Bevalling gup


W

WouterDoornbos

Guest
Hallo,

Ik heb 2 zwangere guppen. na 2,5 week heb ik ze in een kweekbakje gedaan omdat ze bijna gaan bevallen. 1 dag later had ik 5 jonge guppen in mijn kweekbakje zitten. Maar de moeder van die 5 guppen heeft nog steeds jongen in de buik zitten (nog na 5 dagen na de bevalling van die 5 jonge) Moet ik nu gewoon afwachten tot de moeder weer gaat bevallen of zou er iets aan de hand zijn?

Ik hoor het graag,

Wouter
 
Eigenlijk zou je ze gewoon uit dat kweekbakje los moeten laten inclusief de jongen. Die kweekbakjes zijn ondingen en kan je het beste niet gebruiken. Ze bezorgen de moeder een hoop onnodige stress, en het water daarin bederft razend snel waardoor de jongen niet goed kunnen groeien. Koop gewoon wat drijfplantjes met een flink wortelgestel. De snelste (en dus gezondste) jongen zullen zich daartussen verschuilen. Je houdt er dan nog genoeg over.
 
Het is natuurlijk altijd spannend om een bevalling te zien en de jongen op te zien groeien. Maar je kan ze inderdaad beter uit het bakje halen. Het geeft de moeder veel stress.
En als je de jongen inderdaad gewoon in de bak laat met voldoende (drijf)planten dan houd je vast en zeker jongen over. En dat zijn er soms al veel te veel haha.
 
Ben het eens met de rest.
Heb zelf twee platys vrouwtjes en laat ze in de bak bevallen met de rest en houd er 26 aan over door ze er later uit te halen.
 

Terug
Bovenaan