Betta vol eitjes


Lientjepientje

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2022
Berichten
72
Leeftijd
23
Wij hebben sinds een weekje een betta man en 2 vrouwen. De 2e is er gister bij gekomen. Nu is het betta vrouwtje die we al hadden mega dik. Ik denk dat ze vol zit met eitjes. Ook heeft ze een wit stipje aam de onder kant an 3 dagen. Mannetje heeft 2 bubbel nesten gemaakt maar ze wil NIKS van hem weten ze zwemt alleen maar weg gen verstopt zich. Nu is het niet onze intensie om ze voor kweken te hebben we vinden ze gewoon heel erg mooi.
Maar wat met de eitjes? Wat kan ik doen? Laat ze die dan vanzelf los? Gaat ze nog wel met het mannetje? Wat als ze niet gaan paren Wat gebeurd er met de eitjes? Laat xe de eitjes vanzelf los?
 
Ik zou het even afwachten hoor.
 
Ik zou het even afwachten hoor.
Ja dat doe ik ook snachts gaat xe wel even apart. Maar ze lijkt erg buiten gesloten te worden?.. het mannetje jaagt gaar steeds een. Als ze boven in zwemt komt het mannetje er gelijk op af en nu het nieuwe vrouwtje lijkt haar ook te pesten...
Ik heb zegmaar zo kweekbakje (ja iknow erg slecht) hadden wij nog liggen hij is best groot maar natuurlijk niet groot genoeg.waar xe wel graag in gaat als ze daar in zit is ze niet bang zwemt ze niet weg ookal beukt het mannetje teken het bakje. Ik zal is kijken of ik het gedrag kan filmen. Ze zit alleen snachts in het bakje omdat ik dan geen toe zicht kan houden. En t zonde zou vinden als ze overlijd ze zwemt zelf heel vredig het bakje in. Maar Iu dit kunnen? Dat ze haar pesten? Want hoe het mannetje met het nieuwe vrouwtje doet zo heb ik hem nog niet gezien. Ze mag zwemmen waar ze wil eten waar xe wil soms gaat die er ff achteraan maar hij is zeker niet zo gemeen als tegen het oudere vrouwtje ( het mannetje en 0udere vrouwtje hadden we tegelijk gekocht en dus ook samen in de bak gedaan en sinds gister is daar de nieuwe bij)
Maar ik weet niet of je iets kan opmaken uit het gedrag? Ik ga het straks even filmen
 
Ik ben geen kenner maar dat apart zetten zal ook stress geven telkens. Ik hoop dat iemand met verstand van Betta kweken je iets meer kan zeggen.
 
Is dit de Beta waarvan je op 6 maart zei dat je een bak ging kopen, indraaien en dan een Beta er in? Wat is er gebeurd met het indraaien? Hoe groot is je bakje? Hoeveel planten zitten er in, zijn er schuilplaatsen?
 
Is dit de Beta waarvan je op 6 maart zei dat je een bak ging kopen, indraaien en dan een Beta er in? Wat is er gebeurd met het indraaien? Hoe groot is je bakje? Hoeveel planten zitten er in, zijn er schuilplaatsen?

Was het niet vrijdag 11 maart?
 
Ik denk dat je gelijk hebt. Lid geworden op 6 maart. Verkeerd gekeken door @BartM

Ik had er toevallig al naar zitten kijken :)
Maar goed, genoeg off topic van mijn kant :)
 
Ik had er toevallig al naar zitten kijken :)
Maar goed, genoeg off topic van mijn kant :)
Klopt het is niet mijn bak maar van m'n vriend. Hij is naar d'r dieren winkel gegaan en gezegd hoe en wat en d'r vissen mee gekregen. Dus ik kan er niks aan doen ze zijn er al een tijdje en doen het prima.
Op het pesten van 1 betta na.
Ik wil het beste voor m'n vissen en ook voor die van me vriend. D'r winkel had ze nooit mee mogen geven. En ik hebbdaarvoor een klacht ingediend en we hebben ons geld terug van d'r vissen. Mijn vriend ging naar d'r winkel om zich te laten informeren en alvast wat voer in te kopen en vertelt hoelang de bak op stond paar dagen dus. Met squa safe en bacterie start ofzo
Dus ja ik weet dat het niet goed is maar ze doen het goed zijn mooi op kleur de planten groeien goed voor ze. Alleen stopt het pesten van de blauwe betta vrouw niet.
Ze lijkt een erg lief karakter te hebben en is erg rustig. Ik vind het zielig om haar zo te laten.. ze is nu wel altijd los en niet apart meer dus savonds. Geen verwondingen ofzo maar zodra t mannetje en andere vrouwtje in de buurt komen schiet ze weg. Ook weet ij dat er 3 vrouwen op 1 man moeten. Maar zou dit het pesten stoppen? De 3e vrouw is er nog niet ivm ze er allemaal erg ongezond en ziek uitzagen of de kleur hadden die wij al hebben.
 
