Bioloog verwijderen


M

Mndy

Guest
Hallo,

De titel zegt het eigenlijk al. Mijn moeder wilt eigenlijk graag dat het bioloog weg gaat. Als er een stroomstoring is zal het bioloog namelijk overlopen, wat niet erg bevorderend is voor het laminaat.
Helaas is er door de vorige eigenaar hier geen rekening mee gehouden (en ik was zelf nog te onervaren om het te zien).

Het water in het aquarium stroomt via een pvc-buis naar het bioloog. de buis gaat door een gat in de bodem van het aquarium. In het kastje komt de buis er dus uit. Door middel van een rubbertje en een pvc moer blijft de buis op zijn plek en lek-vrij.
In plaats van de moer zou ik zo'n schroefdop willen zetten. Daarna de pvc buis in het aquarium afzagen en het overblijvende pvc opvullen met filterzand.

En daarna natuurlijk een ander filter installeren met het bestaande filtermateriaal.

Zou dit kunnen werken? Of zijn er eventuele betere opties?

Ik heb al bij een aantal bioloog-makers ge�nformeerd of zij een bioloog kunnen maken met een speling voor een stroomuitval, maar helaas konden ze dat niet.
 
Normaal is de situatie als volgt bij een bioloog:
Als de stroom uitvalt stopt de opvoerpomp en zal het water niet meer stijgen in je aquarium en dus niet meer via de overloop naar de bioloog gaan.
Werkt dit bij jullie anders?
Ik begrijp gewoon niet hoe de bioloog kan overlopen moet dan wel een vreemde constructie zijn.

Kan je wat foto's maken?

Groet,

Pauolo
 
Volgens mij zit hem dat in de bodemdoorvoer.
 
De foto's die ik nu heb:

jcKw_Axo1X67AMUPlW7dpL99bOfRcEJ_.jpeg

Dit is dus het bioloog. Een paar dagen na de opstart, dus nog mooi schoon :D

jcKw_Axo1X67AMUPlW7dpL99bOfRcEJ_.jpeg

Het het aquarium een paar dagen na de opstart, nog heel erg leek, dus alles nog goed te zien!

In de laatste foto kan je dus goed zien dat het water iets hoger staat dan de buis, waardoor er bij stroomuitval dat water in het bioloog terecht komt en alleen nog uit het bioloog kan stromen.

Morgen kan ik wel wat betere foto's maken van het bouwwerk ;)
 
en waarom komt dat water hoger te staan dan die buis? Dat is toch alleen als de pomp water vanuit de bioloog in de bak pompt? Die pomp doet het ook niet met stroomuitval.

Of zie ik iets over het hoofd?

~ Ivo
 
Je hebt helemaal gelijk hoor Ivo, maar als de pomp uitvalt, dan komt dat water wat hoger staat dan de buis ook in het bioloog en dan stroomt ie over.
Als ik minder water in het bioloog zou doen (wat natuurijk kan om dat water op te kunnen vangen) dan zou er te weinig water in zitten om voldoende te kunnen filteren. Het bioloog is eigenlijk net groot genoeg, als het helemaal vol zit met water.
 
En als je de buis nu net iets hoger maakt
 
Je bioloog moet net vol zitten zodra je pijp stopt met aanzuigen. Zodoende heb je nooit bij stroom uitval water over de vloer heen.
 
Water pijl in het aquarium laten zakken tot het net genoeg water aanzuigt. Of inderdaad de buis iets langer maken.
 
als ik naar de foto van t bioloog kijk dan lijkt het of het 2de schot (van links naar rechts zoals t water stroomt) te hoog zit.
Hierdoor is er dus maar heel weinig "vrije ruimte" om overtollig water uit de aqua op te vangen.

Dat blijft dus kritisch.

stappen
pomp uitzetten
het overtollige water uit t bioloog halen
de buis (of waternivo) in de aqua zo afstellen dat het dan niet meer overloopt (ik zie dat het zon grijze pvc buis is dus met een schijfmofje kun je dit mooi precies doseren).

dan heb je de stilstand situatie igv stroomuitval, aqua loopt niet meer in de overloop en bioloog loopt niet over.

