Bezig met indraaien.


Beste leden,
Wij hebben gelet op de ontwikkeling enige posten opgeschoond en willen een ieder verzoeken om respect te tonen voor elkaar. Wanneer er weer niet conform het reglement wordt gereageerd dan zullen wij deze posten zonder verdere mededeling verwijderen.
 
En als het mis gaat los je het ook ZELF op?
We proberen te helpen, deels nieuwsgierigheid.
Je geeft aan dingen te plaatsen zodra je het hebt, maar wanneer er naar gevraagd wordt draai je eromheen met een wazig verhaal dat wij niet kunnen lezen.

Ja dat los ik dan zelf op gewoon schoon water erin en weer proberen, das experimenteren toch. Wazig verhaal ? Het enige wat ik tot nu toe niet verteld heb is wat voor VLOEIBARE
Meststof het is welk merk / naam fabrikant .
Wel heb ik al verteld dat het om een Canadees product ging.
En wat helpen betreft, wat ik in nr25 van dit topic melde hoor ik niets van maar zodra het andere te sprake komt louter lawaai en aannames en de holle vaten voeren de boventoon.
 
Even over mijn planten, ik heb diverse nogal veel dus soorten dat is dus om te kijken welke soorten wel of niet willen.
Een die na een paar dagen oplost is de Ceratpohillum demersum deze valt uit elkaar en gaat drijven,
Cabomba aquatica doet het wel de gewone cabomba nog niks.
Verder is de vallisneria opgelost en de gigantea doet het wel maar blijft laag.
Zo meteen weer even de waterwaardes bekijken en wat is wijsheid meer of misschien wel minder licht.
Licht lijkt mij te veel maar kan het mis hebben.
Plant wil naar licht als je veel hebt blijft ie toch laag.

Als de mensen positief willen bijdragen kunnen ze beter op zo,n verhaal als dit reageren.
Dat draagt misschien wel meer bij dan het loze gezever dat al diverse keren gezegt is en ze maar niet willen begrijpen.
Misschien dat commercie toch meer aanwezig is dan gedacht?
 
Ja dat los ik dan zelf op gewoon schoon water erin en weer proberen, das experimenteren toch. Wazig verhaal ? Het enige wat ik tot nu toe niet verteld heb is wat voor VLOEIBARE
Meststof het is welk merk / naam fabrikant .
Wel heb ik al verteld dat het om een Canadees product ging.
En wat helpen betreft, wat ik in nr25 van dit topic melde hoor ik niets van maar zodra het andere te sprake komt louter lawaai en aannames en de holle vaten voeren de boventoon.


Screenshot_20190205-155516.png


Volgens mij doe je dat zelf het lawaai.
Ik vraag alleen naar iets wat je zelf hebt aangegeven.

Niks commercieel maar gewoon uit nieuwsgierigheid.
Als dit zo'n supermiddel is als je denkt dat het is waarom dan niet delen.
 
Niemand die beweert heeft dat het een supermiddel is gewoon een alternatief middel waarmee ik aan het proberen ben.
Niets meer of minder.
 
Zo kwam ik onder andere op het idee. Hoe komt het in de sloot, jawel de bemesting van het land.
Hier wordt ook gesteld dat all in one soms niet toereikend is.
Daarom ben ik aan het experimenteren geslagen.

Waar Gedoornd hoornblad rijkelijk groeit kan je vanuit gaan dat er redelijk veel fosfaat en nitraten in het water zitten en een genoeg kalium + ijzer.
Ik woon in een boomkwekerij dorp en hier wordt bemest het gehele jaar door en dat kan je ook prima terug vinden met veel kroost en rijkelijk waterplanten groei maar of het wijs is dit water voor je aquarium te gaan gebruiken is de vraag omdat er ook bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.
Ik haal al jaren in het voorjaar en zomer water zo uit de sloot hier en zeef het door een doek om ongewenste gasten tegen te gaan en geen nadelen ondervonden aan de vissen, planten doen het prima op dit water met een weekelijkse verversing met slootwater.

Kleibollen etc etc werken prima bij moerasplanten maar er is een beter alternatief en dat is enkel E15 ijzer tabs en Osmoscote bolletjes voor de tuin bij de wortels doen N+P+K en spoor elementen dan komen ze hier echt niet aan te kort, alleen echte water planten hebben er weinig aan als ze in de bodem zitten.
Oplossing ik gooi 1 a 2 bolletjes zo los in het aquarium die dan deze stoffen afgeven en na 4weken haal ik ze eruit en doe er nieuwe in, hier werkt dat veel beter dan al die vloeibare plantenmest zoals profito en het is nog goedkoper om zo te doen.
Nadeel is wel dat je moet uitzoeken hoeveel fosfaat de osmoscote bollen bevatten ooit wel eens 4 bolletjes zo erin gegooid en na 2 dagen zat het fosfaat op ruim 4mg de liter op 180liter water, met 2 bolletjes blijft het hangen zo rond 2mg en nitraat 30-50mg beetje hoog maar blijkbaar voor mijn aquarium geen probleem.
Zodra zwaardplanten stelen gaan maken naar de oppervlakte en daar ontstaan nieuwe plantjes op dan weet je dat de plant het naar zijn zin heeft en groeit als kool, ook andere planten is dit dan terug te vinden in prima groei.

Er zijn genoeg alternatieven voor bemesting dan een EI methode of uit een flesje en nog goedkoper en ook gewoon werkt.
 
Nadeel is wel dat je moet uitzoeken hoeveel fosfaat de osmoscote bollen bevatten ooit wel eens 4 bolletjes zo erin gegooid en na 2 dagen zat het fosfaat op ruim 4mg de liter op 180liter water,


Ik heb ook osmoscotebolletjes gekocht destijds en die bevatten vrij veel nh3/4 bleek nadat iemand dat voor mij had getest en als er een aantal aan het oppervlak bleven liggen dan kon ik gelijk nh3/4 meten.

Maar goed de ene osmoscote is de nader niet natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan