Biorb flow 30


R

RedTb

Guest
Goedenavond,

Ik heb een BiOrb Flow 30 Aquarium gekocht omdat mij dat erg leuk lijkt en mijn dochter gek op vissen is. Ik heb helemaal geen ervaring met een aquarium. Dus dit is mijn eerste kennismaking met een aquarium. Ik heb dus een hoop hulp nodig en hoop die van jullie te krijgen. Kunnen jullie mij vertellen wat ik het best in dit aquarium kan doen? Welke vissen? Welke planten? Waar ik op moet letten? Wat ik wel en niet moet doen? Weten jullie goede boekjes om te lezen, om meer te leren? Kortom alle hulp en info is welkom.

Met vriendelijke groet,
Een beginneling!!!
 
Red TB.
Welkom.

Het is een 30 l.
Dat is niet veel water,eerlijk gezegt.
Maar, denk meer aan garnalen.
zijn er in verschillende kleuren. rood,geel, groen.

Voor visjes val je in mini formaat.
maar, er komen er nog wel meer met raad en daad.
 
Ps.BiOrb Flow 30 Wit

� 167,95
Voor dat geld,had je meer kunnen hebben,met maatje groter.
 
welkom!!
Idd zonde zo'n duur klein bakje... had je wel een meter bak voor kunnen kopen. Maar goed eigen keus.
Voor vissen vind ik het bakje persoonlijk te klein. Maar garnalen zijn ook erg leuk en in allerlei kleuren. Ook kun je er wat leuke slakken in doen.
Hoe kleiner het aquarium hoe moeilijker te houden, waterwaardes kunnen snel schommelen en hetzelfde geld voor de temperatuur.
Bakje eerst inrichten, liefst een fijne bodem bijv. zand. Laten draaien met filter, planten etc. en pas na minimaal 3 weken liefst langer de eerste bewoners toevoegen. Er moet eerst een bacteriecultuur opgebouwd worden.
 
Het is wel een leuk 'design' aquarium. Vind hem zelf ook wel prijzig, maar ieder zijn eigen smaak he.
Voor vissen vind ik de bak persoonlijk te klein. Dwerggarnalen kunnen wel. Hebben vaak erg mooie kleuren. Weet niet of je dochter dat leuk vindt?
 
Maar,laat je niet ontmoedigen.
Lees het forum eens door, om idee-en op te doen.
Kijk bij kreeften en garnalen.

En verder.
Je krijgt een heel forum mee.
 
Hahaha hilarisch dit.... Eerste fout is dus al gemaakt.
Ik vond deze bak gewoon mooi en kon hem naast mijn tv makkelijk kwijt.

Nu weten jullie gelijk met wat voor niveau jullie te maken hebben. ;)

Hij zit nog nieuw in de doos dus ik kan altijd kijken of ik hem kan ruilen. Wat voor bak raden jullie dan aan voor een leek als mij? Waar kan ik het beste mee starten? En wat moet ik d'r in doen om mee te beginnen.?


Bedankt voor alle tips!!!
 
Een leuke (plus minus) 60 liter bak met goede TL verlichting. Misschien dat je voor een euro op 90-120 een mooi setje van Juwel kan kopen?
 
Je hebt zo een 60cm bak met alles er bij (verwarming, filter) op marktplaats, voor hoog uit 5tientjes. En ook in de winkels heb je wel van die setjes, nieuw.
Ik zou je alleen wel als tip geven om een lege bak te kopen, dus niet met vissen er in.
Is een mooi beginners afmeting. Houd ook even rekening met de soort bodembedekking, kies niet te grof grind, en niet te fijn zand ;) gewoon het kleinste grind is goed. Zonder voedingsbodem.
Wel ben je iets beperkt in viskeuze vanwege de afmeting, maar je kunt er zeker wel wat leuks mee doen!
Als je een nieuwe bak hebt aangeschaft kunnen we je dan wel verder helpen met een visbestand :)
Of je moet gewoon garnalen in de bio orb doen. Ik vind het ook wel een heel mooi aquarium hoor, maar meer dan garnaaltjes wordt het niet ;) Garnalen zijn ook erg leuk, ook voor kinderen.
 
Oke top, ga ik hier eens naar kijken.

Ik lees overal dat je als leek beter met zoet- dan met zoutwateraquariums kan beginnen.
Waarom is dit? Komt dat omdat je bij zoetwater makkelijker het water onder controle kan houden?

Het liefste wil ik namelijk anemoonvisjes houden. Die vind mijn dochter het leukste. (Finding nemo!! I know) :)

Zeggen jullie dat kan of raden jullie mij ook aan om met iets anders te beginnen?
 
Zoetwater is makkelijker dan zout omdat bij zout veel meer komt kijken aan techniek en afstellingen. En kwa kosten is zoet ook een stuk leuker dan zout.
 
