Bijvoeren planten en vraag kleibolletjes.


F

Fishy233

Guest
Het volgende:


Ik heb een redelijk vol beplante bak.
Ik gebruik alleen Profito.
Planten zijn vrij nieuw, dus kan nog niet goed zien of ze goed aanslaan op alleen Profito.

Vandaag of later op de week, zodra de laatste stukjes hout ook zinken, stop ik hier en daar een klei-bolletje van Dennerle bij de planten.

Hebben ze daar genoeg aan?
Of is het raadzaam om ook Ferro en/of Carbo ernaast bij te gebruiken?


Nog een andere vraag:

Als ik kleibolletjes bijstop, maakt het dan uit waar ik dat doe, of kan dat willekeurig in de bodem en nemen de planten het vanzelf wel op?
 
Of je carbo of co2 moet gaan toevoegen hangt van je hoeveelheid licht af en aantal planten/vissen.

Kleibolletjes naast de wortels van de moerasplantjes stoppen..crypto's, echino's ed.
De echte waterplanten halen hun voedsel uit het water.
 
peterdenhaag53 zei:
Of je carbo of co2 moet gaan toevoegen hangt van je hoeveelheid licht af en aantal planten/vissen.

Kleibolletjes naast de wortels van de moerasplantjes stoppen..crypto's, echino's ed.
De echte waterplanten halen hun voedsel uit het water.

Als blaadjes geel gaan worden of be-algt raken, wat kan ik dan het beste doen?
 
ik gebruik alleen een paar kleibollen.
verder halen al mijn planten genoeg voeding ergens weg, (goed gewoon het water)
ze groeien super en mooi, nergens alg en smerig ook niet.

ik gebruik helemaal niks kwa voeding co2 of andere rotzooi.
mijn vissen bemesten de boel.
 
Omdat de planten nieuw zijn en ze eerst moeten aanpassen is het normaal dat het eerst wat geel wordt en/of een beetje afsterft. Zolang zich nieuwe groene toppen vormen is het wel goed.
Om het licht te dempen kun je drijvers toevoegen.
ik heb makkelijke planten, drijvers en weinig voeding. In de 60cm voeg ik alleen de helft van de aanbevolen hoeveelheid profito toe. In de lido de aanbevolen hoeveelheid en kleibollen (omdat die meer licht heeft).
Tot dusver nooit alg gehad (op vieze ruitjes na, maar dat is normaal) de 60cm draait langer dan anderhalf jaar en de lido nog niet zo lang (2 maandjes nu denk ik)
 
dennerle kleibollen zijn veel te duur ;)
 
Vijverkleibollen zijn goedkoper en het is hetzelfde spul.
 

Terug
Bovenaan