Ik zei het niet om je te pesten, maar doordat er niet is ingedraaid kan het nog steeds fout gaan. Regelmatig water verversen! Heb je een foto van het aquarium? En hoe groot is het?
 
Ook vrouwen kunnen onderling etters zijn dus wellicht wordt ze niet geaccepteerd. Hoe groot is de bak?
 
Ik ben geen kenner maar dat apart zetten zal ook stress geven telkens. Ik hoop dat iemand met verstand van Betta kweken je iets meer kan zeggen.
Ja het is niet perse de bedoeling om echt te kweken
Ik zei het niet om je te pesten, maar doordat er niet is ingedraaid kan het nog steeds fout gaan. Regelmatig water verversen! Heb je een foto van het aquarium? En hoe groot is het?
Ja ik ververs elke week het water. Hij is 40 liter weet de afmetingen niet precies het is een superfish aquarium ik zal zo even een foto proberen te maken. De bodem is fijn grind en er staan plantjes in (moeten nog wel groeien en weet niet hoe ze heten)
 
Het was hier keer gebeurt dat 3 vrouwen snachts het hele mannetje gesloopt hadden.
Soms kopen een vrouwtje maar dan kan het later ook nog een mannetje blijken te zijn,
 
Ook vrouwen kunnen onderling etters zijn dus wellicht wordt ze niet geaccepteerd. Hoe groot is de bak?
Ja alleen het gekke is dat het blauwe vrouwtje tegelijk met de man is gekomen dus al een week erin zat voor het 2e vrouwtje kwam. Toen jaagde het mannetje haar ook al na maar dacht dat t normaal was maar vond het ook weer op pesten lijken dus vandaar dat ik haar snachys apart zetten. Nu heb ik net even het andere vrouwtje apart gedaan in de hoop dat het straks weer wat beter gaat... maar zou het nog helpen om een 3e vrouwtje te halen of beter een ander huisje zoeken voor de ons gepeste vrouwtje. Vind t zo sneu
 
Het was hier keer gebeurt dat 3 vrouwen snachts het hele mannetje gesloopt hadden.
Soms kopen een vrouwtje maar dan kan het later ook nog een mannetje blijken te zijn,
Ja daar heb ik naar gekeken! Zd hebben allebei een ei plekje (wit stipje) rn ze zitten niet achter de man aan echt alleen achter het blauwe vrouwtje. Maar ze is ook beel voller als eerst dus zal ook vol eitjes zitten denk ik
 
40 liter is meer geschikt voor alleen een man dan voor een harem. Water verversen zou ik de eerste weken om de dag doen. Ik zou de twee dames terugbrengen.
 
Dit zijn in principe solitaire dieren, ze heten niet voor niets ook siamese kemp of vechtvissen.
In thailand werden ze benut om mee te gokken bij welke strijdvis overleeft het gevecht en daarbij zijn de sluiervormen ook teerder.
 
Ik zou in 40 liter ook maar 1 Betta houden want dan heb je vrij beperkte ruimte als ze willen schuilen.
 
@jessicapilon Is het een idee dat iemand met veel ervaring met Betta's, dus ik niet, eens een nieuw sticky artikel schrijft over Betta's. En dan in termen die de veelal nieuwe (jonge) aquarianen ook begrijpen? Gewoon de minimumeisen, het houden van een man alleen of een harem, wat kan er wel bij wat niet.
 
@jessicapilon Is het een idee dat iemand met veel ervaring met Betta's, dus ik niet, eens een nieuw sticky artikel schrijft over Betta's. En dan in termen die de veelal nieuwe (jonge) aquarianen ook begrijpen? Gewoon de minimumeisen, het houden van een man alleen of een harem, wat kan er wel bij wat niet.

Er is dus al een beschrijving Bart en het lastige is dat men vaak verschillend denk over zaken zoals bv de hoeveelheid die in een bak kunnen omdat veel ook afhangt van de inrichting en het karakter.
 
