biobox 2 (aquatlantis) bromt


PoorHonestDoctor

Well-known member
Lid geworden
30 augustus 2016
Berichten
182
Leeftijd
34
Hallo beste mensen, ik heb een vraagje

SInds kort heb ik een meterbak van aquatlantis staan met de bijbehorende Biobox 2 filter (ik open een foto topic als hij goed op gang is :p ) nu bevalt die bak me echt geweldig goed en zou ik hem iedereen aanraden. Het enige waar ik een beetje mee zit is dat de filter nogal hoorbaar bromt.

wat ik heb geprobeerd:

pomp aangeduwd --> geen effect
buisje en elleboogjes eens aangeduwd --> geen effect
pomp luchtvrij gemaakt --> geen effect (hij maakt zichzelf sowieso heel snel luchtvrij)
fltermaterialen dieper/minder diep geplaatst --> geen effect
pomp volledig opengezet met het schuifje --> 25% stiller
pomp uit de filter getrokken en op raam geplakt --> pomp zelf maakt gewoon redelijk wat geluid


wat ik nog zou kunnen proberen is om een ouwe variac mee te nemen van mijn werk en de pomp eens op 75% van zijn spanning laten werken, maar of dat nou een oplossing is...




zijn die aquatlantis filters nou gewoon iets rumoerig of doe ik iets fout. Het alternatief is natuurlijk om gewoon een Eheim 2213 te halen die in de kast staat, dan kan ik eventueel zelfs nog de kast isoleren met geluidsabsorberend materiaal en/of de filter in een piepschuimen doos zetten, iets wat nu onmogelijk is
 
Ik heb zelf ook zo'n biobox bij mijn Aquatlantis. Ben er ook niet tevreden over. Maakt inderdaad veel lawaai. Ik ben overgestapt op extern filteren.


Mvg
Moon
 
voor zo'n klein pompje maakt het in elk geval enorm veel lawaai. Welke filter heb jij zelf genomen?
 
Jbl cristalprofi 900
 
pompje zal op zich zelf wel niet zon herrie maken denk ik.
is vaak meer het resoneren tegen de behuizing/bak.
wat je zou kunnen proberen de pomp te isoleren ten opzichte van de behuizing door er bijvoorbeeld filter watten of sponzen tussen en onder te zetten.
maar echt ideaal gaat het niet worden.
een extern filter is dan een betere oplossing mits van een goed merk :D jbl/eheim zelf prima ervaringen mee.
zullen nog wel meer merken zijn die goed voldoen maar daar geen ervaring mee kan dus ook niet beoordelen.

groet

jaap
 
Ik heb hetzelfde aquarium met de biobox 2. Het pompje maakt geen lawaai, maar, zoals Jaap aangeeft betreft het de resonantie tussen de pomp en de lichtkap.
Hier helpt het door de lichtkap goed aan te drukken bij het sluiten.
 
Daarmee had ik dus de pomp eens gewoon tegen het raam geplakt (dus echt alleen het pompje) toen vond ik hem nog steeds akelig veel geluid maken.

Ik zal straks eens even een paar sokken ofzo bij het pompje duwen :p


Misschien heb ik een andere tolerantie voor achtergrond geluid maar dan moet ik gewoon voor die 75-100 euro wat het kost voor een extern filter gaan, dat heeft direct ook wat extra capaciteit
 
Gewoon eruit halen dat lelijke ding. Ik heb ook een aquatlantis. Maar gekocht voor de bak, niet voor de pomp.
Goede externe filter erop zetten. Is mooier en stiller en beter filtermateriaal.
 
Deze morgen was de pomp opeens, spontaan, een stuk stiller... hij zit bijna tegen het acceptabele aan. Ik kijk het nog eens even aan maar ergens denk ik dat er toch maar gewoon een externe filter aan hang, ik wil alles eigenlijk volledig geluidsloos hebben :)
 
Kleine update: Nu ik thuiskom van mijn werk hoor ik de filter vrijwel niet meer, bizar want dit is echt wel meer dan wat je normaal door gewenning niet meer hoort.


Maar ik ga toch eens bij mijn aquariumwinkel informeren naar externe filters van jbl of eheim want daar kan gewoon veeel meer filtermateriaal in dan in dit filter
 

Terug
Bovenaan