Biotoop puur gefocussed op self-sustaining en grote vissen.


WouterF

New member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
1
Leeftijd
25
Hallo allen,

Net nieuw hier op het forum. Afgelopen weken heb ik mijzelf goed ingelezen voor het maken van een self-sustaining aquarium, echter is de keuze uit planten en vissen zo groot dat ik hier wel wat hulp bij kan gebruiken. Graag zou ik een aquarium willen maken waarbij het aquarium self-sustaining is. Om dat voor elkaar te krijgen is er veel beplanting nodig en een niet al te groot bestand aan inwoners. Wat mijn doel echter is, is om ook grotere vissen zoals misschien discus (ik zeg maar wat) er ook bij te zetten, maar tegelijkertijd wel self-sustaining vol te houden.

Mijn idee is als volgt:
* Een tank van ongeveer 100x50x50 of 120x50x50
* Dikke bodemlaag voor bacterien
* Minder hardscape voor meer plantruimte.
* Veel planten, misschien een soort stapelrek om de optimale ruimte te benutten wat betreft planten per m3.
* Kleine vissen, maar ook zeker grote.
* Opruimcrew aanwezig

Wat weet ik dat niet kan:
* Grotere vissen moet je voeren, dus dat valt al weg onder het mom van self-sustaining.
* Low-tech zal waarschijnlijk ook niet gaan

Graag zie ik van jullie tegemoet wat naar jullie idee is qua planten en vissen om zo dicht mogelijk bij self-sustaining te gaan zitten, en tevens of ik ergens iets over het hoofd heb gezien :)

:)
 
Je bak is veel te klein voor discusvissen, die moeten in minimaal 150 cm breed aquarium gehouden worden en kunnen heel slecht tegen vies water dus die vallen al zowiezo af plus dat discussen meerdere keren per dag gevoerd moeten worden waarbij grote waterwissels een must zijn (minimaal 60% iedere 3 dagen) omdat anders de waterkwaliteit te slecht is voor ze
 
En ik vroeg me af: wat moeten grote vissen eten in een 1.20 aquarium als je ze geen eten geeft? Die gaan echt verhongeren. Niet alleen discussen maar alles wat een beetje body heeft. Als mijn conclusie juist is dat een zelfvoorzienende bak ook volledig zelfvoorzienend is en je er geen voer in gooit.
 
Zelfs experts wagen zich niet aan biospheren met bewoners groter dan Neocaridina Davidii. Om zoiets zelfvoorzienend te krijgen heb je gewoon debiel viel water nodig.
 
Hoi Wouter,

Heb je toevallig de filmpjes van MD Fish Tanks op YouTube wel eens bekeken? Hij doet veel "low tech/ low maintenance" tanks, en goed ook. Grote vissen worden denk ik echter lastig, ik denk dat je vooral even goed moet denken wat je precies wilt uit je aquarium: grote vissen, veel of weinig vis, of toch vooral weinig onderhoud?
 
Even voor de duidelijkheid: wat bedoel je precies met selfsustaining?
Moet je bak zichzelf schoon houden?
Moeten je bewoners leven van wat er in de bak te vinden is?
Moet je bak zich wat de temperatuur betreft maar redden?
Moeten je planten zich zonder enige toevoegingen tevreden houden?

Hoe dan ook moet je bedenken dat er nog niemand het perpetuum mobile uitgevonden heeft: je zult er altijd energie en voeding in moeten stoppen.
 

Terug
Bovenaan