Bio-CO2 vraag


daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Berichten
277
Leeftijd
19
Ik heb naar aanleiding van de video van MJ aquascaping een diffuser etc besteld. Zijn systeem gebruikt 2 flessen, eentje om de CO2 te maken met het suikerwater en gelatine en gist, de andere voor de CO2 te “reinigen” Deze tweede fles is gevuld met water en de CO2 komt in dit water uit via een slang. Het idee is om het schuim etc dat eventueel meekomt te reinigen en pure CO2 over te houden. De CO2 stijgt dan door het water en gaat via de andere slang naar het aquarium. Mijn uitleg is misschien vaag dus ik heb een illustratie ter verduidelijking. Mijn vraag is nu: Het probleem is dat deze CO2 niet afgezet kan worden snachts. Hij zegt om je inlaat te verhogen dat je voldoende turbulentie hebt aan het oppervlak. Ik vroeg me af of je niet gewoon de dop van de tweede fles kon losschroeven. Door het water in deze fles blijft de eerste fles luchtledig maar de CO2 gaat nu gewoon weg uit de tweede fles. Ik zou dan elke ochtend de dop terug aanschroeven zodat om 1 uur als mijn lichten aangaan de CO2 ook terug werkt. Gaat dit lukken of overzie ik iets?
Alvast bedankt.
ACE50BF8-DD0D-4C62-A716-32A6989FB305.jpeg
 
In de nacht loopt de co2 door en dat is geen probleem als je werkt met een omgekeerd bakje want wat teveel is ontsnapt dan. Werk je zoals jij doet dan komt alles in het water en kan dit de ph verlagen maat hoeveel dat durf ik niet te zeggen.
Ik denk dat een omgekeerd bakje veiliger is. Lid @triple heeft veel ervaring met bio co2.
 
let er op dat de druk niet zo hoog is bij bio co2
in de nacht doorlopen is bij mij geen probleem maar je kan de dop er af doen als je dat wilt.
ik adviseer een tweede fles met suikerwater in de opstelling te plaatsen op de helft van de looptijd van de eerste dan krijg je een gelijkmatigere afgifte

gelatine heeft m.i geen meerwaarde
 
In de nacht loopt de co2 door en dat is geen probleem als je werkt met een omgekeerd bakje want wat teveel is ontsnapt dan. Werk je zoals jij doet dan komt alles in het water en kan dit de ph verlagen maat hoeveel dat durf ik niet te zeggen.
Ik denk dat een omgekeerd bakje veiliger is. Lid @triple heeft veel ervaring met bio co2.
De reden dat ik het omgekeerde bakje niet wil gebruiken is dat ik vind dat het er niet zo aantrekkelijk uitziet. Bij deze bak wil ik veel moeite steken in het esthetisch aspect.
gelatine heeft m.i geen meerwaarde
Dit vind ik heel interessant, ik ga zeker eens met en zonder gelatine testen.
 
Veiligheid vindt ik belangrijker dan de esthetische waarde om eerlijk te zijn. Met teveel co2 kun je de vissen "vergassen".
 
Veiligheid vindt ik belangrijker dan de esthetische waarde om eerlijk te zijn. Met teveel co2 kun je de vissen "vergassen".
Met de tweede fles los te draaien wordt dit probleem opgelost toch? Wanneer de lichten uitgaan draai ik de dop los en dan wordt er geen CO2 meer toegevoegd.
 
Ja met het losdraaien van de dop is het opgelost maar ja zoiets kun je misschien snel vergeten. Ik wel tenminste;)
 
Mijn ervaring met bio-co2 dat er veel mogelijk is.
Leuk op kleine en gemiddelde bakjes maar je kunt het ook toepassen op zeer grote bakken .

De moeilijkheid met bio-co2 is om een constant hoog en veilig co2 gehalte aan te houden over de dag/nacht en week/maand productie.
Velen omschrijven het als een zwakkere(ongevaarlijke) methode van co2 toediening maar vergis je niet want zelfs om mijn 600l aquarium kan co2-gasping bij foutief toepassen voorkomen (co2 continu test vol geel)

Met het omgekeerd bakje ga je uit van (zware) overproductie aan co2 en van hou/gebruik je enkel wat je gevangen hebt onder dit bakje.
Meestal wordt het bakje aan het wateroppervlakte gemonteerd en als die in het zicht staat de look van je bak ontsieren.
Oplossing bakje uit het zicht monteren enkel ervoor zorgen dat de grote co2-bellen vrij naar het oppervlakte kunnen
+co2 continu test ter controle

Zelf hou ik het al jaren op een suiker/gist mengsel zonder andere toevoegingen of wasfles
 
