[BIO CO2] Houd het niet lang vol


F

Frontysco

Guest
Hoi allen,

sinds 2 maanden gebruik ik BIO CO2 dmv het omgekeerde bakje. Helaas krijg ik deze niet langer dan 4 dagen werkend ongeacht het recept.

Ligt dit aan de omgevings temperatuur? Op zich vreemd want het werkt wel een paar dagen.

Specs:

Kamer temperatuur:
Min: 14 graden
Max: 20 graden

Opstelling:
2x 1,5 liter fles
1x was fles
1x omgekeerd bakje

Recepten die ik geprobeerd heb:

[Per fles]

- aquarium water
- 140 gram suiker
- 2 gram gist
---------------------
- aquarium water
- 100 gram suiker
- 1 gram gist
---------------------
- kraan water
- 100 gram suiker
- 2 gram gist
- scheutje pokon
---------------------
- kraan water
- 40 gram suiker
- 1 gram gist
- scheutje pokon
---------------------

Bovenstaand werkt goed, ongeveer 40 bellen per minuut maar houd het niet langer vol dan 4 a 5 dagen.

Ik gebruik beide flessen tegelijkertijd, als ik ze afzonder gebruik (met overlap) dan krijg ik niet genoeg bellen p/m en dan doet 1 fles het ook niet lang genoeg (weer de 4 dagen)

Tips zijn welkom!
 
Ik deed meestal 250 gram suiker op een 1,5 literfles. Wellicht dat dit helpt. Ik deed de fles in een emmer op 23 graden waar een verwarming inzat.
Dan ging het een dag of 6 a 7 wel goed en dat op 1 fles. Maar dan gebruikte ik wel meer suiker dus.
 
Energie technisch wil ik geen extra thermostaat gebruiken zeker omdat de omgevings temp teveel verschilt.
Hoeveel gist gebruikte je met 250 gram suiker? Kan ik wellicht eens proberen.
 
Ik gebruik op 1.5 liter fles

1,2 liter water
250 gram suiker
3.5 gram gist

Je gebruikt op z'n minst dus te min suiker.

en het mengsel werkt minimaal 1 week.

Sterker nog, als ik het nieuwe mengsel er na 1 week aanhang ( dubbele fles ) loopt de andere nog minimaal 4 dagen.

Dus zou bijna 2 weken kunnen doen met 1 fles. Loopt als een tierelier en aangezien het overschot toch verdwijnt

vul ik elke week een nieuwe fles.

Gebruik geen verwarming, staat achter de aquarium op kamertemp.
 
Ik zou de hoeveelheden van Webhond ook maar eens proberen. In die gooi zat ik namelijk ook. Zal dan vast goedkomen.
 
De mijne loopt een maand.
Met de gel erbij.
En een klein luchtpompje,als booster.


465634_0_82_1foto0042.jpg



Lamp is voor filter reiniging ,niet voor de bio.

Snelheid van bellen doe ik met het kraantje.
 
De recept die ik gebruik gist maximaal 3 tot 4 weken:

-1,5 liter petfles
-300 gram suiker
-3 blaadjes gelatine
-2 eetlepels suiker
-1/3 theelepel gist

Doe 300 gram suiker in een pan met 0,25 Liter water, laten koken (wel roeren). Tijdens het koken van suikerwater 3 blaadjes gelatine weken in koud water. Als het suikeroplossing kookt de gelatine bij toevoegen, goed roeren. Laten afkoelen(i.v.m. vervorming van het petfles), daarna het mengsel in een petfles van 1,5 Liter gieten. Als het fles handwarm is in de koelkast een paar uurtjes laten, het gelatine kan dan harden.
Wanneer het blubberig is kan het uit de koelkast. Dan 2 eetlepel suiker mengen met warm water en 1/3 theelepel gist mengen met warm water. Allebei in het petfles doen, en aanvullen tot 3/4 van het fles.

Ik krijg hier ongeveer 1 bel per 2 a 3 seconde. Wil je meer bellen per seconde? Voeg dan iets meer gist en suiker toe.
 
Gisteren het recept van Webhond geprobeerd.
Ik laat het jullie weten :)

Met gelatine vind ik teveel gedoe, dan maar 1x per week een nieuwe fles pakken.

Maar bedankt voor de tip Lekkie0104
 
Het recept van Webhond (maar dan 3gr gist ipv 3.5) lijkt goed te werken.
Houd het nu minimaal 1 week vol, hoeveel langer weet ik niet omdat ik met 2 flessen werk en 1 per week opnieuw opstart.

Thnx!
 

Terug
Bovenaan