Biorb Life 30


M

Michiel-80

Guest
Zo'n 13 jaar geleden ben ik gestopt met mijn aquarium (goudvissen) omdat ik op kamers ging wonen en er geen ruimte meer voor had. Sinds gisteren ben ik weer in het bezit van een aquarium, het door velen (als ik internet moet geloven), verguisde Biorb (Life 30 liter) van One Reef. Waarom aangeschaft? Simpelweg vanwege het design en omdat ik klein wil beginnen. �n omdat ik tropische vissen wil gaan houden.

De Biorb wordt standaard geleverd met een bodembedekking van een soort gebakken klei. Dit werkt samen in combinatie met de filter.

Gisteren heb ik het aquarium schoongemaakt, gevuld met de bodem van Biorb, water, en een aantal planten en een verwarmingselement toegevoegd. Nu wil ik zo'n 2 weken wachten totdat ik er vissen aan toevoeg.

Zoals gezegd; ik wil klein beginnen. Het mag van mij wel een groen aquarium worden met planten, (kunst)stenen en/of -hout. Het begin is er, in de loop der tijd zal daar ongetwijfeld het e.e.a. aan worden toegevoegd, rekening houdend met de ruimte die de vissen nodig hebben en de grootte van het aquarium.

Het aantal vissen (tropische vissen) wil ik beperken. Mijn idee is max. 8-9 vissen en max. 3 verschillende soorten. De vissen zelf mogen klein zijn, niet groter dan een guppy bijvoorbeeld. Zit ik in de goede richting? Welke vissen zouden jullie adviseren voor een beginner.

�n als laatste lijkt het mij leuk er kleine garnalen aan toe te voegen, maar ik vraag mij af of dat kan i.c.m. de door Biorb geleverde bodem. En zo ja, hoeveel garnalen is aan te raden?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
 
Ze bedoelen neem ik aan 30 liter bruto.
Netto kom je dan op om en nabij de 25 liter?
Dat zal als voornaamste bezwaar worden opgeworpen voor het houden van vissen, hoe klein ook.
 
Dank voor je reactie. Er gingen toch echt drie volle gieters van 10 liter in... :thumbs: Uiteraard is 'ie niet tot de nok gevuld.
 
In 30 liter vissen houden is echt een vak apart. De meesten hier zullen waarschijnlijk dan ook zeggen dat dit bakje enkel geschikt is voorgarnalen (overigens ook leuk).

Om vissen te houden begin je vanaf 60cm/50 liter, er zijn enkele soorten die daar in kunnen (de meeste vissen in de winkel echter NIET).
Ik heb zelf een paar maanden mini cichliden in een soortgelijk bakje gehad, was even leukmaar niet vol te houden. Die cichliden kunnen bij jou overigens ook niet, vanwege de bodem.

Dit bakje heeft ook nog het nadeel dat er geen lucht boven zit, dus bv een solo betta kan hier ook al niet in.

2 weken wachten voordat je levende haven toevoegt is trouwens te weinig; 3-4 weken is het minimum. Ik zou die tijd gebruiken om leuke garnalen en evt leuke slakken uit te zoeken. Vissen, laat staan meerdere soorten, gaat hem niet worden in jouw bakje, maar dat hoeft echt niet erg te zijn.
 
Nou ,Michel.
Klein beginnen ,is bij ons 50 cm, minimaal.
Of 60 cm. met 54 l.water.


Dat er vissen in een Biorb kunnen, ja, dat kan.
Hou er wel rekening mee, elke dag water verversen.
30 l. is lastig stabiel te houden.

Dat met 2 weken,is leuk, maar je moet toch ook weer verversen.

Zet er garnalen in, voor vissen is het Duim omlaag.


Zo, nou, jij kunt vooruit, he.
Helaas,.
 
Dank voor de reactie's, ook al is het misschien anders dan gehoopt, toch ben ik er blij mee! Hier kan ik wat mee, en met planten en garnalen kun je ook al een leuke bak inrichten.
 
Michiel-80 zei:
Dank voor de reactie's, ook al is het misschien anders dan gehoopt, toch ben ik er blij mee! Hier kan ik wat mee, en met planten en garnalen kun je ook al een leuke bak inrichten.
Dat is een ding wat zeker is.
Mooie kardinaalgarnalen.

chrisgarnalenshop - Sulawesi garnalen



www.chrisgarnalenshop.nl/Sulawesi-garnalen.html






Deze garnalen uit Sulawesi,verblijven graag in een wat warmer aquarium. ... White spotted red bee Rode kardinaal garnaal / Caridina Dennerli Max 1.5 cm.
 
Michiel-80 zei:
Dank voor de reactie's, ook al is het misschien anders dan gehoopt, toch ben ik er blij mee! Hier kan ik wat mee, en met planten en garnalen kun je ook al een leuke bak inrichten.

Zekers. Ik vind zelf een design bakje met een aquascape erin altijd erg mooi om te zien. Wel lastig te doen vaak gezien design bakjes vaak wat lastig zijn om overal bij te komen (in mijn ervaring), maar de moeite waard als je het mij vraagt.

Zoiets, met bv vuurgarnalen erin vind ik tof:
tumblr_mwpffgYpQy1s3c1oao1_1280.jpg
 
Dit is het aquarium die ik heb;
3hBQRz272EbCi1MrA88voOXWYkf02Qbl.jpeg
 
Mooi bakkie, slim bedacht, luchtaangedreven filtering.. mooi weggewerkt en schijnt aardig degelijk te zijn (afgaande op reviews, geen eigen ervaring).
1 van de vele mogelijkheden is bv te gaan voor Cystal-Red en Crystal-Black garnalen.. In deze liefst exemplaren die op kraanwater zijn gekweekt aangezien je de standaard Biorb-bodem gebruikt en neem ik aan ververst met kraanwater.
Dan heb je erg leuke en mooie garnalen, niet perse snel voortplantend, en meteen heel veel kleur en activiteit in zo'n bakje.

Edit: Als je daar meer van wilt weten dan horen we het wel.
 
Dank @kellemes! Toevallig gisteren al gekeken naar garnalen en de twee soorten die je opnoemt hadden ook al direct mijn voorkeur. Ik ga eerst mijn aquarium de tijd en aandacht geven die het nodig heeft, en ondertussen verdiep ik mij in de garnalen.
 
Ziet er leuk uit.
weer wat anders dan een bol.
 

Terug
Bovenaan