Bijlzalm op kamertemperatuur?


G

GewoonJoey

Guest
Omdat ik het nergens kon vinden,
Zouden deze te houden zijn op kamertemperatuur en is dit verantwoord?

Of zijn er alternatieven die op kamertemperatuur gehouden kunnen worden?

Zoek dan echt iets voor de bovenste laag wat ook echt altijd boven zwemt en niet ''vooral'' boven.
 
Ja dat heb ik gevonden ja.

Maar heb vaker gehad dat ik daar keek en dat uiteindelijk de vis het ook goed deed op kamertemperatuur.

Vandaar dat ik niet meteen uitga van de aangegeven minimum temperatuur.
Als het nou vanaf 26 graden was dan had ik meteen gezegd nee, kan niet op kamertemperatuur.
Maar omdat de temperatuur niet veel hoger is dan mijn bak (bak is overigens 21 graden) vroeg ik me af of dit te doen was.
 
Toen onze verwarming ooit uitviel (slechte stekkerdoos) lieten de bijlzalmen (C. strigata) duidelijk merken dat niet op prijs te stellen.

~ Ivo
 
Mm in dit geval zal het niet te doen zijn dus.
Het kon natuurlijk altijd zo zijn dat het wel ging.

Mijn Espeis hou ik ook op kamertemperatuur.
Doen ze het zeker zo goed op als op 23-24.

Zijn zelfs een stuk actiever.
Toen ik temp op 23 had staan werden ze lui.


Eventuele alternatieven die wel op kamertemperatuur kunnen zijn zeker ook welkom!
Vind het gekkenwerk om voor elke simpele vraag een nieuw topic te maken..
 
Joey als het goed is wordt op dit soort dingen wel gelet bij je visbestand topic. En zo niet, check je zelf of breng je het zelf even in herinnering.
Beter misschien om het bij dat topic te houden, voor het overzicht :)

~ Ivo
 
Wanneer ik op zoek ben naar temperaturen voor het houden van vissen kijk ik meestal op www.seriouslyfish.com

http://www.seriouslyfish.com/species/carnegiella-marthae/
Deze heeft een range van 20-28 gr.

http://www.seriouslyfish.com/species/carnegiella-strigata/
Deze heeft ook een range van 20-28 gr.

In theorie zou het dus net kunnen mits je water 20 graden of meer blijft maar dat lijkt zonder verwarming lastig.

Ik heb zelf bakken staan zonder verwarming in het water en ook geen verwarming aan in de ruimte waar ze staan, en deze bakken zijn nu 18 graden. Dat lijkt me dus te koud worden. Ik zou op Ivo zijn antwoord af gaan.
 
Misschien hoef ik niet eens meer een alternatief te zoeken.
Als beide carnegiela soortjes echt die temperatuur kunnen dan ben ik er.

Misschien had ik met "bijlzalmp" wat uitgebreider moeten zijn.
Want dit zijn ook bijlzalmen toch?

Andere topic is trouwens geralateerd met deze.
Het 60cm bestand is voor mijn zusje.

In dit topic gaat het om mijn eigen rio180.
Omdat helaas mijn goeramis zijn gesneuveld..
99% dat het "de ziekte" was.

Wil dus iets nieuws nu voor de oppervlakte.


Ps. Rond deze tijden van het jaar gebruik ik wel verwarming.
 
Moeten we niet een verschil maken tussen een minimum en een constant lagere temperatuur?
Als je naar de kardinaaltetra kijkt staan er ook temperaturen van 23 graden en soms nog lager, terwijl Ivo mij laatst een wetenschappelijk artikel heeft gestuurd waarin duidelijk wordt aangegeven dat bij die lagere temperaturen de sterfte vele malen hoger was dan bij hogere. Kortom : Een tijdelijke / geleidelijke daling ('s nachts bijvoorbeeld) tot 20 graden zullen veel vissen niet deren (ik denk zelfs dat het goed voor ze is) , maar als je ze dagelijks op deze temperaturen houdt zou dat wel problemen kunnen opleveren in mijn beleving. Kortom : De minimum en maximumtemperaturen in diverse databasen zijn extremen in mijn beleving.

NB : Zoals al eerder gezegd denk ik dat we veel vissen te warm houden en al helemaal op een te vaste temperatuur.
Ik heb een aantal onverwarmde bakken (in een kamer die rond de 20 graden wordt gehouden door o.a. de andere bakken).
Koperzalmen, Ancistrussen, Corydoras Aeneus en Panda, etc.... doen het echt perfect.
Ik ben dus zeker voorstander van kamertemperatuur, maar betwijfel echt of dat voor bijlzalmen geldt.

Groet,
Aad
 
Ik denk dat ik maar gewoon even een nieuw topic aanmaak over deze vraag.

Daar zal ik meer kans hebben.

Bedankt!
 
Ik vraag het me af... ;)
Wat is nou je vraag precies? gaat eerst over kamertemperatuur maar vervolgens geef je aan toch een verwarmingselement te gaan gebruiken.

Ik zie je andere topic al,temperatuur van 20-21 gaden dus.
Duidelijk ;)
 

Terug
Bovenaan