Bio co2


Als ik het omreken naar normale co2.
Ben je 30 euro voor je eerste aanschaf meer kwijt incl. Een volle fles.
Bij vullen in een gunstig geval kost 7 euro en ongunstig 15 euro voor 2kg co2.
Als je een klein aquarium( rio125) hebt gaat zo'n fles makkelijk 8 tot 10 maanden mee per jaar is dat in een gunstig geval 12 euro aan co2 per jaar.

Ik weet niet wat het per 100 dagen kost deze bio co2 maar al zal het 10 euro goedkoper per jaar schelen dan heb ik liever een professionele set voor 200 euro.

Het ziet er wel heel mooi uit met die fles en je hoeft niet te rommelen met petflessen. Lekkages in de aansluitingen en om de 2 weken een nieuwe fles maken. En deze zal een veel hogere druk aankunnen dan een petfles dus misschien kun je de bellen dan ook goed afstellen.

Ik weet niet of je deze kan afsluiten met een magneet ventiel anders zal dat een vooruitgang zijn in de bio co2 setjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daarbij vraag ik me af in hoeverre dit stabiele afgifte heeft want bio co2 is dacht ik ook afhankelijk van de temp.
 
Ja klopt en hoe meer druk er op de fles komt hoe meer bellen die gaat geven en moet je goed in de gaten houden dat je regelmatig je bellen telt en bijstelt.
 
Daarvoor zit er tog een regulator op?


Bij normale bio co2 zal de productie na verloop van tijd behoorlijk afnemen en ik neem aan dat dit hier ook zo bij werkt. Zover ik het kan inschatten loop je dan de kans dat er na verkoop van tijd te weinig wordt geproduceerd en moet je dit goed in de gaten houden.
 
Ja de productie stopt uiteindelijk ja.
Maar de eventuele fluctuaties worden weg genomen door je regulator
 
Ja ok maar wel zolang er voldoende wordt geproduceerd en dat moet je wel goed in de gaten houden natuurlijk. Volgens mij loopt de productie langzaam aan terug en is dat dus anders dan bij de gewone flessen co2. Op den duur zul je zien dat er minder bellen worden geproduceerd.
 
Dan lijkt mij een goed compleet systeem nog het beste want dat moet je dan niet aldoor in de gaten houden.
 
Echt goedkoop is co2 denk ik ook niet in aanschaf maar als je het eenmaal hebt valt het met hervulbare flessen reuze mee vindt ik. Ook kun je vaak op MP wel voor een leuke prijs aan een set komen.
 
Echt goedkoop is co2 denk ik ook niet in aanschaf maar als je het eenmaal hebt valt het met hervulbare flessen reuze mee vindt ik. Ook kun je vaak op MP wel voor een leuke prijs aan een set komen.
Ja dat weet ik dat de begin aankoop het kostelijkst is en dat het daarna 2 keer niets kost want die flessen kun je overal laten bijvullen zelfs in een benzine station.
 
Er is in ieder geval een alternatief, of het nou beter of slechter is weet ik ook niet. Ik kwam de advertentie tegen op mp en wilde het hier delen.
Persoonlijk werk ik ook liever met hervulbare flessen, dat werkt stabiel en ik weet hoe er mee om te gaan.
Maar misschien als je dit eenmaal onder de knie hebt valt het ook wel reuze mee.
Ik vind alleen de aanschaf wat aan de hoge kant.
 
Ja dat weet ik dat de begin aankoop het kostelijkst is en dat het daarna 2 keer niets kost want die flessen kun je overal laten bijvullen zelfs in een benzine station.


Benzine station????????????????
Je moet geen diesel in de fles gooien he:D:D
 
Ja ok maar wel zolang er voldoende wordt geproduceerd en dat moet je wel goed in de gaten houden natuurlijk. Volgens mij loopt de productie langzaam aan terug en is dat dus anders dan bij de gewone flessen co2. Op den duur zul je zien dat er minder bellen worden geproduceerd.
Maar als er druk op de fles blijft staan omdat de druk snacht opgebouwd kan worden omdat de toevoer afgesloten kan worden dmv een magneetventiel( als dat überhaupt mogelijk is) en het regel ventiel of de naald ook druk tegenhouden lijkt het mij dat er wel een bepaalde druk op de fles blijft staan voor stabiele afgifte. Allen ik mis de drukmeters op de fles dus je zal zelf in de gaten moeten houden dmv van je bellen regelmatig te tellen of er voldoende druk aanwezig is in de fles.

Het blijft een leuk setje, maar niet meer dan dat.
Of het ooit goed gaat lopen en of de kosten per jaar zodanig minder zijn om het te overwegen te kopen ... Ik denk het niet.
Wat ik ( even snel) heb uitgetekend, scheelt het 10 a 15 euro per jaar aan co2 en op de aanschafprijs hooguit 50 euro met een standaard co2 set. Dan blijf ik liever bij mijn normale set.. maar dat is mijn mening. Ieder voor zich natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan