Betta vrouw horizontale strepen


H

Haagsgespuis

Guest
Hallo ik heb drie vrouwtjes in een kweekbak zitten en daarvan vertonen 2 horizontale strepen en de andere verticale en soms niks. Hoe kan dit? Is het nou een fabeltje over stress en paringsgereedheid?
 
Ig1CNSFFiEcxA8j4fJE3aCyxsXc1DY5L.jpeg
 
Ja hoor zeg maar welke je beter wilt zien
 
Kweek
De kweek is vrij lastig. Voor de kweek kun je een kleinere bak gebruiken, die je inricht met fijnbladige planten en drijfplanten. Het waterpeil houdt je laag, ongeveer 15cm. Het water moet warm zijn, ca. 28 graden. Stop een mannetje en een vrouwtje in de bak,-!!! als het vrouwtje verticale strepen op haar lijf krijgt, is ze bereid om te paren.!!!! Het mannetje bouwt dan een schuimnest, waarna hij de eitjes na het leggen in het nest spuwt. Haal nu het vrouwtje uit de bak en laat het licht in de kweekbak constant aan. De eitjes komen na een dag uit. Na 2 dagen gaan de jongen zwemmen en is het tijd om het mannetje ook uit de bak te verwijderen. De jongen kun je voeren met Liquifry, vloeibaar voedsel. Na ongeveer 3 weken kunnen ze wat groter voer aan. Mannetjes zul je regelmatig een schuimnest zien bouwen als ze zich goed voelen, dit betekent echter niet meteen dat je ook jonkies zult krijgen. Heel vaak mislukt de kweek, bijvoorbeeld doordat het vrouwtje niet bereidt is om te paren.
 
2 vrouwtjes met horizontale. Dus niet verticaal.
 
Nee, niet parimgsbereid, dat zijn verticale strepen ;)
Horizontaal betekend dat ze stress hebben, en hoe duidelijker hoe meer stress is het vaak
Ik weet niet waar het aan kan liggen dat ze stress hebben, dan heb ik meer info nodig als: hoe groot is het aquarium? Welke andere vissen zitten er bij? Inrichting? Waterwaarden?
 
Ik heb drie aquariums in me woonkamer en 3 kweekbakken op zolder. En deze zitten nu in een aqua40 met sponsfilter en thermostaat drijfplantjes en waterplantjes. Ernaast exact het zelfde aquarium alleen daar zit het mannetje in. Die inmiddels al een schuimnest heb gebouwd en aan het showen met zijn vin. En de vrouwtjes zijn twee horizontaal gestreept. Beide geen bodembedekking. Kijk anders even op de foto. De man is een super mooie hq betta dragon black/blue crowntail
 
O sorry water waardes gh/kh 6d en ph 6,8 no2 no3 niet meetbaar. Temp 28
 
HQ zegt niet zo veel over je mannetje hoor, je moet ook naar de achtergrond kijken van de vis ;)

Deze vrouwtjes zijn plakats
Crowntail en plakat moet je echt niet met elkaar kweken, daar komen echt geen mooie vissen uit!

Voor de rest is alles prima, zet alleen nog iets tussen het aquarium van de man en die van de vrouwtjes, zodat ze een beetje rust krijgen ;)
 
Hq, bedoel je niet Hm, halfmoon? Met een plakat zou dit kunnen alleen langvinnig is dominant dus je jongen worden allemaal langvinnig,mits vader ook kortvinnig draagt, dan heb je kans op beiden soorten.
Zou wel iets van een bosje groen erin doen en een schuilplek in de vorm van een grotje of kokosnoot of halve terracotta potje.
 
Jolanda, daarna zei hij nog crowntail ;)

IK zou het toch niet doen en een crowntail vrouwtje kopen
Dan is het nog even geduld maar daarna heb je er wel meer plezier van ;)
 
Hahaha okay tenzij je crowntailplakats wil kweken een variant van crowntail en plakat. Maar je hebt wel meer lijnen nodig om dit te bereiken.
Als het een keer uitproberen is zou ik nick's advies volgen en een ct vrouw gebruiken.
 
Ja idd, dit vrouwtje is nu duidelijk verticaal gestreept alleen mannetje beschermt alleen heel wild zijn schuimnest en laat haar niet in de buurt. Dus heb het vrouwtje terug in een bak gezet met de vrouwen
 
nee, koop een crowntail vrouwtje voordat je gaat kweken ;)
het ''verdedigen van zijn nest'' is normaal, hij jaagt het vrouwtje op wat gewoon normaal is
heb je je wel goed ingelezen over hoe het kweken in zijn gang gaat?
 
Ja koop eerst een nieuw vrouwtje of een nieuw mannetje en deze in een anders bak.
En dat hij zijn nest verdedicht hoort ook maar je moet wel eerst meer schuilplaatsen
 

Terug
Bovenaan