Betta staart lijkt vastgekleefd


M

Mamavan2

Guest
Ik kijk net in het aquarium en de staart van mijn betta lijkt helemaal aan elkaar geplakt. In 3 delen zit het heel dicht tegen elkaar aan. Ik heb geen idee waarom. Waterwaardes zijn goed en medebewoners zijn 12x vuurtetra. Betta man is alleen en aquarium is 60cm lang.

Wat kan dit zijn en hoe kan dit komen? Ik zal zo eens proberen een foto te maken.
 
Hier een foto. Hij zwemt ook heel erg moeilijk :(

mamavan2-6.jpg
 
Hoe oud is het beestje?

Kan ook gewoon zwak visje zijn, die dieren worden niet altijd top behandeld voor dat jij hem hebt zwemmen.

Aan elkaar gekleefd zal het niet zijn, maar hij voelt zich gewoon niet lekker. Geef hem eens wat levend voer en ververs het water een keertje extra. Verder kan je weinig doen.
 
Het is een jonkie en heb hem nu pas 8 dagen :( Ze krijgen levend voer afwisselend met droogvoer. Water is 2 dagen geleden ververst en waardes zijn goed voor zover je dat kan meten met strips.

Wat ik zelf wel apart vond is dat hij vanaf dag 1 alleen maar rondjes zwemt, hetzelfde rondje en de hele dag door. De tetra's doen dit niet maar dacht dat het wellicht normaal is bij bettas
 
hij ziet er sowieso niet happy uit, hij heeft duidelijk stress, dat zie je aan de horizontale strepen op zijn lichaam
kan hij zijn vinnen niet meer open doen of is het alleen vinnenknijpen?
 
ik heb dit een keer gezien: Elke dag 100 procent waterverversing:)
 
Finn zei:
ik heb dit een keer gezien: Elke dag 100 procent waterverversing:)

Je weet dat 100 procent alles betekend? Kan je dat uitleggen?

Lijkt mij zo op het eerste oog niet het beste advies (zwak uitgedrukt).
 
Elke dag water verversen vind ik geen probleem. Elke dag 100% gaat echt niet gebeuren. Lijkt mij voor de betta ook niet fijn en zeker ook niet voor de vuurtetra's.

Waar kan hij zo'n stress van hebben dan? Ik snap het niet want het water is (voor zover ik kan testen) goed en de vuurtetra's laten hem ook met rust. Ik heb bewust veel planten omdat een betta daarvan houdt toch? Officiele drijfplanten heb ik nog niet gevonden in de buurt maar tot die tijd heb ik waterpest drijven en ik heb een warme lamp die dus niet zo heel fel is.
 
Nick-vis, ik heb geen idee of hij het niet kan of niet doet. Het lijkt mij dat hij het niet kan toch? Want anders zou hij bewust heel erg moeilijk zwemmen want dat gaat nu echt niet van harte.



Moet ik een zuurstofpomp erin hebben? Ik had hier gelezen dat dat niet nodig is en ik heb ook veel planten. Ook vinden de vuurtetra's dat echt niet fijn, maar weet niet of de betta dat wellicht nodig heeft?

De pomp staat op zachte stroming. Temp op 23 graden.
 
Temp iets omhoog, naar 25/26 graden
En ja, dat doet hij bewust, ik denk door de vuurtetra's
Heb je die er wel eens achter aan zien zitten?
Ik heb een keer precies hetzelfde gehad, dat de vuurtetra's aan de betta's vinnen zaten te knabbelen...
OF de betta heeft iets van vinrot ofzo

Dus let even goed op de vuurtetra's en of de vinnen nog niet weg beginnen te gaan...


Is het trouwens erger of minder geworden?
 
Nee een zuurstofsteentje is normaal echt niet nodig hoor. Ik heb toevallig tetra s met echte plakvinnen gehad net en dat ziet er echt anders uit. Dan zie je dat het echt wit is en dat zie ik niet op de foto.
Ik denk ook dat de vis de vinnen bijeen knijpt om een andere reden. Stress misschien ja, ik weet het zo niet.
 
Stress heeft hij sws aan de horizontale strepen op zijn lichaam te zien
 
Ik heb de vuurtetras nog niet 1x achter de betta aan zien gaan. Hij had ook mooie hele vinnen voordat hij dit deed.

Inmiddels zwemt hij niet meer en ligt op de bodem (leeft nog wel).
 
Net water verschoond en temp wat omhoog gedraaid. Moet hij standaard hoger of alleen nu? Want hier op het forum zeiden ze juist dat de temp terug moest naar 21 graden. Heb toen zelf 23 aangehouden omdat ik 21 wel heel laag vond.
 
Nee, an een hogere temp worden bettas juist actiever en sterker
Koop ook catappablad en leg dat in het aquarium ;)
Als hij echt niet meer zwemt is het niet alleen stress maar stress omdat hij ziek is....
Dan weet ik niet wat er aan de hand is

Heb je de waterwaardes?
Hoe ziet de betta er uit? Stipjes, rode rand om de vinnen, witte of zwarte plekjes?
Foto van het aquarium?
 
