Betta's kweken lukt niet


L

Laurensz

Guest
Hallo,
Ik heb een splendens vrouwtjes betta met een dragon mannetjes betta samen in een bak gedaan, het mannetje heeft een groot bubbelnest gemaakt en het vrouwtje heeft verticale strepen maar hoe lang duurt het tot ze gaan paren?
Het vrouwtje doet nu heel erg onderdanig

Alvast bedankt
- laurensz
 
Dat maken ze zelf wel uit, geduld is een schone zaak
 
Als het de eersye keer is is er sowieso geen garantie dat het lukt, is er nooit, maar ze moeten alles nog "leren".
 
Heb je het stel geconditioneerd???

Dus een week veel levend/diepvriesvoer gegeven?
 
Dschaap hoe kan je ze dat dan leren??
Ik heb ze al inderdaad wat diepvriesvoer gegeven.

Laurensz
 
Wij kunnen ze dat niet leren, dat moeten ze zelf doen. En heb geduld! Het kan gerust een paar dagen duren voordat het zover is hoor.

En hoelang heb je diepvriesvoer gegeven? 1 keertje is niet genoeg namelijk.
 
Ik doe het om de week
Is dat genoeg??

Laurensz
 
Nee conditioneren moet minimaal een week. En in die week geef je alleen maar diepvries en levend voer.
Dan heb je de beste kans op succes.
 
Het ze leren? Tegen ze praten gaat niet werken. Gewoon blijven doorgaan. Heb je wel genoeg opvang bakken?
Zoals hierboven gezecht, je moet ze conditioneren, geef alleen levend en Diepvries voer. Voor optimaal resultaat minimaal 2 weken, ook elke dag elkaar even 10 minuten laten bekijken. Kunnen ze wennen aan elkaar. Zie de link voor meer info, eerst helemaal lezen.
http://www.hobbykwekers.nl/forum/kweken ... ow-betta-s

Heb je foto's van je vissen? Dan kunnen we zien of het een goed koppel is.

Groet,
Daniel

P.S. weet waar je aan begind, het kweken is heel veel werk, je moet tegelijkertijd geduld hebben. Het gaat zoals eerder gezegt niet altijd goed. Lees je in en zorg er voor dat je alles vooraf in huis hebt. Heb je vragen? Post hier of doe P.B.
 
Ok� dat zal ik doen kan ik dat dan met Artemis doen?
 
Artemia
 
Ja dat weet ik ik heb genoeg bakken en augurk pottenklaarstaan voor de baby's :p
Ik wil graag mijn dragon man met een splendens vrouw laten paren maar wat krijg je er dan uit??
Even een vraagje hoe zet je foto's op dit topic?
 
Het zijn dezelfde soorten!!!!!!! Lees nou eens de reacties!

Een dragon is een variant van de splendens en niet een andere soort!
 
idd, je moet kijken naar staart vorm, ik ben ook bezig met een kweek opzetten, maar als ik jouw was zou ik eens behoorlijk gaan inlezen.
GEWOON kweken voor de LEUK is niet leuk.
 
maximiliaan13 zei:
Het zijn dezelfde soorten!!!!!!! Lees nou eens de reacties!

Een dragon is een variant van de splendens en niet een andere soort!


Ooohhhhhw wat gaat het hier fout!!!
Splendens is een algemene uitdrukking maar in deze vorm zitten wel verschillende varianten, dan zijn het toch niet dezelfde??

Moeilijk om uit te leggen, laarsen zijn ook geen schoenen!! Maar schoeisel.

Afijn een dragon kruisen met een gewone VT, dan krijg je waarschijnlijk vissen die er ( genetisch) anders uit gaan zien als je dragon.
Zou dit zelf niet de voorkeur geven maar een dame zoeken die het dichtste bij zit
 
Je hebt een halfmoonplakat heer dan zou ik een halfmoon dame of een halfmoonplakat dame nemen. Dragon vorm of metallic die het dichtst bij de kleur ligt van de man.
 
en augurkpotten voor de kleintjes....
vind ik veel te klein...
 
Dat ligt eraan of het horecapotten zijn die zijn ook 2 liter namelijk. Dat ik begon had ik aspergepotten van 2 liter.
 
maximiliaan13 zei:
Het zijn dezelfde soorten!!!!!!! Lees nou eens de reacties!