Oplossing bakje uit het zicht monteren enkel ervoor zorgen dat de grote co2-bellen vrij naar het oppervlakte kunnen
+co2 continu test ter controle
Het ding is dat ik het bakje op geen enkele manier kan wegwerken. Er komt geen kap op en het is echt wel belangrijk dat er niks in het zicht zit. Is een gewone diffuser een probleem?
 
je kan ook een mooi bakje maken.
bijvoorbeeld van een glazen deksel of een porseleinen kom
een 6mm glasboortje kost geen drol bij de alie en zijn prima voor een paar gaatjes

hang die slang eens in dieper water en test eerst of de druk wel hoog genoeg wordt voor een diffuser
 
Beetje creatief omspringen met het begrip omgekeerd bakje dit hoeft niet echt een bakje te zijn.
Bv over de aanzuigbuis van je filter een 1% grote oppervlakte(bakje) flessenhals steken en daar je co2 inbrengen.

Via een diffuser ben ik bang dat je instabiele co2 gehalte zal krijgen (indien je bak nog vissenloos uittesten zeker) .
Ik raad altijd een co2 continu test aan ter controle en goed vissen kijken of deze niet versneld ademhalen bij begin lichtperiode(normaal heb je dan de hoogste co2 waarde als je 24/7 co2 toedient)
 
Ik ga het eerst gewoon proberen met een diffuser. De bak wordt zeker bewonersloos voor een lange tijd zodat alles rustig kan ingroeien. Hopelijk komen er vanzelf wat beestjes in die helpen met algen maar naar wat ik lees zijn algen een kleiner probleem met CO2.
 
Waarom zou je niet kiezen voor genoeg oppervlakte beweging? Dat lost ook al je problemen op met als voordeel dat er meer zuurstof in de bak zit, je kunt gewoon een diffusor gebruiken en je hoeft niet iedere avond dingen los te schroeven.
 
Waarom zou je niet kiezen voor genoeg oppervlakte beweging? Dat lost ook al je problemen op met als voordeel dat er meer zuurstof in de bak zit, je kunt gewoon een diffusor gebruiken en je hoeft niet iedere avond dingen los te schroeven.
Dan raak je je co2 kwijt en veel meer zuurstof komt er niet door in het water heb ik Cornelius wel eens uit zien leggen dacht ik.
 
Co2 en zuurstof gaan prima samen en dat is denk ik de reden dat je dan veel co2 verliest maar geen hoger zuurstofgehalte krijgt.
Soms denkt men dat co2 zuurstof verdrijft of de plaats inneemt van zuurstof.
 
Co2 en zuurstof los van elkaar bekijken, je kunt perfect extreem hoge co2 waarde hebben met een zuurstof waarde over het verzadiging punt (zichtbare assimilatie planten )
 
Dan raak je je co2 kwijt en veel meer zuurstof komt er niet door in het water heb ik Cornelius wel eens uit zien leggen dacht ik.
Je kunt prima beide vrij hoog hebben. Ja, oppervlakte stroming zorgt voor een sneller verlies van co2 maar ook voor opname van o2 waardoor je vissen minder snel last krijgen van de co2. Je zult met bio co2 eerder te veel dan te weinig co2 hebben. Ik zou voor safe gaan en voor stroming zorgen.
 
Hoe de waarden zitten ga ik allemaal uittesten op de bak wanneer er nog niets in zit. De diffuser is aangekomen dus straks even knutselen en dan zou ik morgen de eerste co2 kunnen verwachten. Ik ga eerst een fles met gelatine testen, dan eentje zonder.


Zien jullie waarde in het aanschaffen van een osmose apparaat? Garnalen (neocaridina) doen het geweldig op mijn kraanwater maar ik weet niet of mijn CO2 voldoende gaat zijn door mijn hard water?
 
Laatst bewerkt:
Je kunt prima beide vrij hoog hebben. Ja, oppervlakte stroming zorgt voor een sneller verlies van co2 maar ook voor opname van o2 waardoor je vissen minder snel last krijgen van de co2. Je zult met bio co2 eerder te veel dan te weinig co2 hebben. Ik zou voor safe gaan en voor stroming zorgen.
Een hoger zuurstofgehalte zorgt er niet voor dat dieren meer co2 kunnen hebben. Door teveel oppervlakte stroming laat je de co2 die je met pijn en moeite in het water hebt gekregen versneld vervliegen en daarmee help je je eigen werk om zeep. Daarnaast is het de vraag of er daadwerkelijk veel meer zuurstof in het water komt door beweging aan het oppervlakte. Ik ben hier niet in thuis maar ik dacht dat @Cornelius hier eens iets over gemeld had. Het lijkt me nagenoeg onmogelijk om overdag voldoende co2 in de bak te hebben en snachts geen overschot als je evenveel toe blijft voegen.
 