Nog even OT

@jessicapilon Ja, die had ik gezien, maar ik bedoelde echt veel simpeler qua opzet, als je je als beginner eerst door bijvoorbeeld dit moet worstelen ...
2.3 Familie, orde en klasse
Klasse: Actinopterygii
Orde: Perciformes
Suborde: Anabantoidei
Familie: Belontiida

En dan staat er ook dat 40-50 liter het minimum is en van alles over kweek. Dat zou ik voor een beginners-item allemaal niet schrijven. Gewoon één a4tje met de basis en dan niet in een pdf of word bestand maar gewoon direct leesbaar op het forum.
 
Een goede beschrijving zouden we altijd sticky kunnen zetten maar goed dan moet er een kenner opstaan die dit zou willen doen. Patty is jammer genoeg niet meer aanwezig want die had veel kennis en kweekte met de Betta.
 
Een goede beschrijving zouden we altijd sticky kunnen zetten maar goed dan moet er een kenner opstaan die dit zou willen doen. Patty is jammer genoeg niet meer aanwezig want die had veel kennis en kweekte met de Betta.

Voor wat het waard is John, het kunnen kweken van mooie vissen zegt niet altijd wat over het kunnen adviseren in het goed houden van dezelfde vissen.
 
Voor wat het waard is John, het kunnen kweken van mooie vissen zegt niet altijd wat over het kunnen adviseren in het goed houden van dezelfde vissen.
Dat is zo Marjan maar goed ze staat/stond wel te boek als een bettakenner en iemand met veel kennis van deze vissen.
 
Ik vind het lief dat iedereen zo mee denkt. Maar ik vind wel dat er nu word gedaan alsof ik zo mega slecht ben voor m'n vissen. Daarbij zijn deze van m'n vriend hij is naar d'r dierenwinkel gegaan en heeft duidelijk gezegd dat hij niet 1 man wil en dus vriuwen erbij. Dit aquarium werd hem geadviseerd dus hij is uit gegaan van wat de winkel zij wat best logisch is. Mensen die ze verkopen moeten meer leren en weten. Wij konden er niks aan doen. Ik plaats dit niet omdat ik geen oplossing wil... ik durf niet eend meer een foto of video van m'n bak te zetten omdat er wss alles mis mee is. Bedankt voor de antwoorden maar ik ga verder zelf wel op onderzoek uit en hoe en wat bedankt!



En ook bettas kunnen zich eenzaam voelen dus vandaar dat wij er niet maar 1 willen. Met het andere vrouwtje gaat het namelijk gewoon goed.
 
Het laatste wat ik er over zeg: de dierenwinkel heeft er een belang bij te verkopen, de mensen hier die proberen je advies te geven hebben geen enkel belang behalve jou en je dieren helpen. Mijn toon was een keer wat scherp, omdat ik het idee had dat er niet naar de adviezen geluisterd werd. Als dat er voor gezorgd heeft dat je je niet begrepen voelt zeg ik sorry maar ik sta nog wel achter de adviezen die hier gegeven zijn.
 
Ik vind het lief dat iedereen zo mee denkt. Maar ik vind wel dat er nu word gedaan alsof ik zo mega slecht ben voor m'n vissen. Daarbij zijn deze van m'n vriend hij is naar d'r dierenwinkel gegaan en heeft duidelijk gezegd dat hij niet 1 man wil en dus vriuwen erbij. Dit aquarium werd hem geadviseerd dus hij is uit gegaan van wat de winkel zij wat best logisch is. Mensen die ze verkopen moeten meer leren en weten. Wij konden er niks aan doen. Ik plaats dit niet omdat ik geen oplossing wil... ik durf niet eend meer een foto of video van m'n bak te zetten omdat er wss alles mis mee is. Bedankt voor de antwoorden maar ik ga verder zelf wel op onderzoek uit en hoe en wat bedankt!



