Bettaman half kaalgevreten :(


C

Cser

Guest
Komen we vanmorgen beneden heeft de man ineens heel veel happen uit z'n mooie vinnen..... Dacht misschien een ziekte of iets dergelijk.

Ondertussen moest ik aan het werk en hoor ineens water opspatten etc. Was het vrouwtje vol in de aanval op de man. En dat ging er niet lichtzinnig aan toe want de stukken vin dreven door het aquarium.

Vrouwtje nu maar even apart gezet en me aan het bedenken wat ik hiermee moet.... 2 weken gelden hadden ze nog een nest samen.

Mensen die ervaring hebben met hetgeen er plaats heeft gevonden in onze bak?
 
Gata het om je onderstaande 60cm bak?

60-1.jpg
 
Ik heb ook een 60 cm met een Betta man erin. Deze zit helemaal alleen. Als je er een vrouw bij doet kunnen zich dit soort dingen voordoen. Ook heb je niet al teveel schuilplekken in de bak en dan zien ze elkaar de hele dag.
Beter is de bak lekker te beplanten en flink wat drijvers erin te doen.
Ook loop je nu een groot risico dat je een nestje gaat krijgen en dan moet je ook weer ruimte hebben om de jongen onder te brengen.Zoals je al 14 dg terug hebt gehad dus.
Meestal zal denk ik de man de vrouw opjagen maar ik zie dat het dus ook anders kan zoals bij jou.
Misschien drong de man teveel aan bij de vrouw en had die er genoeg van.
Ik heb al mijn Betta s dan ook apart en niet samen zitten om dit te voorkomen.
Maar als ik je een tip mag geven dan zou ik in ieder geval de bak lekker beplanten want dat stellen ze wel op prijs (ervan uitgaan de dat de bak op de foto de bak is waar het om gaat).

Heb je nog jongen aan het nest overgehouden??
 
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat het vrouwtje geen vrouwtje is, maar een kortvinnig mannetje.
 
Een foto van de oude indeling idd. Nu veel drijvers en veel meer beplanting. Hier zou het niet aan mogen liggen.

Het is tegennatuurlijk gedrag en wil graag weten waar het vandaan komt. Heb jaren Betta's gehouden en dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Van het andere nest heb ik er nog een stuk of 8 over. Groeit allemaal niet zo hard, maar die er nu zijn die zullen het denk ik wel overleven. Maar blijft natuurlijk spannend.
 
de buurman zei:
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat het vrouwtje geen vrouwtje is, maar een kortvinnig mannetje.

Vorige week rolden er nog eitjes uit haar dus dat is niet aan de orde ;)
 
Wat is er tegennatuurlijk? Dat dan vooral gezien het feit dat al langer bekend is dat vrouwen net zo goed kunnen uitvallen naar elkaar en naar mannen.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Wat is er tegennatuurlijk? Dat dan vooral gezien het feit dat al langer bekend is dat vrouwen net zo goed kunnen uitvallen naar elkaar en naar mannen.

~ Ivo

Ik vind je toon een beetje vervelend. Ook vragen stellen waar je het antwoord al op weet zijn vervelend en onnodig. Ik stel een vraag en het zou prettig zijn dat ik daar een antwoord op krijg van iemand die het gedrag nader kan verklaren. Dat is het enige waar ik naar op zoek ben.

Nogmaals, zover ik uit eigen ervaring weet vallen vrouwen mannen niet aan. Wellicht een keer sporadisch maar niet vol attaque met de bedoeling de man te vermoorden.
 
Ik stel je een hele serieuze vraag. Die is bedoeld om er wijzer van te worden en in het kader van het meedenken.

Cser zei:
Wellicht een keer sporadisch maar niet vol attaque met de bedoeling de man te vermoorden.
Dat over de bedoeling van het vermoorden is nieuwe informatie en stond niet op die manier in je beginpost. Een keer flink uithalen en happen uit vinnen is van een heel andere orde namelijk.
Dus zo gek was mij vraag niet... inderdaad, dit lijkt me niet normaal.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Ik stel je een hele serieuze vraag. Die is bedoeld om er wijzer van te worden en in het kader van het meedenken.

Cser zei:
Wellicht een keer sporadisch maar niet vol attaque met de bedoeling de man te vermoorden.
Dat over de bedoeling van het vermoorden is nieuwe informatie en stond niet op die manier in je beginpost. Een keer flink uithalen en happen uit vinnen is van een heel andere orde namelijk.
Dus zo gek was mij vraag niet... inderdaad, dit lijkt me niet normaal.

~ Ivo

Dan ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Mea culpa van mijn kant.

Het gaat dus echt om het keihard inhappen en dus verwonden van de man. Ze was net een hond, pakte een stuk in de bek en begon te schudden tot het stuk vin losliet en ging daarna vrolijk verder.
 
Miscommunicatie is zo gebeurd en misschien heb ik wel slecht gelezen, no problemo, opgelost.

Recent onderhoud gepleegd in de bak? We merken bij ons dat als we iets aan het herplanten zijn bijvoorbeeld dat er dan een flinke lading spanning tussen de beide dames hangt, waar daar normaal eigenlijk nauwelijks sprake van is. Oftewel: iets van een externe factor die heeft meegspeeld?

