Biotoop rond Trigonostigma Espei


Peter Hartman

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
816
Locatie
Den Haag
Hoi,

Een vraag:

Welke vissen komen voor in het leefgebied van Trigonostigma Espei?

Ik wil mijn aquariumbestand hierop aanpassen.

Ik zit te denken aan oppervlaktevissen (Goeramisoort/ halfsnavelbekken)

Blikvanger (Goeramisoort)

Bodemvis (ambastaia sidthimunki? Botia Striata,Hara Jerdoni, of ....?)

Eventuele algeneter(s) (welke KLEIN blijvende uit dezelfde regio).

Ik hoop echt wat nuttige info te krijgen.
Seriouslyfish helpt mij niet verder.
Ik ga dus voor 1 grote middengroep Espei's en daar bijpassende vissen in de andere waterlagen.

Als ik goede tips krijg, ben ik even uitgespamd:)

gr Peter
 
Zouden we mogen weten hoe groot je aquarium is? Dan kunnen we daar rekening mee houden ;)
 
Trigon 350 dus ruimte zat:)

Komen iets van 20 Espei's in.

gr Peter
 
Vul eens de zoekterm "trigonostigma espei" + sympatric in google in. Je vindt behoorlijk wat combinaties.
Andere mogelijkheid dat ik zie is in gbif.org eens te kijken.
 
Hoi Jerre,

Bedankt voor jouw opties.

Ik kom hiermee toch niet echt verder.

gr Peter
 
http://www.seriouslyfish.com/species/betta-simplex/

#Betta simplex is an #endangered #species , its #habitats are located in a #karstic area and contain neutral to alkaline water with a pH of 7.0-7.4. The type locality consists of a series of deep limestone sinkholes forming pools at the surface, plus a small ditch which acts as an overflow from the pools. The water is very clear and has a distinctive bright blue-green colour due to the high proportion of dissolved calcium carbonate. According to reports B. simplex is most abundant in the small ditch draining the pools. This often drys out with some of the fish surviving in shallow remnant pools for part of the year. Marginal vegetation grows densely around the ditch although aquatic vegetation is mainly confined to the pools where large beds of Cryptocoryne cordata can be found. Sympatric species in the pool system include Barbodes lateristriga and Trigonostigma espei. The Ao Luek population inhabits a flowing stream with limestone rocks and gravel, overhanging marginal vegetation, and clear water. Channa lucius and a Danio sp. were also recorded there. Chris. #biotope #nature #endangeredspecies #conservation #habitat #ichthyology
 
Hoi Jerre,

Dank je. De eerste had ik al gezien (seriously fish). De tweede niet. Die is wel interessant.

gr Peter
 
ik heb even gekeken en op gbif is helaas niks te vinden qua gps locaties dus daar schiet je niet veel mee op idd
mooie link jerre die 2e :)
 
Goedemorgen,

Dank voor het meedenken en aanleveren.

Ik heb voor nu het volgende:

In ieder geval 5 stuks halfsnavelbekken

Schooltje Espei's (15-25)

Als ik het schooltje wat kleiner houd, neem ik er misschien nog 7 stuks Desmopuntius Hexazona bij.

Bodemvis: Pangio Anguillaris of pangio kuhlii of Botiasoortje.

Ik wil nog een Labyrintvis toevoegen. (welke?)

Betta Splendens eventueel (Plakatvorm) of een ander soort. Betta Simplex is waarschijnlijk niet te krijgen.
Blauwe Spat kan ook maar die wordt te groot vind ik.

Misschien hebben jullie tips.


Groetjes,

Peter
 
Grote school espei. Bodemvissen die aquariumproof zijn, zijn er volgens mij niet. Hakfsnavelbekjes boven. En ga gewoon op zoek via facebook ed naar betta simplex. Dat is net de fun van biotoopaquaria. Je hebt een prachtig voorbeeld van hoe het er uit ziet. In de meeste gevallen moet je het met veel minder doen en lezen, lezen en nog eens lezen om jezelf een idee te vormen hoe een correcte biotoop er zou kunnen uitzien.
 
Hoi Jerre,

Maar er zijn nog meer Betta's die voorkomen in het leefgebied van de Espei: Betta Smaragdina en ook de Splendens.

Ook de Hexazona komt voor in het leefgebied van de Espei.

Maar ik snap wel jouw punt. Zal eens kijken of ze te vinden zijn.

