Bettas paren maar hebben geen schuimnest


Xaleah

Well-known member
Lid geworden
7 maart 2020
Berichten
84
Leeftijd
39
Avond!

Ik heb sinds 5 dagen 3 bettas (1 man, twee vrouwen). Ze zitten op dit moment even in het grote gezelschapsaquarium (110 liter met diverse vissen). Er is een apart aquarium voor ze beschikbaar maar heb helaas een gup met witte stip die daar nu even in quarantaine zit.

Nou is dit gelukkig een hele timide man, hij is even de bak door gestierd de eerste 10 minuten en sindsdien heeft hij zijn eigen hoekje, en als hij tevoorschijn komt is hij ook niet agressief. Hij kwam ook uit een bak met guppenmannen bij de dierenwinkel vandaan (beetje apart, maar daarom durfte ik het ook aan om hem te nemen mocht hij eens niet apart kunnen in de bak zoals nu toevallig het geval is).

Maargoed, hij zit dus ook bij twee betta vrouwen en vanaf het begin af aan heeft hij het erop 1 gemunt, daar was ze in eerste instantie niet van gedient (wegzwemmen en horizontale strepen) maar sinds vandaag zit ze constant bovenop hem, heeft ze verticale strepen en paaien ze ook (hij vouwt zich om haar heen en zij laat het toe). Maar er is geen schuimnest en ik zie vooralsonog ook geen eitjes.

Wat moet ik hiervan maken? Ik had er heel niet op gerekend dat ze nu al zouden gaan paaien en het was eigenlijk de bedoeling om ze in het kleinere en ondiepere aquarium te houden (in ieder geval de man) en zo nu en dan een vrouw bij te zetten.
Zijn ze gevoelig voor witte stip? Kan ik ze toch over zetten en hun ding laten doen bij de zieke gup? (tis een vrouw). Het aquarium kan opgesplitst worden, maar het water natuurlijk niet.

Dit zijn overigens mijn eerste bettas. Ik heb me goed ingelezen, maar natuurlijk gaat het niet zoals het normaal gaat :p.
Wat kan ik nu het beste doen?
 
Ik zou ze zeker niet overzetten naar de quarantaine bak waar een zieke vis in zit. Je zet die vis juist apart om verdere besmettingen te voorkomen. Dus dan zou ik er ook geen gezonde vissen bijplaatsen.

Geen haast, je hebt ze net een paar dagen. Als ze het goed met elkaar kunnen vinden (en blijkbaar is dat het geval) dan zullen ze je in de toekomst vast en zeker meer gelegenheid geven om te gaan kweken als je dat echt wilt.
 

Terug
Bovenaan