Bio CO2 klein aquarium


danpaatje

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2017
Berichten
70
Ik kwam deze video tegen voor bio co2:



Nu was ik een beetje in de war omdat ik hier op het forum altijd bio co2 heb gezien die gebruik maakt van 2 flessen en een omgekeerd bakje als diffusor. Wat is nou precies het verschil tussen het gebruik van 1 of twee flessen? In de video wordt aangegeven dat deze hoeveelheid genoeg is voor zo'n 7-10 dagen, maar als hij uitgewerkt is, dan moet ik voor die tijd toch al een nieuwe fles klaar hebben of heb ik het mis? Om het stabiel te houden lijkt me. Ik vind zo'n 'echte' co2-diffuser er een stuk beter uitzien dan een bakje, maar volgens mij wordt het dan minder goed verspreid?
Mijn nanobakje wordt dus voor garnaaltjes maar ik wil er ook een tapijtje planten in, en dan lijkt me co2 wel nodig voor een goede groei. Dus ik vroeg me af of de manier van de video een beetje koe is.

Groetjes Merel
 
Bio-co2 kan je op veel verschillende manieren toevoegen. Een standaard "cup" diffuser is daar 1 van.

Een opmerking daarbij is wel dat bio-co2 een vieze vorm van co2 is waardoor smalle vormen makkelijk kunnen dichtslibben. Denk aan bepaalde soorten terugslagklep en ook zo'n diffuser.

Op zich werkt het perfect, maar de kans is groot dat je het iets vaker moet schoonmaken, en soms kunnen er ook wat kleine witte flarden ontstaan op de diffuser. Deze zijn onschuldig en worden vaak opgesnoept door slakken en garnalen.

Wij voegen het zelf liever toe via de spraybar.

De reden dat veel mensen kiezen voor een omgekeerd bakje als diffusie-middel is dat ze dat als veiliger ervaren omdat je met de grote van het bakje kan spelen en daarmee de hoeveelheid op te lossen co2 beïnvloeden.

Met andere vormen van diffusie kan dat ook, maar de meeste mensen kiezen daar niet voor.

Ons recept gaat in principe 2 weken mee. Wij maken 1 a 2 dagen voor de wissel (afhankelijk van de temperatuur) een nieuwe fles aan.
 
Een opmerking daarbij is wel dat bio-co2 een vieze vorm van co2 is waardoor smalle vormen makkelijk kunnen dichtslibben

Weet je ook waaruit dat "vieze" dan bestaat?
 
Weet je ook waaruit dat "vieze" dan bestaat?

Volgens de informatie van Adriaan Briene, op de site van AquaInfo


bestaat dit vooral uit alcoholdampen en andere vluchtige koolwaterstoffen.

Deze zouden in theorie ook een kleine invloed kunnen hebben op de C:N ratio in je bak. Bacteriën zullen de koolstof gebruiken om te groeien.

Wat ik eerder op sites in Amerika tegenkwam, daar spreekt men over dat minescule deeltjes van de gist mee kunnen reizen door de slang de bak in. Dat was ook waar wij volgens mij zelf vooral wat van gemerkt hebben. De witte flarden aan de diffuser.
Het vreemde was dat we dat niet in alle bakken hadden, en dat de positie van het reactie-vat er invloed op leek te hebben. Misschien was het toeval.

Momenteel met de reactie-vaten/flessen met gist-suiker mengsel, hangend aan de bak of staand direct naast de bak, lijkt dat minimaal. Uiteraard heeft onze vorm van toevoegen, via de spraybar, er ook geen last van.

Het maakte eerder wel dat hier af en toe het deksel van het vat afknalde wanneer de uitgang van de co2 geblokkeerd was in de terugslagklep of de diffuser.

Misschien was de wasfles wat topic-opener bedoelde met normaal altijd 2 flessen?

Momenteel gebruiken we geen wasflessen meer omdat ons mengsel niet noemenswaardig schuimt. De uitgang van de fles staat hier rechtstreeks op de ejector/venturi in of voor de spraybar.
 

Terug
Bovenaan