Een dragon is een variant van de splendens en niet een andere soort!
:stop:

Door 9 uitroeptekens te gebruiken wordt foutieve informatie niet ineens correct.

Jootje67 zei:
Moeilijk om uit te leggen, laarsen zijn ook geen schoenen!! Maar schoeisel.
Lastig of niet, recent heb ik het volgende bericht geschreven:

Mascha&Ivo zei:
babysnake zei:
Ik ben geen Betta expert maar het zijn toch twee kweekvormen van de betta splendens?
Zelfs dit is niet (altijd) aan de orde, als je heel strikt gaat kijken.

De Betta's uit de splendens 'group' - splendens, smaragdina, imbellis, mahachaiensis, stiktos en samorientalis - zijn zo verwant dat ze met elkaar kunnen kruisen. Bepaalde eigenschappen komen wat meer terug in de ene soort dan in de andere soort. Dit samen is gebruikt door kwekers om tot allerlei bijzondere eigenschappen te komen. Twee voorbeelden:

Understanding metallic genetics
(...)

The metallic phenomenon was introduced in our hobby by outcrossing Betta splendens to wildtypes from the betta genus like betta imbellis, smaragdina and mahachai [1,2]. Betta imbellis, smaragdina and mahachai naturally have a higher degree of iridescence on the scales which probably is an adaption to the murkier water in their natural habitat [3].
http://www.bettaterritory.nl/BT-AABcoppergenetics.htm

The origin of the "dragon" betta

According to Pichet (Interfish breeder team - Thailand), the first "dragons" were created by using a "super" red plakat, a red copper plakat and Betta sp. mahachai [8]. With some difficulty, the wild Betta sp. mahachai was crossed to the red copper plakat with the intent of preserving the Betta sp. mahachai traits in the offspring. Then a young male from this spawn was crossed to a super red plakat female. The third step was a mother x son backcross: the super red female was crossed to one of her offspring in a method commonly referred to as 'line breeding'. Although the body shape and finnage of the fry was not very good and some of them even showed malformations in the body, the color was there and the first dragon pair was born! The first "dragons" were developed by Mr. Tea. The "Red dragon V1" were first presented to the Thai public in the December 2004 edition of a magazine called "Fancy Fish" by the Interfish breeder team [9].
http://www.bettaterritory.nl/BT-AABDragons.htm

De eigenaar van deze website, die behoorlijk bedreven is in het kweken van Betta's en duidelijk een vergaande kennis heeft, vermeldde ons dat je bij de nakweek Betta's die je koopt - that is: de niet wildvorm varianten - (meestal) eigenlijk niet eens meer van Betta splendends meer kan spreken.

~ Ivo
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1374154

Maakt e.e.a. al een stuk duidelijker ;)

~ Ivo
 
~jootje, ik denk niet dan je zomaar een stuk of 30-50 potten augurken op krijgt, tenzij je er drie jaar over doet :p
 
Aan, als je slim bent ga je naar een horeca gelegenheid, en 30 mannen??? Kunnen er ook minder zijn. :) :p
 
Bedankt Ivo, wat beter uitgelegd. Maar ik zie alle variateiten toch elk als eigen soort. :p
 
haha ja das waar, maar ik zeg maar wat, het kunnen er drie zijn maar je kunt er ook zomaar 70 hebben!
 
Jootje67 zei:
Bedankt Ivo, wat beter uitgelegd. Maar ik zie alle variateiten toch elk als eigen soort. :p
Op jouw manier heb je daar ook zeker gelijk in, maar het ging mij erom dat er hier iemand maar erg makkelijk riep dat alles splendens is, terwijl dat gewoon niet zo is.

~ Ivo
 
Maar misschien toch niet genoeg uitgediept, dat kan. Ik weet er heel veel van af maar het kan altijd nog beter hahahaha!!

@ Laurenz: Als je koppel na 3/4 dagen nog geen eieren heeft zou ik ze weer 2 weken conditioneren met leven en of diepvriesvoer en dan wel elke dag.(dus weer apart zetten) Kweken kost kracht en tijd bij deze vissen, vooral voor de man die doet de broedzorg naderhand en als je veel ukken hebt in je nest die constant naar beneden vallen dan is dat nogal een zwempartij op en neer!!

Succes................met je kweek!!
 

Terug
Bovenaan