 liter).
 
Maar het beste is eens een foto van de vis nemen als je kan.

En een volledige beschrijving van je visbestand.

Zo kunnen andere mensen ook helpen meedenken.
 
De beschrijving van het vissenbestand heb ik al gedaan, was alleen de grote ancisrus vergeten. Lijkt me niet belangrijk welk dwergvisje ik heb, is maar een klein visje en totaal geen bedreiging.

Zal een foto maken en kijken of ik deze toe kan voegen. Welke link van Photobucket moet ik ook alweer hebben?
 
Ik neem aan dat je met koper tetra koperzalm bedoelt, de hasemania nana ofwel hasemania marginata, toch?
Hoe groot is je school van deze vissen?
Zelf heb ik een grote school gehad in m'n meterbak (stuk of 15 koperzalmen). In mijn 60 cm bak waren ze met z'n tienen.
Ze hebben hun eigen stukje territorium dat ze verdedigen. Ik heb ook zoiets aan de hand gehad. Dat was een vrouwtje, het was de kleinste, ook nog met een krom staartje dus ik dacht dat wordt niks.
Die zat in haar eigen hoekje maar ze was fel joh! Er hoefde maar wat in de buurt te komen of diegene werd weggebeukt tot ie ook wegbleef. Ook met eten was ze haantje de voorste en daarna ging ze meteen weer terug naar haar eigen plek om die weer fel te verdedigen. Het kan dus ook gewoon territoriumdrang zijn.
Weet je hoeveeel man en hoeveel vrouw je hebt? Als je meer man dan vrouw hebt kan de groep uit balans zijn. Mannen gaan dan verbleken om te doen alsof ze vrouw zijn. Dan worden ze meer met rust gelaten door de andere sterkere mannen.
Wat is de temperatuur in je bak? Ik heb ook gezien dat hoe hoger de temperatuur was, hoe feller ze naar elkaar werden.
Een foto zou idd handig zijn, een volledige beschrijving van je visbestand en je waterwaarden en temperatuur is handig. Koperzalmen reageren zichtbaar op veranderende waterwaardes. Als het water warmer en zuurder wordt willen ze bijv. paren.
 
Ja sorry, bedoel inderdaad de koperzalm. Ik heb 5 stuks, 3 mannen en 2 vrouwen geloof ik (in ieder geval 2 mannen), ben bang dat er weer eens verkeerde info gegeven is door een dierenwinkel alleen maar om te verkopen, bah!

Als ze in dr hoekje zit dan ziet ze er voor mn gevoel een stuk slechter uit en ze zwemt eerder weg als een andere vis bij haar in de buurt komt, dan dat ze haar plek verdedigt. Wel is hij (denk ik) heel fel met voeren en naast dat hij achterna gezeten worden, zit hij ook achterna. Ik kan er best nog een paar bij nemen als dit geen kwaad kan voor de andere vissen, welk geslacht kan ik er dan het beste bij nemen? Wel jammer dat de mannen zoveel mooier zijn dan de vrouwen. ;)

De temperatuur staat op 22 graden.

Waterwaardes weet ik niet, maar als de andere vissen gewoon normaal zijn en reageren dan lijkt het me niet dat het daar aan ligt.

Zal nog proberen een foto toe te voegen van zowel in haar hoekje als tijdens het voeren (eventueel ook het filmpje dat ik gemaakt heb) en zal morgen alle vissen precies tellen, het licht is net uit.

Heb in ieder geval 5 koperzalmen, 4 bijlzalmen en 5 danio's.
 
Ik heb ff je fotoalbum zitten kijken. Jeuh mooie bak die Rio!
Ziet die er nog steeds zo uit? Gaaf hoor.
In de regel heb je meer vrouwen nodig dan mannen. Vrouwen zijn ook mooi maar op hun eigen manier :)
Ze zijn wat bleker, wat groeniger, inderdaad maar ik vind ze niet minder mooi. En met meer vrouwen hebben de mannen meer keus om hun aandacht te verdelen. Vanaf 10 exemplaren vond ik het steeds leuker en beter gaan in de groep. Uiteindelijk had ik 15 koperzalmen waarvan er 5 man waren. En dat was een enorm gaaf gezicht in de bak. De enige reden dat ik ze nu niet meer heb is omdat ik na meer dan 4 jaar koperzalmen wat anders wil. De laatste drie mogen blijven tenzij er zich een liefhebber meldt met een superbak waar ze hun laatste jaartje mogen slijten. Met een grotere groep, en dat kan wel in jouw bak, komen ze meer tot hun recht. Dan zou die ene stille zomaar ineens ook bij kunnen trekken.
 
