bioloog plaatsen


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Even een vraag over het plaatsen van een bioloog.
Het aquarium heeft al bestaande doorvoeringen waarop op de aanzuig in het aquarium een voorfilter is geplaatst.
Het aquarium blijft met 2 extra filters, eheim 2080+2075 verbonden. Inhoud aquarium netto ca. 560 liter

In beide situatie wordt de doorstroom naar het bioloog bepaald door de zwarte kracht.

De bioloog is ca 28x43x40, de hoogte van de vakken is ca.25cm en de hoogte tussen vak 1 en 2 is 20cm

Nu hebben we wel nog een aantal vragen:

* Wanneer we de voorfilter laten zitten geeft voldoende doorstroming naar het bioloog.
* Als we het voorfilter weghalen en deze vervangen door een korf is de snelheid dan niet te hoog, deze zouden we nog kunnen regelen met een kraan.
* De toevoer naar het aquarium wordt gedaan met een opvoerpomp
* Is het mogelijk/verstandig om op de slangen een pvc buis aan te sluiten met een kraan en deze in het bioloog te laten lopen.
*Zijn er nog andere opties/mogelijkheden
 
Ik begrijp de huidige situatie niet helemaal. In principe sluit je een bioloog aan via een overloop (en niet een aanzuig) en die bepaald dan hoeveel water er in het bioloog kan lopen. Hoe zit dit nu bij jouw aquarium? Heb je wellicht een aantal foto's die de situatie kunnen verduidelijken?
 
foto's graag ja.
Ik begrijp het formaat van de bioloog ook niet, 28 cm is kleiner dan 1 vak bij mij
 
op de bijgevoegde foto is te zien hoe het slangen pakket eruit ziet. De Y aansluiting is nog van de eheim 2080 die hier was aangesloten.

Foto 1 is zoals deze toen werd opgehaald
foto 2 zo ziet de aansluiting eruit.
foto 3 zo hebben we de aansluiting gemaakt met een eheim 2080 pomp
foto 4 is zoals in het aquarium
foto 5 zijn de aansluiting


Gerard utrecht.JPG
IMG_5260.jpg
huidigsituatie.jpg
star_detail_boden.jpg
IMG_5205.jpg
 
Ah zo'n geboorde doorvoer. Naar mijn weten gebruik je die juist zoals je in eerste instantie hebt gedaan met potfilters. Voor een bioloog is dit bijna niet in te regelen, niet stabiel in ieder geval. Bij verstopping van de doorvoer door een blaadje bijvoorbeeld komt je opvoerpomp droog te liggen en bij een te hoge doorvoer of afname van het debiet van de opvoerpomp stroomt je bioloog over. Theoretisch is dit met allemaal vlottertjes in te regelen maar het blijft gedoe en mijn inziens onzeker.

Wil je een bioloog gebruiken zou je echt naar een overloop constructie moeten gaan kijken. Dan is het stabiel te houden en heb je enkel te maken met verdamping, wat beheersbaar en voorspelbaar is. Plus dat je in zo'n overloop ook verschillende zekerheden kunt inbouwen. Een noodoverloop bijvoorbeeld.

Het zal vast met een geboorde doorvoer wel eens gedaan zijn hoor, ik zie dit zelf echter helemaal niet zitten.

Edit: Van die doorvoer is overigens gemakkelijk een overloop te maken. Insluiten met twee glasplaatjes in de hoek en een overloop kam fabriceren. Dat lijkt mij de meest veilige en practische manier van een bioloog aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog wel benieuwd naar de foto van het bioloog
 
Kan Opzich wel.
Buis gewoon hoog genoeg maken dat bij stroom uitval de bak niet leeg kan lopen.
2e buis erbij als nood overloop mocht buis1 verstopt raken
 

Terug
Bovenaan