Bijvissen Maanvissen aquarium


A

AxelP

Guest
In m'n Trofis Colisa A-1500 komen 4 Pterophyllum Scalare Platinum die ik al heb en 4 nieuw aan te schaffen Pterophyllum Scalare Platinum. Nu vroeg ik me af of jullie wellicht een leuke suggestie hebben voor een aanvulling op dit bestand.

Wat zou ik in dit aquarium aan bijvis kunnen plaatsen, wat is een leuke vissoort of wat zijn leuke vissoorten welke de Pterophyllum Scalare Platinum niet in de weg zit? Alvast bedankt voor al jullie tips en suggesties :)
 
Misschien de kardinaalteras uit de Lido?
 
Seabait zei:
Misschien de kardinaalteras uit de Lido?

Die blijven zitten want die zijn moeilijk uit te vangen zonder m'n halve bak te demonteren. Daarbij krijgen die veel meer ruimte als de maanvissen er straks uit zijn. Daarbij zijn het beide midden vissen en ben ik bang dat een grote groep tetra's de maanvissen zouden storen.
 
Blijft nog steeds een 60cm ;) leek mij wel een mooie gelegenheid maar is jouw beslissing natuurlijk.
 
Misschien mooie corydoras op de bodem

Of wat bijlzalmen voor bovenin. Of diamantgoerami' s?

En dan kan je nog een mooie grote school doen in de Middenlaag.

Mvg
Rennie
 
Ja ik dacht misschien een groepje van 15 tot 20 corydoras, 20 tot 25 roodkopzalmpjes, bijlzalmpjes zijn heel leuk maar omdat de bak door de filters en plaatsing tegen de muur deels openstaat en ik thuis heb gemerkt dat bijlzalmpjes nogal graag springen lijkt me dat geen goed idee.

Zijn er naast corydoras eigenlijk nog andere bodem vissen?
 
Pauwooggrondels zijn vaak onder te vinden (heb zelf een kopeltje)

Misschien dwergcichlide?
 
renniehahahahaha zei:
Pauwooggrondels zijn vaak onder te vinden (heb zelf een kopeltje)

Misschien dwergcichlide?

Harem Ramirezi bijvoorbeeld?
 
Een aantal leuke Loricariidae? Keuze te over.

Nannostomus eques bovenin?

Om eens een wat minder 'standaard' bijvis te noemen: Hyphessobrycon socolofi/pyrrhonotus/erythrostigma.
 
Mascha&Ivo zei:
Een aantal leuke Loricariidae? Keuze te over.

Nannostomus eques bovenin?

Om eens een wat minder 'standaard' bijvis te noemen: Hyphessobrycon socolofi/pyrrhonotus/erythrostigma.

Nannostomus eques bovenin lijkt me leuk :), hoeveel denk je dat ik er zou kunnen nemen? Loricariidae zijn inderdaad ook leuk, ik vraag me alleen af of die op een gegeven moment zeker als je er 4/5 neemt niet teveel ruimte innemen.

Dan zou ik op dit moment gaan voor

??x Nannostomus eques
8x Pterophyllum Scalare Platinum
25x Hemigrammus rhodostomus
??x Loricariidae
Koppeltje Ramirezi
Koppeltje Diamant Gourami
 
Wil je nou wel een scholenvis in het midden of liever niet? Onderin kunnen Corydorassen of dwergcichliden bijvoorbeeld. Bovenin zouden N. eques of spatzalmen toegevoegd kunnen worden. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog meervallen, maar die zou ik zelf niet zo snel combineren met maanvissen of dwergcichliden. Geen soorten die moeilijk weg te jagen zijn, in ieder geval.
 
Ik denk dat het vissenbestand zoals ik hierboven heb geplaatst goed overeenkomt met hetgeen wat mij leuk lijkt, moet voor 2 soorten nog de hoeveelheid welke mogelijk is weten en moet weten of zo'n samenstelling mogelijk is.
 
eques kun je een flinke groep van kwijt. 20-30 stuks is een mooi gezicht en heb je de ruimte voor.

Zou zelf de diamangoerami achterwege laten. Dan blijven de maanvissen de blikvangers van de bak en niet te veel soortjes oogt wat rustiger. De eques worden dan ook niet verjaagd uit het territorium van de diamantgoerami's.

Ligt er wel een beetje aan welke Loricariidae. (Hemi/-Rine-)loricaria's of Farlowella's nemen veel minder ruimte in als iets uit de subfamilie Hypostominae (Peckoltia/(...-)ancistrus, etc.) bijvoorbeeld.
 
Thanks Mascha en Ivo, dan zou ik het volgende samenstellen:

30x Nannostomus eques
8x Pterophyllum Scalare Platinum
30x Hemigrammus rhodostomus
4x Loricariidae
Koppeltje Ramirezi

Is dit realistisch?
 
Ziet er leuk uit :)

Wat zijn je waterwaarden/wat voor water hanteer je (gewoon leidingwater?) ?
Wellicht is het i.v.m. daarmee handiger de ramirezi te vervangen door een robuustere dwergcichlide: Mikrogeophagus altispinosus/nakweek Apistogramma.

Afhankelijk van welke Loricariidae die je neemt kun je zelfs een groepje van de dwergcichliden kwijt.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Ziet er leuk uit :)

Wat zijn je waterwaarden/wat voor water hanteer je (gewoon leidingwater?) ?
Wellicht is het i.v.m. daarmee handiger de ramirezi te vervangen door een robuustere dwergcichlide: Mikrogeophagus altispinosus/nakweek Apistogramma.

Afhankelijk van welke Loricariidae die je neemt kun je zelfs een groepje van de dwergcichliden kwijt.

~ Ivo

H� Ivo,

Gebruik inderdaad gewoon kraanwater, in m'n Lido heb ik ook een koppeltje zitten welke het tot nu toe al 1,5 jaar goed doet. Maar Apistogramma kende ik nog niet en ziet er ook heel leuk uit, hoe groot en hoe zou de verdeling man vrouw zijn welke ik kwijt kan in m'n aquarium?
 

Terug
Bovenaan