Heb de bak wel flink omgegooid (vind het zelf nu wel erg mooi), zal morgen weer een keer foto's plaatsen.

Wel heb ik helaas veel last van alg, morgen ook maar eens een topic over openen. Heb het licht teruggezet naar 8 uur en het leek te helpen, helaas is het in alle hevigheid terug gekomen.

Heb alleen al aardig wat vissen, dus nog 10 erbij lijkt me wel erg veel of niet? De laatste 3 mogen wel bij mij hun oude dag komen slijten. :) Welk geslacht zijn ze?

Hopelijk helpt het om de groep uit te breiden!

Het is alleen wel zo dat de zielige mij wel verkocht is als man... Hopelijk is het ook echt een man, kunnen jullie dat zien? Het is wel een vrij grote, de andere 2 duidelijke vrouwen zijn een stuk kleiner.
 
Susanne, ik heb je filmpje een paar keer achter elkaar bekeken. Het is een vrouw en ze wordt in dat filmpje in de korte tijd door 3 mannelijke koperzalmen uit hun territorium gezet �n door nog een ander visje (danio?). Je hebt inderdaad meer mannelijke hasemania's dan vrouwen.
Zet er meer vrouwen bij dan verdelen ze de aandacht en dan krijgt zij ook rust. Ze zit echt bij te komen in dat hoekje. Ze ziet er verder goed gezond uit en ze eet goed dus dat gaat prima. Haal je 3 of 4 vrouwen erbij dan heb je een groep die in balans is.
Ze houden wel van drijfplanten met lange wortels en verstophoekjes, met name als ze gaan rusten. Ze zitten graag in het groen, dat helpt ook voor de territorium afbakening.

Ik wist met die 15 van mij precies welke man waar zat. Kon ook op een gegeven moment volgen welke man er zin had in een opstootje en die ging dan met opzet het territorium in van een ander. Kon ie weer even lekker porren en jennen.
En maar mooi doen voor de vrouwtjes die langs zwommen want degene bij wie de vrouwen het langst blijven hangen heeft gewonnen he ;)

Dus wat ik probeer te zeggen is meer vrouw, meer drijfgroen en dan kijken of het beter gaat (denk het wel).
 
Vrouwen zijn wat groter en bleker, mannen zijn kleiner en roder. In de LFS is het moeilijk te zien omdat dan alle mannen ook bleek zijn door het licht, de stress, de kleur in het bakje etc.
Ik heb 2 man en 1 vrouw in een meterbak dus die laten elkaar wel met rust. Vrouwtje hier is ook wel fel hoor.
1 mannetje is al oud en gebutst, het andere mannetje is koperrood en kan nog wel ff mee. Zij is vooral dik en sterk :p
Ze zijn het eens over hun territorium, als ze bang zijn zitten ze bijelkaar en met z'n drietjes beuken ze de zwaarddragers uit het midden van de bak (dat dan ineens w�l van hun drietjes is natuurlijk).

Ja je hebt wel al veel visjes.
Ik denk dat je een keuze moet moet maken. Ofwel ga je voor koperzalmen in een grote groep (en dan heb je echt wel lol aan ze) en moet er een andere vis uit ofwel moeten de koperzalmen naar een andere liefhebber. Lastig lastig. Dat zijn dingen die moet je zelf overwegen. Ik zou het niet weten eigenlijk want al je visjes zijn leuk. Maar je koperzalmen komen niet tot hun recht en hun gedrag is juist zo leuk in een grote groep.
 
Maar als die zielige een vrouw is, dan heb ik volgens mij 3 vrouwen en 2 mannen...

Is het door de scheve verhouding van het geslacht echt normaal dat ze alleen van de bodem afkomt als ik ga voeren? Verder zie ik haar niet zwemmen en zit ze alleen maar verscholen. Soms zit zij trouwens ook wel een andere koperzalm achterna, de mannen zijn dus niet de enige die jagen.

Drijfgroen komt er trouwens niet meer in, toen ik het wel had raakte mijn Juwel filter verstopt en zakte zo het waterpeil teveel omdat er dan geen water meer in het filterhuis kon stromen.