Hoe de waarden zitten ga ik allemaal uittesten op de bak wanneer er nog niets in zit. De diffuser is aangekomen dus straks even knutselen en dan zou ik morgen de eerste co2 kunnen verwachten. Ik ga eerst een fles met gelatine testen, dan eentje zonder.


Zien jullie waarde in het aanschaffen van een osmose apparaat? Garnalen (neocaridina) doen het geweldig op mijn kraanwater maar ik weet niet of mijn CO2 voldoende gaat zijn door mijn hard water?
hier is de kh waarde van ons kraanwater te hoog +15kh
2-6kh ideaal en doen vele plantjes het goed tot 8kh zou ik het eerst proberen zonder osmose
 
Het lijkt me nagenoeg onmogelijk om overdag voldoende co2 in de bak te hebben en snachts geen overschot als je evenveel toe blijft voegen.
In de nacht zal het inderdaad oplopen omdat er niets wordt verbruikt dus dan is er een kans dat dit teveel wordt. Hangt ook af van hoeveel er overdag aanwezig is.
 
In de nacht zal het inderdaad oplopen omdat er niets wordt verbruikt dus dan is er een kans dat dit teveel wordt. Hangt ook af van hoeveel er overdag aanwezig is.
En als je het zo afstelt dat het snachts niet teveel wordt dan heb je hoogstwaarschijnlijk overdag te weinig. Instabiel is het hoe dan ook.
 
Ja dat denk ik ook en dan ben je beter uit met het omgekeerde bakje. En ik heb dit jaren gebruikt en een doorzichtig bakje zie je amper in de bak is mijn ervaring.
 
Een hoger zuurstofgehalte zorgt er niet voor dat dieren meer co2 kunnen hebben
Jawel...
Het lijkt me nagenoeg onmogelijk om overdag voldoende co2 in de bak te hebben en snachts geen overschot als je evenveel toe blijft voegen.
dat klopt

Hier word alles uitgelegd:
 
Jawel...

dat klopt

Hier word alles uitgelegd:

Thanks, hoewel het niet echt uitgelegd wordt(er wordt alleen gezegd dat het zo is volgens "de data" en hij niet kan vinden waarom het zo is).

Ik kan mijn post helaas niet meer verwijderen, wat opzich aan te bevelen is als er foutieve info in staat.

Wat ik me nog afvraag. Waarom gaat er door oppervlakte beweging co2 uit het water, maar zuurstof erin?
 
Even versimpeld:Omdat het probeert gelijk te komen met de atmosfeer.

Je kunt beter ruim in je co2 zitten met flinke oppervlakte beweging in plaats van precies goed met een stille bak . Is veiliger en makkelijker. Maar dat is mijn mening.
 
Wat ik me nog afvraag. Waarom gaat er door oppervlakte beweging co2 uit het water, maar zuurstof erin?

CO2 en zuurstof houden zich, in de wereld van aquaria, in evenwicht. Dit noemt men ook wel 'equilibrium'. En de oppervlakte van het water is de plek waar deze uitwisseling van deze gassen plaatsvind om dat juiste evenwicht te behouden.
Als er meer CO2 in het water is dan in de atmosfeer, dan zal de CO2 ontsnappen uit het water. Daarom moeten we ook de gehele dag CO2 toevoegen om op een bepaalde (hoger) CO2 gehalte te blijven. Anders zal de CO2 zal door de werking van equilibrium via de oppervlakte ontsnappen.
Als je minder O2 (zuurstof) in je aquarium hebt dan er zich in de atmosfeer bevind, dan zal O2 vanuit de lucht in het water gaan doordringen. Via de oppervlaktespiegel van de aquarium vind deze uitwisseling plaats, en hoe meer oppervlakte beweging er is, hoe makkelijker deze uitwisseling.
 
CO2 en zuurstof houden zich, in de wereld van aquaria, in evenwicht. Dit noemt men ook wel 'equilibrium'. En de oppervlakte van het water is de plek waar deze uitwisseling van deze gassen plaatsvind om dat juiste evenwicht te behouden.
Als er meer CO2 in het water is dan in de atmosfeer, dan zal de CO2 ontsnappen uit het water. Daarom moeten we ook de gehele dag CO2 toevoegen om op een bepaalde (hoger) CO2 gehalte te blijven. Anders zal de CO2 zal door de werking van equilibrium via de oppervlakte ontsnappen.
Als je minder O2 (zuurstof) in je aquarium hebt dan er zich in de atmosfeer bevind, dan zal O2 vanuit de lucht in het water gaan doordringen. Via de oppervlaktespiegel van de aquarium vind deze uitwisseling plaats, en hoe meer oppervlakte beweging er is, hoe makkelijker deze uitwisseling.
Dat begrijp ik, maar het is geen verklaring voor waarom het bij co2 eruit gaat en bij o2 erin. Of is het per definitie altijd zo dat er meer o2 in de atmosfeer aanwezig is dan in een aquarium.
 