Hoe bedoel je: bodemvissen zijn niet aquariumproof?

gr Peter
 
Ik wist niet dat die andere er ook in voorkwamen. Ook samen met de halfsnavels? De bodemvissen die ik gezien heb zijn te groot en extreme rovers.
 
Peter Hartman zei:
Maar er zijn nog meer Betta's die voorkomen in het leefgebied van de Espei: Betta Smaragdina en ook de Splendens.
Hoe strikt of breed zie je leefgebied in deze context?

Op Seriouslyfish is te lezen over twee populaties van Trigonostigma espei: die in het zuidoosten rond de grens met Cambodja en die in het zuidwesten.
Voor beide Betta's geldt grofweg dat juist centraal Thailand het verspreidingsgebied vormt.

Zie ook onderstaand artikel: The Siamese fighting fish: Well-known generally but little-known scientifically
 
Hoi,

Het zou leuk zijn, als de vissen ook in de natuur in hetzelfde water voor komen.
Hier streef ik ook wel naar.

Pangio Anguillaris en halfsnavelbekken zijn wijd verbreid en komen in die regio's voor. Dit geldt ook voor de Hexazona's/Pentazona's (zeker Thailand).

Betta Simplex is lastig te krijgen, denk ik. Misschien via Betta's Pride. Wel een mooi visje.

Als de andere Betta-soorten niet naast de Espei gevonden worden, laat ik dit misschien zitten.

Trichopsis Pumila is misschien een optie maar die vind ik wel wat aan de kleine kant voor zo'n grote bak.

gr Peter
 
Hoi,

Het zou leuk zijn, als de vissen ook in de natuur in hetzelfde water voor komen.
Hier streef ik ook wel naar.

Pangio Anguillaris en halfsnavelbekken zijn wijd verbreid en komen in die regio's voor. Dit geldt ook voor de Hexazona's/Pentazona's (zeker Thailand).

Betta Simplex is lastig te krijgen, denk ik. Misschien via Betta's Pride. Wel een mooi visje.

Als de andere Betta-soorten niet naast de Espei gevonden worden, laat ik dit misschien zitten.

Trichopsis Pumila is misschien een optie maar die vind ik wel wat aan de kleine kant voor zo'n grote bak.

gr Peter
 
Hoi,

Het zou leuk zijn, als de vissen ook in de natuur in hetzelfde water voor komen.
Hier streef ik ook wel naar.

Pangio Anguillaris en halfsnavelbekken zijn wijd verbreid en komen in die regio's voor. Dit geldt ook voor de Hexazona's/Pentazona's (zeker Thailand).

Betta Simplex is lastig te krijgen, denk ik. Misschien via Betta's Pride. Wel een mooi visje.

Als de andere Betta-soorten niet naast de Espei gevonden worden, laat ik dit misschien zitten.

Trichopsis Pumila is misschien een optie maar die vind ik wel wat aan de kleine kant voor zo'n grote bak.

gr Peter
 
Trichopsis vittata wordt iets groter.

Betta prima zou ook kunnen, even afgaand op de regio Zuid-Oost Thailand. Zit zelf op werk en al is het rustig, kan er niet te diep op in gaan.
 
Peter Hartman zei:
Betta Simplex is lastig te krijgen, denk ik. Misschien via Betta's Pride. Wel een mooi visje.
Je houdt het haast niet voor mogelijk, maar er �s momenteel een groothandel (in Duitsland) die ze heeft.

Betta's pride is een idee. Utaka zou je ook kunnen proberen (of ze voor je willen rondkijken), als je dat tripje wilt maken.
 
Voor zover in ieder zeer bedankt voor het meedenken.

gr Peter
 
Hoi allemaal,

Mooi stukje informatie van Mascha en Ivo.

Volgens Seriouslyfish komen de Espei's voor in het zuidwesten van Thailand (Krabi) Hier vind je ook Betta Simplex.

Ook komt de Espei voor op de grens bij Cambodja. Volgens de bron Mascha en Ivo komen hier ook Betta Splendens voor.

Misschien dat de wildvorm van de Splendens ook een leuke optie is.

Er komen waarschijnlijk toch wel wat Desmopuntius in. Anders is het toch misschien wat saai.
Dus bijv. 17 Espei en 8/9 Pentazona's. Halfsnavelbekken. En een Bettasoort.
Bodemvis ga ik nog even over nadenken.

Bedankt.

gr Peter
 

Terug
Bovenaan