Zal er in ieder geval een paar vrouwen bij halen, hopelijk knapt mijn zielige dame dan ook weer op!

Bedankt voor al je hulp, laat hier zeker weten of het geholpen heeft.
 
Probeer dan eens belgisch groen of grote drijfplanten, dat zou niet in je filter moeten mogen kunnen zitten.
Wat extra van dat soort planten helpt ook erg goed tegen alg weet ik inmiddels uit ervaring.

Ik heb belgisch groen rond de uitstroombuis gehangen zodat ze ook daar voor hun gevoel beschut onder zitten.
Daaronder zie je de snelgroeier cabomba. Dit zou je kunnen proberen. Tegen de alg maar ook als extraatje voor de kopertjes.

924147_0_82_20131120_21.jpg


Sorry voor de abominabele foto kwaliteit trouwens. Dat felverlichte is de lamp boven het groen, dan m'n bejaarde platy en daaronder de nog fitte koperzalm man.

Op de bodem wat corydoras panda en een japonica garnaal.
 
De drijfplanten gingen ook niet in mn filter zitten, maar voor de instroom, waardoor deze verstopt raakte en er geen doorstoom meer kon plaatsvinden.

Zal eens kijken of ik aan wat Belgisch groen en cabomba kan komen, heb jij niet wat over? :D

Wil jij je kopertjes nog weg doen als ik een ander visje plaats laat maken voor deze? Of zijn ze voor mij van het verkeerde geslacht?

Jammer van de slechte foto. maar het ziet er wel leuk uit!
 
Ik vind echt dat je een gave bak hebt hoor. Wauw.
Mijn koperzalmen zijn 2 man 1 vrouw. Zal je nog steeds wat vrouwen erbij moeten halen.

Woon je in/vlakbij Den Haag?

Ik zag deze op MP, die staat er al een tijdje: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/vissen-aquariumvissen/m752528478-5-koperzalmpjes-hasemania-nana-koperzalm.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Al heb je maar wat meer koperzalmen, dan wordt de groepsdynamiek al anders. Schuilplaatsen voor territoria heb je en met belgisch groen erbij komt dat helemaal goed.
Ik heb wel stekken, het groeit goed bij mij.

Als je wil stuur je me maar een PB.

Ik heb net vorige maand een ziekte in mijn bak achter de rug. Alleen mijn regenboogvissen hebben het niet overleefd, de rest is er nog. Die zijn niet ziek geworden maar je weet nooit of dat nog gaat gebeuren. Daarom wacht ik nog heel even met het wegdoen van vissen ook, ik wil zeker weten dat het goed zit. Tot na de jaarwisseling ga ik geen veranderingen doorvoeren. Als er daarna nog steeds niets ziek is geworden/doodgegaan dan is mijn bak echt in orde. Safety first he.

Maar had je al bedacht welke vissen er dan plaats gaan maken voor meer koperzalmen?
 
Bedankt! Ben er zelf ook erg blij mee, word alleen helemaal gek van al die algen, het staat zo lelijk en het sloopt al m'n planten!

Ik woon in de buurt van Den Haag, zal je wel een pb sturen. Maar dan zal ik er inderdaad nog meer vrouwen bij moeten halen haha.

Helaas is de advertentie inmiddels verwijderd.

Hoeveel zou jij erbij nemen? En hoeveel van de andere vissen zouden er dan weg moeten? Voor mijn gevoel heb ik helemaal niet zoveel vissen, maar blijkbaar is het toch teveel. Heb nu denk ik 20 vissen en -tig garnalen. Heb er inmiddels ook al 2 bosjes cabomba bij gehaald, maar wat extra zuurstofplanten kan nooit kwaad. Zal je een pb sturen voor het Belgisch groen, bedankt!

Wat vervelend dat je een ziekte in je bak gehad hebt, wel fijn dat bijna alle vissen het overleefd hebben. Goed dat je niet meteen vissen weg gaat doen of andere veranderingen aanbrengt, is inderdaad goed is om eerst te kijken of de huidige vissen gezond blijven. De gezondheid gaat inderdaad voor alles en ik zou niet die ziekte ook in mijn bak willen hebben, heb nu met de algen al genoeg ellende.

Ik denk dat ik de danio's weg ga doen, dat zijn er 5. Dan kan ik er 5 koper zalmen bij halen, zal ik dan 5 vrouwen doen? Of toch een man erbij?

Bedankt voor je hulp en adviezen!
 

Terug
Bovenaan