Inderdaad.
En bedenk ook dat "nemo" anemonen nodig heeft, die je ook in leven moet houden.
Er zijn ook wel zoetwatervisjes die een nemo-gehalte hebben...
Maar begin eerst maar eens met makkelijke visjes, aangezien je echt nog pas begint.
Denk ik dan aan een 60cm bak, met platy's, corydoras en misschien wat appelslakken (vind mijn dochter zo leuk, de slakken).
Ik denk dat je misschien ook wat te moeilijk denkt. Mijn dochter, is dan misschien nog niet zo oud, vind ook alles mooi en leuk, vooral vissen met veel kleurtjes. Jammer dan, ik doe er in wat past en doe er wat slakken bij voor haar. Ze vind de garnalen en vissen prachtig, al had ze ze zelf nooit uitgekozen.
Als een vis zich goed voelt in een aquarium geef je een veel beter voorbeeld voor je dochter dan als het gelijk mis gaat. En hebben jullie er beide veel meer plezier van.
Als het goed lukt met de makkelijke visjes en jullie het nog steeds leuk vinden, kun je gaan denken aan wat moeilijkere vissen.

Ps. ik opper hier dan wel een 60cm, maar als het budget het toe laat en de ruimte, is een 80 of 100cm aquarium natuurlijk veel leuker. Dan heb je meer keus.
 
Oke bedankt voor de tips. Jullie horen nog van mij!!!

Als jullie verder nog dingen weten waar ik echt rekening mee moet houden dan hoor ik dat graag...

Mvg
Rogier
 
Het indraaien van drie weken is volgens mij al genoemd.
Voor de rest, stel je vragen maar, komt allemaal goed :D
 
Hoe groter de bak, hoe makkelijker stabiel te houden. In een bak van 80 cm heb je al veel meer keuze dan bij een 60 cm bak. Dus als je een grotere bak kwijt kunt zou ik minimaal voor een 80cm bak gaan. En daar kun je al hele leuke vissen in kwijt.

En een compliment dat je het zo goed op pakt!!
 
Anders gebruik je die voor de garnalen en koop je nog een grotere om er vissen in te doen haha.
 
Tssss, Krijgt de goede man ook het Aqua virus. Ssssst.
 
Goedenavond kenners,

Ik kom net pas uit m'n werk dus geen tijd gehad om langs de winkel te gaan. Net nog even zitten zoeken voor wat mogelijkheden mocht ik de BiOrb niet kunnen ruilen.
Ruilen voor een grotere moet altijd lukken lijkt mij!!!

Wat vinden jullie van dit?

http://www.thesaltybox.com/forum/nano-t ... ition.html

Hoe realistisch is dit om te cre�eren? Misschien nog belangrijker. Hoe groot denken jullie dat de kans is dat mij dit gaat lukken?

Fijne avond en niet te eerlijk antwoorden Hahahah ;)
 
Stel,ik zet u in de douche. lekker hoog, 3 m.
Ruimte om te lopen,1.80 x 1m .

Hoelang houd u dat vol?
Zou u niet verder willen lopen>? omhoog kan,maar is ook niets.

Dus, u krijgt een langere ruimte, iets van 3 m.
Zo, lekker zwemmen,in plaats van dat benauwde bakje.

Zeg het recht voor zijn raap.
Hoogte heeft een vis niets aan.
In de lengte wel.
Minstens 80 cm.

Dit 1.00 m/2 . 50 hoog x 40 diep.



nayF2-SvFiKKyTM90i68GPxWwZpi6_mK.jpeg

nayF2-SvFiKKyTM90i68GPxWwZpi6_mK.jpeg

Sturisoma aureum.
 
RedTb zei:
en niet te eerlijk antwoorden Hahahah ;)

Oh jee, niet te eerlijk zeg je? jammer ;)
Ik denk dat de persoon in jouw link zeker wel weet waar hij mee bezig is (snel even doorgecrold hoor)
En dat er nog wel eens wat meer werk ik kan gaan zitten dan je misschien voor ogen hebt.
Wel eerlijk, maar voorzichtig... wat vind je daar van? ;)
 
Deze visjes ,die u voor ogen hebt,is mooi,als er genoeg ervaring is.
Is dat er niet,is het kort leven beschoren.
Zit 14 jaar in de aquariums ,heb er nog geen seconde aan gedacht.
75 % wat gevangen wordt,haalt de winkel niet eens.
 
Hahaha oke oke ik snap het!!! BiOrb is gewoon echt niet doen!!!

Thnx voor jullie hulp..
 
goedzo :)
Nu op zoek naar een echt aquarium en wat moois maken voor jou en je dochter :thumbs:
 

Terug
Bovenaan