Binnen 1 dag van 6.5 naar 10 pH, hoe kan dit?


Wat mij wel opgevallen is, is dat de test van ItsBob voor pond = vijver is, ik heb daar wat op gegoogeld maar ik kwam geen steekhoudend iets tegen.
Doch worden er testen verkocht voor vijver en test voor aquaria, misschien een krom idee, want naar mijn mening is water water, waar het vandaan komt dan ook.:juggle:
 
Om uit te sluiten dat de test slecht is koop ik die colombo test. Moet zeggen de velda was acht euro...

Ook ik zag naderhand dat het een vijver test was.

Deze test is de juiste?

http://www.aquastorexl.nl/colombo-test-lab.html

Wat testen betreft kan er volgens mij weinig mis gaan. 5ml water en vijf druppels voor de pH.
 
Ik vermoed dat er iets in het water reageerd met de testvloeitof. Dit omdat de kleur niet overeenkomt met de kaart.
Geel via groen naar blauw.
Dus geen paars. De testoplossing is paars.

Voeg je bepaalde middelen toe aan het aquarium?

Zitten er wel echte planten in? Het ziet er zo plastiek uit.
 
De planten zijn plastic. Ik had een java varen erin maar die is er uit sinds gisteren. Terug zetten?

Ik voeg niets toe. Blauw filter. Daar zat een zakje bij soort grind voor minder algen. Link staat hierboven. Verder alleen dagelijks voer.
 
Dit is het filter en toevoeging en het voer.

20160930_185535.jpg


20160930_185552.jpg
 
Soort grind voor minder algen klinkt mij meer in de oren als een kunsthars. Die werken volgens uitwisseling waarbij ongewenst product a wordt uitgewisseld voor een minder ongewenst product b, meestal is dat chloor.

Het zou dus ook kunnen dat de hars zorgt voor een onbetrouwbaar testresultaat of een te grote impact heeft op de weinige liters in je bakje.

Edit zie nu je foto: ik herken stukjes lavasteen, kool en zeoliet. Kan niet zien of er ook nog harsbolletjes bij zitten.
 
daarnaast ook bedenken dat een druppel test weliswaar beter is als is als test-strips
maar toch nog een behoorlijk verschil kan laten zien in waarde er hoeft maar 1 grotere/kleinere druppel test vloeistof tussen te zitten en feest

groet
jaap
 
Jaap absoluut waar! Ik probeer alle fout marge weg te nemen en op dit moment is de test het laatste wat een fout kan geven.
 
Vandaag naar Panningen gegaan, Aquarium speciaalzaak Natuurhuis en goed geholpen. JBL test gekocht die ik nu ga proberen, resultaat zal ik posten.

20161004_165549.jpg
 
Nou dat zijn wel even andere waardes...

pH 7.5
kH 9
gH 10

Ik ben iig erg blij dat de pH geen 10 is. Ik denk dat ik toch eens terug ga naar Praxis tuincentrum en vragen wat ze daar van vinden, maw geld terug en een excuus.

2016-10-04 17.06.22.jpg


2016-10-04 17.10.21.jpg


2016-10-04 17.13.15.jpg
 
Daar zal het niet aan liggen denk ik. Zoals Marcel al aangeeft is het een rare kleur.
 
Daar zal het niet aan liggen denk ik. Zoals Marcel al aangeeft is het een rare kleur.

Had je de fotos en waardes gezien die ik net post? De JBL test geeft wel de juiste waardes gelukkig!
 
pH 7.5 is een heel normale waarde. Een goedkopere test is soms het proberen waard, maar dan is het alsnog handig een betrouwbare set ter vergelijking te hebben, anders schrik je zo. Soms is goedkoop gewoon duurkoop. ;)
 
Inmiddels 10 dagen verder en nog een test gedaan net. Waardes worden steeds beter. Blij met de JBL tests en jullie advies! Goed weekend!

pH 7.5
kH 7
gH 8
 
Heb je al een reactie van de Praxis?

Goede vraag! Helaas niet. Ik heb de bon en het oude setje hier staan en ga van het weekend langs. Het gaat me niet om de 8 euro, maar om dagen werk en een test die dus gewoon niet goed is.

Ik hou je op de hoogte!
 
Een pH gaat niet zomaar van 6,5 naar 10 in een dag, zeeeer onwaarschijnlijk
 
Misschien moet je het hele topic even doorlezen Rowan.
 
Ik ben naar Praxis tuincentrum Roermond gegaan. Klantenservice stuurde me naar de afdeling. Er stond een meisje alleen die erg gestresst was.

Ik deed mijn verhaal en ze zei gelijk dat komt omdat u een vijverset heeft gekocht. Ik gaf aan dat haar collega deze mij had aangeraden en dat volgens mij pH in een aquarium of in een vijver gelijk moet zijn. Ik liet de 2 foto's zien van mijn JBL test en van hun Velda test. Ze gaf aan dat ze zo niets kon doen en dat ze een leidinggevende moest raadplegen. Ze belde en zei tegen haar chef dat ik 2 maanden had lopen k**ten met mijn aquarium. Wachtende klanten keken raar.

Uiteindelijk heb ik zelf gevraagd of ik dan een plantje kon uitkiezen, geld terug kon niet, dat mocht en ze wist niet hoe snel ze die moest pakken en wegwezen. Ik heb op Google gezocht en kwam op een Anubias. Klein en kon in mijn Biorb.

Goede les: geen aquarium spullen meer kopen bij een tuincentrum.

Laatste vraag: het plantje heeft een plastic mandje erom heen, haal ik dat eraf? Bedankt weer!

2016-10-15 13.03.08.jpg
 
Ok dan drijft het omhoog, zet ik het vast in de lavastenen? Sorry voor alle newbie vragen...
 
Wel uhh, de meeste mensen hebben zand of klein grind, misschien kan je het best vastmaken met een fijne visdraad aan de lavasteen.
 
Wel uhh, de meeste mensen hebben zand of klein grind, misschien kan je het best vastmaken met een fijne visdraad aan de lavasteen.

Ok vastgemaakt tussen de lavastenen. Thanks!
 
Anubias niet met de wortelstok in de bodem, dan is het goed.
 
Anubias niet met de wortelstok in de bodem, dan is het goed.

Oh? Maar hoe dan, want dan drijft hij naar boven... Ik heb hem nu met de wortelstok tussen de lavasteentjes zitten.

EDIT: ok even gezocht, hij moet boven het substraat anders rotten de wortels weg. Ik heb hem nu tussen 2 kiezels in geklent, wortels zitten vrij. Thanks!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan