Beukentakken


R

RodeRio

Guest
Hallo,

Ik zou graag wat beukentakken in het aquarium willen plaatsen. Aan de bovenkant. Wat moet ik doen voor de takken met bladeren het aquarium in kunnen? Ik lees namelijk hier tegenstrijdige berichten over.

Bedankt.

Mvg
 
Ik lees even mee :)
 
Ik heb ze bij mij overgoten met kokend water en toen zo in de bak gemikt. Geen centje pijn. :) Dat waren takjes/twijgen van een beukenhaag, maar wel van de beuk en niet de haagbeuk.
 
Gewoon even afspoelen indien droog.
Als ze nog groen zijn moet het ook wel lukken maar daar is nog niet zoveel info over bekend.
 
Dat hangt er van af hoe dik de beukentakken zijn.
Als ze nog dun zijn (diameter < 0.5cm) dan kan je ze gerust ook levend gebruiken. Even wat kokend water over gieten kan wel een beetje helpen.

Maar als ze groter zijn moet ze toch eerst laten drogen als je er veel wil gebruiken, anders heb je binnen de kortste keren een explosie van cyanobacteriën ("blauwalgen").
Plaats anders even een foto van de stukken die je wil gebruiken.
 
Bij mij kwam dit door een drastische toevoeging van fosfaten (aanwezig in weefsel stengel) aan het water.
Het heeft eigenlijk niet echt veel met rotting te maken. Hier gaat het echt om bepaalde stoffen opgeslagen zitten in de stengel en dan vrijkomen in het water. Door de overtollige aanwezigheid zien de cyanobacteriën hun kans om zich enorm te gaan vermeerderen.
 
Ok dat wist ik dus weer niet maar dat zal dan een behoorlijke hoeveelheid aan fosfaten geweest zijn.
 
Ja het was geen heel erg klein stukje vers hout. Maar toch, eenmaal je eens een boom hebt gehad van blauwalgen in je aquarium kost het je enorm veel tijd om ze terug te onderdrukken.
 

Terug
Bovenaan