Betta vinnen ‘krimpen’


R

Ruben

Guest
Beste allemaal,
Afgelopen week heb ik een betta gekocht voor mijn 54L bak van Juwel.
Dit is een bak met Heterandria Formosa, mini japonica’s en 6 corydoras.
Nu deed de betta het de eerste 3 dagen geweldig en zag er prachtig uit. Echter lijken nu na een aantal dagen de vinnen ‘kapot’ en zie ik dat het echt niet goed gaat.
Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik dit op zou kunnen lossen?

alvast bedankt voor de hulp!!

(eerste foto is de eerste dag)
(Tweede foto is zonet, hij ligt in een stuk hout)
(Derde foto is dag 5, toen ging het nog oké, maar wel een enorm verschil met foto 1)
 

Bijlagen

  • 22315047-F622-4A49-9B96-A2431640232D.png
    22315047-F622-4A49-9B96-A2431640232D.png
    3 MB · Weergaven: 132
  • 1920909D-58CF-4143-8D8A-0800B9FBAE35.jpeg
    1920909D-58CF-4143-8D8A-0800B9FBAE35.jpeg
    137.8 KB · Weergaven: 130
  • 6C9483EB-613E-43A3-A100-B48BD2234EEB.png
    6C9483EB-613E-43A3-A100-B48BD2234EEB.png
    2.3 MB · Weergaven: 130
Vinrot. Bactopur direct tabletten. (niet de vloeibare) extra beluchten en licht uitlaten en geen kool in filter
Zo lang je dit nog niet in huis heb. Verversen en verversen. Grote delen, mag tot 80%, vers water zelfde temperatuur als in aquarium erin doen. Vers ater niet op bodem storten dan komt er vervuiling omhoog dus op een bordje of een steen. Na de kuur NO2 en NH3 meten en ook blijven verversen.
 
Thanks voor de reactie! Zonet bactopur tabletten gehaald en de kuur in mijn aquarium gedaan. Voor hoe lange tijd kan ik het beste het licht uit laten?
co2 staat nu ook uit en heb 75% waterwissel voor de kuur gedaan!
 
Thanks voor de reactie! Zonet bactopur tabletten gehaald en de kuur in mijn aquarium gedaan. Voor hoe lange tijd kan ik het beste het licht uit laten?
co2 staat nu ook uit en heb 75% waterwissel voor de kuur gedaan!

Na de kuur NO2 en NH3 meten en ook blijven verversen.
Niet al tijdens de kuur? Misschien heb ik er overheen gekeken dat je daar iets over schreef.

Ik heb het anders gedaan en dat bleek ook nodig.

Bactopur Direct legt je filter plat.
Ik heb tussendoor NH3/4 en No2 gecheckt en kreeg verhoogde waardes tijdens de kuur.
Zo nodig een waterwissel gedaan en het deel dat ik er schoon water in deed, voor dat deel bij-gedoseerd.

Ik meen dat mij verteld was om de dag een waterwissel, maar meten = weten.
 
Niet al tijdens de kuur? Misschien heb ik er overheen gekeken dat je daar iets over schreef.

Ik heb het anders gedaan en dat bleek ook nodig.

Bactopur Direct legt je filter plat.
Ik heb tussendoor NH3/4 en No2 gecheckt en kreeg verhoogde waardes tijdens de kuur.
Zo nodig een waterwissel gedaan en het deel dat ik er schoon water in deed, voor dat deel bij-gedoseerd.

Ik meen dat mij verteld was om de dag een waterwissel, maar meten = weten.

Je heb helemaal gelijk tijdens de kuur ook meten. Beter nog voor de kuur ook maar zo te lezen is er al een flinke verversing gedaan. Maar dat is alleen maar goed.
Waar kun je dat aan zien Michelle want dat ie de vinnen knijp is duidelijk maar hoe zie jij hier vinrot? Ik ben geen expert en ben daar dus wel nieuwsgierig naar.