~ Ivo
 
Nou niet echt. De bak is opnieuw ingericht voordat deze twee erin kwamen. Heb alleen 4 dagen geleden 1/4 tot 1/3 water ververst en wat troep van de bodem afgezogen (tijdens het water uitpompen).
 
Vreemd gedrag zeg. En zo heftig ook. Dat heb ik ook nog niet eerder gehoord. Het lijkt wel een hond zeg ;)


Leuk dat je nog een stuk of 8 jongen hebt. Toevallig heb ik 6 van een nest van een kleine 3 weken geleden hier zwemmen.
 
Ohh ja hoor, een vrouw kan zeker argressief reageren. Dit kan ook zomaar een omslag zijn. En zeker het komt niet veel voor maar het Is bekend bij ons als kwekers.
Zelf ook een zeer agressieve vrouw gehad, alle vinnen weg van de man. Gestressed en bijna niet meer zwemmende hem nog kunnen redden. De vrouw was net een gladiator door de bak. Helaas heb ik haar nooit meer geprobeerd te laten paren.
Wat leek in het begin van goed met mekaar zwemmende, sloeg binnen een aantal uren om als een aanval. De vrouw was zo dominant dat dit ook met de vrouwen gebeurde, binnen 5 minuten Had ze een bak voor haar alleen. Ze zeggen niet voor niets soms dat het " Einzelg�nger " zijn.
 
Ik ben wel benieuwd hoe de bak er nu bij staat. Als ik me niet vergis is er voor de vissen er in kwamen al gewaarschuwd dat de bak niet geschikt was voor een koppel. Door het formaat en de inrichting.
 
Een koppel Is ook onverstandig, dan krijg je altijd Gejaag op 1 vrouw of andersom.
 
De bak zoals ie er nu bij staat. Voldoende schuilplekken lijkt me. Verder 50% bedekt met drijvers.

~fct_3800.jpg
 
De bak is niet vol genoeg beplant voor een koppel. Vanaf bijna alle hoeken van de bak kunnen ze elkaar zien. Als je het met deze bakmaat een kans wil geven zal het echt vol planten moeten staan en dan nog is de kans groot dat het niet werkt omdat de bak te klein is.
 
Om deze info vroeg ik eigenlijk niet Jones, maar bak is voldoende beplant met een mega stuk hout, stenen en op de voorste zandstrook na bijna alles beplant wat er te beplanten valt.

Zoals eerder gemeld best wat ervaring met Betta's, maar niet dat de vrouw de man aanvalt om te doden.

'Goed' om te horen Jootje dat ik niet de eerste ben. Heb de vrouw apart gezet en de man een andere dame gegeven.

Hopelijk snel weer een nestje. De andere jonkies groeien nu mooi snel :)
 
Wat ze hier eigenlijk bedoelen te zeggen is dat je een paar hoge planten moet neerzetten, zodat de zichtlinies een beetje doorbroken worden. Je hebt links achter hoge planten staan, maar verder (buiten de valisneria in de andere hoek) valt het qua hoge planten tegen).

Misschien een javavaren voor op het hout?
 
ook al vraag je niet naar de info die Jones je geeft, zou ik het toch van harte nemen. de bak heeft niet zoveel schuilmogelijkheden en kan me voorstellen dat de vissen het vervelend vinden als ze elkaar bijna niet kunnen ontlopen. bedoel het niet onaardig, probeer met je mee te kijken naar een oplossing. hoop dat je man weer snel herstelt!
 
Ik denk ook dat je meer hoge planten moet nemen en dat er nu te weinig schuilplaatsen zijn. De Betta zit vooral in de bovenste lagen en daar is het vrij beperkt om lekker te kunnen schuilen.
En met deze vrouw is veel beplanting wel een vereiste denk ik.
Ik had eerst ze ook in een 60cm zitten maar door geruzie ze ook nu niet meer bij elkaar in zo n bakje.
 
Twee dagen verder en meer tegenstrijdig kan het niet.

Mannetje heeft interesse in de vrouw, maar jaagt nagenoeg niet na. Vrouwtje kan zich op haar gemak voortbewegen in de bak.

Wat betreft hoge planten, Achterin hebben we 3 hoge soorten en die rechtsvoor zal ook tot 3/4 van de bak groeien.

De tip om iets op de steen te zetten is een hele fijne, want we zaten al te bedenken wat te doen met het lege gat dat er aan de achterkant is ontstaan doordat het hout onder tegen het glas aanzit en we hier dus niets kunnen planten. Gaan we iets mee doen!

Waar ik wel van baal is dat we nu mooie drijfplanten hebben maar dat deze redelijke korte wortels hebben. Ik ben dus nog altijd op zoek naar deze soort maar dan met lange wortels. Deze hebben we in het verleden ook gehad, maar de man waar we ze van overgenomen hebben is niet meer vindbaar.
 
Jones zei:
Limnobium laevigatum.

Nou nee, dat dacht ik eerst ook.

De blaadjes zijn harig en niet glad en de wortels worden max 8 cm. ofzo.
 

Terug
Bovenaan