Dat begrijp ik, maar het is geen verklaring voor waarom het bij co2 eruit gaat en bij o2 erin. Of is het per definitie altijd zo dat er meer o2 in de atmosfeer aanwezig is dan in een aquarium.
Ja dat. Zuurstof is rond de 20% oid en co2 rond de 0.05% ongeveer.
 
et is geen verklaring voor waarom het bij co2 eruit gaat en bij o2 erin.
tankton heeft het al verwoord.
Het heeft allemaal te maken met 'equilibrium' = de voorwaarden van systemen waarin alle concurrerende invloeden in evenwicht/ balans zijn.

Even simpel; er vanuit gaande dat er geen CO2 of O2 word toegevoegd aan het water:

door atmosferische druk is het CO en O2 gehalte in je bak altijd hetzelfde. Ga je gas (O2 of CO2) aan het water gaat toevoegen dan word dan zal het ontsnappen. Het is immers een gas en dus lichter dan water.
Andersom werkt het ook; als er in je bak minder CO2 of O2 aanwezig is (door biologisch verbruik) zal het door de atmosferische druk worden toegevoegd
 
Het lijkt me nagenoeg onmogelijk om overdag voldoende co2 in de bak te hebben en snachts geen overschot als je evenveel toe blijft voegen.
Als ik de dop op de tweede fles opendraai komt er geen CO2 de bak meer in dus dat gaat geen probleem zijn. Ik heb meer dan genoeg tijd om te experimenteren dus ik ga zien of ik wel of niet met veel oppervlaktebeweging ga werken. Kunnen planten teveel CO2 hebben of alleen vissen en andere bewoners?

Osmose water gaat wel nodig zijn dan. Ik ga het proberen mixen dat ik redelijk neutraal water uitkom. Mijn soil (dennetje plants soil) verlaagt ook de KH en pH maar in hoeverre dit gaat gebeuren gaan de watertesten uitwijzen.
 
Jazeker. Een dramatische remming van fotosynthese gaat ontstaan (bij sommige planten) bij het overschrijden van een kritische grens die is bepaald op 40 ppm
Bedankt! Ik ga dus goed mijn drop checker in de gaten houden.
 
Nog even een kleine toevoeging op de heren hierboven (top uitgelegd trouwen Corné en tankton).

Ook je set up bepaald de snelheid van uitwisseling van gassen. En daarom zijn er ook zoveel mogeljjkheden voor het houden van een aquarium in onze hobby.

Dat begrijp ik, maar het is geen verklaring voor waarom het bij co2 eruit gaat en bij o2 erin. Of is het per definitie altijd zo dat er meer o2 in de atmosfeer aanwezig is dan in een aquarium.
Een plantloze bak is hier met name sterk van afhankelijk. Doordat je in deze bakken de oppervlakte sterk in beweging houdt en het water eronder, zal er nooit een zuurstof tekort optreden.

Weer on topic 😉.
 
Heb de bio-CO2 even op mijn andere bak opgezet. De dropchecker is donkergroen dus zou hem liever wat lichter hebben. Ik krijg in de wasfles elke 6 seconden een bubbel, deze is relatief groot en de diffuser geeft mooie bubbels. Ik zou liever nog wat meer een mist hebben want nu is er nog een stroom van bubbels die snel opstijgen aanwezig. De bubbels raken wat bladeren op de weg naar boven en sommigen raken vast dus er gebeurt ook een beetje passieve CO2 denk ik. Ik zou graag naar 1 bel elke 3-4 seconden gaan. Temperatuur verhogen gaat hiermee helpen denk ik, straks even de productiefles in een emmer met water op +-28 graden zetten om te zien wat er gebeurt. Elke nacht draai ik de wasfles open en dan stopt de CO2 volledig. In deze bak heb ik een beetje algprobleem, vooral op de anubias en mijn tapijt. Hopelijk helpt de CO2 hiermee. Een vriend van mij gaat een lily pipe en inflow 3d printen, want die dingen zijn echt verschrikkelijk duur. De 17de ga ik het glas halen voor de nieuwe bak en dan hopelijk kan ik beginnen met scapen een paar dagen daarna. Heeft iemand tips over hardscape kopen want online is alles per kg en ik zou liever zien wat ik koop. Qua planten wil ik redelijk eenvoudige planten. Voorgrond komt dwerg naaldgras, met hier en daar een beetje monte carlo en marsilea misschien. Middengrond wordt Rotala yao yai of rotala bonsai. Achtergrond komt AR mini, met misschien wat Rotala super red. Misschien herkennen jullie de planten die the green machine gebruikte voor hun scape “Crimson sky”. Deze layout ga ik ook inspiratie uit halen.
 

Terug
Bovenaan