Is ook niet duidelijk te zie gezien het knijpenn. TS geeft aan dat de vinnen kapot gaan en binnen korte tijd slecht gaat dan denk ik aan bacterieel. Vinrot is bacterieel en groot euvel bij Betta s. Bactopur noodzaak zsm behandelen. Als TS watertje goed in de gaten houd zal vis binnen een paar dagen opknappen of niet. Wat filter doet kun je niet inschatten want weet niet hoe lang aquarium staat en balans. Meten is weten wat dat betreft

Licht moet alle dagen uit zolang de medicijnen erin zitten. Licht breekt werkzaam goedje af. Beter een dag te lang behandelen dan te kort. Probeer hem wel te blijven voeren als hij nog eet.
 
Ik gooi het eens op een andere boeg. Sluit daarmee vinrot niet uit. Het een kan het gevolg van het andere zijn.

Een andere reden voor kapotte vinnen bij dit soort Betta’s is teveel stroming, of bv hout met scherpe kanten waarin ze blijven haken.
Betta’s doen het prima in water waar minimaal (oppervlakte) beweging in zit. Voor de kleine formosa is dat ook fijn.
Ik heb de formosa nooit bij een andere soort gehad, negeren ze de Betta’s wel?

Andersom denk ik, geheel off topic, dat de combinatie met de formosa voor de Betta wel eens te druk kan zijn.
Ook de ideale temperatuur voor deze twee soorten is nogal verschillend. De Betta’s graag 25 en de formosa zijn dik tevreden met 21 graden en lager IMHO.
 
Ha @NicoleE , goed dat je zo kritisch bent!
Ik moet zeggen, de Heterandria Formosa en de betta is qua gedrag een erg goede match hier. Heb ze nog niet met elkaar zien bemoeien. Komt ook doordat de Heterandria hier vrij rustige visjes zijn met genoeg beplanting en hout. De betta heeft wel het stuk hout opgeëist, maar dat vinden de Heterandria helemaal prima.
Temperatuur staat hier op 24 graden. Op deze temperatuur zullen ze ook niet zo snel kweken, maar dat vind ik juist positief. Zie wel al 3 a 4 zwangere vrouwtjes er nu tussen zitten.
Kan natuurlijk ook zijn dat de betta zich heeft bezeerd aan decoratie, maar ik denk niet helemaal dat dat gebeurd is. Stroming staat hier licht tot matig. Zo stond die al, anders konden de Heterandria er niet tegenop.
 
Ha @NicoleE , goed dat je zo kritisch bent!
Ik moet zeggen, de Heterandria Formosa en de betta is qua gedrag een erg goede match hier. Heb ze nog niet met elkaar zien bemoeien. Komt ook doordat de Heterandria hier vrij rustige visjes zijn met genoeg beplanting en hout. De betta heeft wel het stuk hout opgeëist, maar dat vinden de Heterandria helemaal prima.
Temperatuur staat hier op 24 graden. Op deze temperatuur zullen ze ook niet zo snel kweken, maar dat vind ik juist positief. Zie wel al 3 a 4 zwangere vrouwtjes er nu tussen zitten.
Kan natuurlijk ook zijn dat de betta zich heeft bezeerd aan decoratie, maar ik denk niet helemaal dat dat gebeurd is. Stroming staat hier licht tot matig. Zo stond die al, anders konden de Heterandria er niet tegenop.
Het was zeker bedoeld als opbouwende kritiek, fijn dat je het zo ook oppakt.
Lijken een aantal zaken uitgesloten.

Ik duim met je mee dat de kuur aanslaat. Goed dat je zo snel aan de tabletten kon komen :thumbs:

(De formosa kweken hier momenteel amper, zitten op kamertemperatuur)
 
Goed dat we elkaar proberen te helpen :)
Hopelijk lukt het zo, thanks voor jullie hulp.
Laat natuurlijk ook even weten hoe het aan het einde van de kuur ervoor staat.
Ben toch wel wat sceptisch, maar hopelijk ben ik zo op tijd en gaat het snel weer beter.

Leuk dat je ook Formosa's houdt Nicole! Hopelijk gaan ze snel weer aan de gang ;)
 
Heel sneu Ruben. :cry: Hoop dat het met de rest nog goed gaat.. Medicatie kun je eruit halen door verversen en wat kool in je filter.. Blijf nog even je NH3 en NO2 meten en verversen zo nodig.
 
Dat is jammer Ruben maar je hebt gedaan wat je kon.
 

Terug
Bovenaan