En ook bettas kunnen zich eenzaam voelen dus vandaar dat wij er niet maar 1 willen. Met het andere vrouwtje gaat het namelijk gewoon goed.
Verkeerde insteek: niet de verkoper moet meer leren en weten maar degene die de dieren aanschaft dient zich vooraf in te lezen in het hoe en wat en de behoeften van de nieuwe bewoners
 
Verkeerde insteek: niet de verkoper moet meer leren en weten maar degene die de dieren aanschaft dient zich vooraf in te lezen in het hoe en wat en de behoeften van de nieuwe bewoners
Deels waar maar als je in de lfs een leuke vis ziet dan ga je niet eerst naar huis om je in te lezen en je mag toch ook wel kennis van de verkoper verwachten. Als je niet in de buurt van een lfs woont dan is het een gedoe om telkens heen en weer te gaan. Je gaat niet altijd gericht iets kopen en soms zie je een leuke vis en ja dan vindt ik dat de verkoper ook wel de nodige kennis moet en mag hebben.
 
Ik vind dat je als koper en verkoper van dieren een bijzondere verplichting hebt. De koper moet zich er in verdiepen en de verkoper mag geen verkeerde informatie geven.
 
Bij de betta splendens is in 90% van de gevallen het zo dat de man dominant is, in dat geval raad ik altijd af een harem te houden in een <120 liter bak.
in jou geval is het helaas te laat je zult ook zien dat de vrouw elke x wanneer die in het gezichtsveld van de man is aangevallen wordt net zolang tot dat het vrouwtje dood is.
wanneer dit vrouwtje dood is gaat de man het andere vrouwtje terroriseren totdat ook die dood is.

witte ei stip staat er los van daar waar het een heel proces is voor de man en vrouw kweek klaar te maken denk aan ph voeding water temp. wennen aan elkaar etc. etc.
Daarnaast zijn de lfs vissen al wat ouder en weet dat ze vaak in opgroei bakken op een graad of 28/30 graden zitten en dit bijna nooit het geval is bij waar de vis terecht komt, ik raad altijd aan om de vissen dus ook iets warmer de houden.
 
Deels waar maar als je in de lfs een leuke vis ziet dan ga je niet eerst naar huis om je in te lezen en je mag toch ook wel kennis van de verkoper verwachten. Als je niet in de buurt van een lfs woont dan is het een gedoe om telkens heen en weer te gaan. Je gaat niet altijd gericht iets kopen en soms zie je een leuke vis en ja dan vindt ik dat de verkoper ook wel de nodige kennis moet en mag hebben.
Ik ben het deze keer met Nicolientje-W eens. Het is een kleine moeite om als je een vis van je dromen ziet, je smartphone uit je zak te halen en ef te googlen wat de vis nodig heeft. Je bent daar volledig zelf verantwoordelijk voor. De vis (of welk ander dier) koop jij en daar heb je dan de verantwoordelijkheid over. Wellicht gaan mensen nu reageren dat je op internet zoveel wisselende adviezen over vissen krijgt. Ook dat is geen reden/smoes om dan maar iets aan te schaffen. Een levend dier heeft recht op een goed huis.
 
Deels waar maar als je in de lfs een leuke vis ziet dan ga je niet eerst naar huis om je in te lezen en je mag toch ook wel kennis van de verkoper verwachten. Als je niet in de buurt van een lfs woont dan is het een gedoe om telkens heen en weer te gaan. Je gaat niet altijd gericht iets kopen en soms zie je een leuke vis en ja dan vindt ik dat de verkoper ook wel de nodige kennis moet en mag hebben.
Als je een hond koopt lees je je ook eerst in, waarom dan niet met vissen?
 
Als je een hond koopt lees je je ook eerst in, waarom dan niet met vissen?
Overigens zijn er ook hele volksstammen die in een impuls een hond kopen... Dat is al erg genoeg
 
Overigens zijn er ook hele volksstammen die in een impuls een hond kopen... Dat is al erg genoeg
Ja sommige mensen..... maarja verandering begint met inzicht en als mensen dat weigeren zoals de topicstarter dan houdt het op
 
Als je een hond koopt lees je je ook eerst in, waarom dan niet met vissen?
Ja maar ja je gaat vaak niet zomaar langs een fokker als je geen doel hebt om een hond te kopen maar soms gaat men voor iets naar de lfs en ziet dan een leuke. Dan heb je je nog niet ingelezen en dan zou de verkoper je ook de juiste info moeten kunnen geven zodat je niet eerst weer naar huis moet om je in te lezen.
Ik denk dat het bezoekje bij een hondenfokker niet zo snel voorkomt en dat dit ook wat anders ligt.
Natuurlijk behoor je jezelf in te lezen maar ja soms zie je opeens een leuk visje en dan heb je dat niet kunnen doen en om dan 25 km eerst naar huis te rijden is ook zo wat dan.
 

Terug
Bovenaan