Aan je moeder laten zien, en dan de pomp aanzetten.

Wel goed op blijven letten met waterwisselen, want de marge is door die hoge rand in t bioloog erg klein.
 
Het waterniveau in het aquarium is nu op de maximale hoogte, met ongeveer 3mm marge. Dus het waterniveau kan ik niet omhoog brengen.
Dan zou ik dus een stuk pvc in het aquarium moeten afzagen en daar dat schijfmofje op moeten zetten? Maar komt dan het water niet erg laag te staan?

Ik heb altijd begrepen dat een bioloog 20% - 25% inhoud van het aquarium moet zijn. Even en netto van uit gegaan dat de Lido 120 liter is, dan zou het bioloog 24 - 30 liter moeten zijn
Het bioloog heeft de volgende afmetingen 35x28x26. Als ik ga rekenen kom ik netto uit om 25,5 liter. Op zich wel genoeg dus.
Kan ik dan bv. zeggen dat ik minder water in het bioloog laat lopen, zodat die ruimte opgevangen kan worden met water bij stroomuitval. Of kom ik dan erg krap te zitten met het aantal liters filtering?
En dan komen ook de sponzen (gedeeltelijk) droog te staan in de 3e kamer. Zoals te zien is op de foto staat de 3e en de laatste kamer met elkaar in verbinding qua hoogte van het water.
 
Het water in het aquarium moet omlaag niet omhoog ;)
 
je water in de bioloog staat volgens mij te hoog als er ook nog water boven je overloop staat dit niveau moet het zijn als je overloop droog staat. Heb je de bioloog soms gevuld. Je moet de bioloog vullen vanuit je Aquarium. jehaalt de bioloog voor het grootste gedeelte leeg pomp uit dan ga je water toevoegen in je aquarium dat loopt dan naar je bioloog zodra het filter materiaal ruim onder staat stop je er loopt dan geen water meer in je bioloog (hij kan dus niet overlopen) zodra je nu de pomp aanzet wordt de hoeveelheid water die je er in pompt via de overloop weer naar de bioloog gevoerd stopt de aanvoer in de bak stopt ook de aanvoer naar de overloop en je bioloog hij kan volgen mij dan niet overlopen. Alleen als je de aanvoer in je bak onder water plaatst zou ik daar een terug slag beveiliging in plaatsen zodat hij bij het stilvallen van de pomp daar niet kan gaan hevelen.
 
Aaaahhh, nu snap ik het! Ben niet altijd een van de snelsten :stom:
Hihi, ik ga het gelijk eens aan de slag er mee.
Maar zo'n schijfmof blijft wel een goed idee!
 
Goed, even met het bioloog en het water gerommeld. Uiteindelijk heb ik ook de slang wat verkort, zodat daar minder water in zit.
Gelijk op het bioloog gemerkt tot hoe ver ik het water kan vullen en tot hoe hoog het dan zou mogen komen.

Het waterniveau staat nog steeds hoger dan de pvc buis in het aquarium, maar volgens mij hoort dat, zoals hier (nr. 1 Normale overloop) te zien is.
 
Het moet ook hoger staan, alleen niet veel. Het moet er net instromen, het water stroomt dan door het bioloog en het pompje pompt het weer terug omhoog in het aquarium. De oplossing lijkt mij dus om of minder water in het aquarium te doen of de PVC buis wat langer te maken.
 
Nog even een vraagje. Ik zou graag een terugslag ventiel willen plaaten in de slang, omdat ik deze onder water wil hebben. Maar volgens de dierenwinkel zijn ze er alleen voor co2 systemen. Kan ik deze ook gebruiken, of zijn ze er ook voor pompen?
 
nee voor co2 is gwn veel te klein
is een darmpje van 4 mm
 
Iemand enig idee wat ik dan kan gebruiken? Kan namelijk niks vinden :(
Zelfs de Eheim vertegenwoordiger zei dat dat niet bestond..
 
Zal een uitstroom buis werken? Of gaat het dan alsnog hevelen als de stroom uit valt?
 
als je zorgt dat de uitstroom niet in het aquariumwater hangt kan hij nooit hevelen

enkel het beetje water dat in je slang zit loopt terug
 

Terug
Bovenaan