Bettaman territoriaal in gezelschapsbak?


Floss

Well-known member
Lid geworden
4 april 2017
Berichten
98
Ik ben zwaar verliefd geworden op de uitstraling/gedrag van de Bettamannen....

Ik zou graag zo'n manneke in mijn aquarium toe willen voegen.

Nu heb ik in mijn open bak (90x30x30) het volgende zitten:

- Schooltje pareldanio's (zijn vrij rustig)
- 2 dames honinggoerami's
- 4 Otocinclus affinis
- Ongeleid zootje citroengarnalen

Mijn twijfel:
Ik hád ook een mannetje honinggoerami, maar deze begon al snel aan zijn eerste schuimnest en joeg alles weg. Zelfs de garnalen moesten het ontgelden en deze schrokken zo van zijn agressieve gedrag dat er een paar de bak uit zijn gesprongen. Ook nadat het schuimnest weg was, bleef hij de bak terroriseren.
Zijn 2 dames scholen dag en nacht helemaal aan de andere kant van de bak tussen de plantjes, alle garnalen en oto's zaten ook aan die rechterkant, en de danio's durfde niet verder de zwemmen dan de 10 cm aan de rechterkant van de bak. Alles zat dus op 10 cm rechts, meneer zat op de 80 cm links. En dit een paar weken lang.

Ik heb ondertussen voor meneer een andere plaats gezocht, en alles haalt nu weer opgelucht adem in de bak.
Visjes zwemmen overal, garnalen en oto's gebruiken de hele bak weer. De dano's zijn weer vrolijk aan het doen waar ze goed in zijn: de dames verleiden en schijngevechtjes houden.

Loop ik het risico dat, als ik zo'n betta-knapperd in mijn bak zet, hij hetzelfde gedrag gaat vertonen als de terror-goerami deed? Of komt dit gedrag alleen in beeld op het moment dat zo'n goerami/betta ook vrouwtjes heeft?

Het zou zonde zijn als ik zo'n ventje in huis haal en alles weer op 10 cm rechts gaat leven.....
 
Ik zou geen Boninggourami's en Betta's mixen, ik denk niet dat een Bettaman ze zal accepteren in zijn water.
Je kunt aggressie van een Colisa Chuna man voorkomen door voldoende zichtlijnen te breken. Als hij de dames niet constant ziet zullen ze prima in 1 bak kunnen.
 
Dank jullie beide hiervoor, dan ga ik het niet doen.
Snap nu wel waarom sommige van jullie aan zoveel bakken komen :D
 
Ik had mijn bettaman in een 50l bakje. Hij hing onder het filter. Nu is hij in de gezelschapsbak van 110x50x45 met o.a. M altospinosus, dwergkogeltjes en hij gebruikt de hele bak. Alle bewoners doen het goed.
 
Dank je voor je reactie. Maar ik durf het niet aan met mijn open bak en de goerami's... dus het blijft liefde op afstand...:juggle:
 
Ik had mijn bettaman in een 50l bakje. Hij hing onder het filter. Nu is hij in de gezelschapsbak van 110x50x45 met o.a. M altospinosus, dwergkogeltjes en hij gebruikt de hele bak. Alle bewoners doen het goed.

vreet je kogel de betta niet aan want dat wil soms gebeuren


en idd zou ik je betta niet in een open bak zetten ik ben al meerdere betta's verloren ze kwamen hier zelfs door een spleet van 5 mm
 
De kogels laten iedereen wel met rust. Soms jagen ze even iemand op, maar dat doen andere vissen ook.
Deze betta heeft nooit gesprongen. Gelukkig maar.
 

Terug
Bovenaan