Afgezien van een hele grauwe kleur en vinnen die hij helemaal gedraaid heeft zie ik geen gekke dingen. Geen stipjes o.i.d.

Foto van het aquarium vind je hier: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1404287
Na de laatste foto in dat topic is er niks veranderd. Was vorige week.

Waterwaardes (getest met stripje)

NO3 10
NO2 0
GH 5
KH 3/4
PH 6.6
CL2 0

Hij heeft zich inmiddels onder het kienhout genesteld dus echt goed kijken naar hem kan ik niet meer (zie vooral zijn staart)
 
Hij is onder het hout vandaan.
Ademt heeeeeel moeilijk...

Die grote zwarte plek op zn kop is normaal toch? Dat had hij al toen ik hem kreeg.

mamavan2-7.jpg
 
Hallo Mammavan2,

Als een vis met de vinnen gaat knijpen, is de oorzaak meestal een infectie van slijmparasieten. Mijn eerste indruk is dat het gaat om een Ichthyobodo (Costia)infectie. Het beste kan je hem met de maximale dosering van het product ESHA 2000 (50 druppels per 100 liter water) gedurende 3 dagen behandelen.

Met vriendelijke groet,
Armin
 
Hallo Armin..

Ik ga vanmiddag naar de dierenwinkel (eerder kan niet) en heb een vermoeden dat ik dan geen medicatie meer hoef te halen.. Einde lijkt nabij, ligt inmiddels op zn zij :(
 
Esha2000 werkt niet. Dat krijg je als je vanaf 1970 de samenstelling niet veranderd... Alle parasieten zijn resistent geworden. De midelen van JBL zijn 3x zo duur maar werken wel goed.

Zo'n vis als deze zou ik niet eens behandelen maar een tik op zijn kop geven.
 
Ik ga straks kruidnagelolie halen. Als zijn conditie niet verbeterd laat ik hem niet langer lijden (tik op de kop kan ik niet denk ik)
 
Stress van ene ander bakje stoppen enzo is groter dan uitvangen en een flinke tik. Hard op een stenen ondergrond gooien werkt ook erg goed. Ik heb al honderen vissen moeten afmaken dus ik voel daar verder ook niets bij.
 
Ik vind dat wel heel eng (en moet opletten dat de kids niks zien). Binnen is de vloer niet hard genoeg maar buiten op het balkon wel.
 
Ik snap dat je het eng vind. De eerste x daar moet je even doorheen. Ik denk dat in jou geval de klap met een hard voorwerp misschien heb beste is. Vis stop je in een krant. Krant vouw je dicht, je geeft een harde tik en de krant gooi je weg.
 
Arghh... Denk je voor de zekerheid even het luchtpompje aan te zetten.. Ding lek en nu de vloer nat.. Zullen mijn benedenburen leuk vinden... En aangezien ik het aquarium moet verplaatsen moet hij nog veel verder leeg :(
 
Ohhhh wat zonde, had je hem wel apart gezet met amandelblad had hij zeker opgeknapt, dit is kleven door een bacteriele infectie, door het blad zie je ze binnen een dag opknappen. En apart zetten is beter als laten zitten. :(
Betta,s zijn gevoelig voor waterwaardes maar ook voor omgevings invloeden. Soms gaan neons en betta goed maar soms ook niet. Jammer van je mooie betta.
 
ah balen! Maar ik zou de vis zo snel mogelijk een tik geven, ook sneu als hij zo langzaam sterft. Als ze ��nmaal op de bodem liggen is er vaak geen redden meer aan is mijn ervaring.

En catappablad is geen medicijn, het werkt preventief tegen bijv. schimmel, maar zal deze vis absoluut niet genezen.
 
Goldie83 zei:
En catappablad is geen medicijn, het werkt preventief tegen bijv. schimmel, maar zal deze vis absoluut niet genezen.
Niet helemaal mee eens. Het is zeker geen zwaar middel, maar bij beginnende kwaaltjes kan het samen met een flinke waterwissel en het natuurlijke afweermechanisme van een vis wel degelijk helpen.

~ Ivo
 
Ook zeker mee eens, ik gebruik het blad voor al mijn betta's als ze zich niet lekker voelen. Tsja ik heb er dan iets meer als 1 :) en hou ze 2/3 x daags in de gaten.
Ook voor zwaardere gevallen weet ik dat het ook werkt, sommige vissen hebben al veel moeite met medicatie daarom gebruik ik liever iets natuurlijks,dan alweer iets groens of blauws erin te gooien. Sommige betta's komen al zo binnen in ons land of de winkel.
 
is hij al dood gemaakt met kruisnagelolie?
anders: KOOP CATAPPA
 
Zet hem dan wel apart, en neem 1 heel blad in dat aparte bakje. Het water mag donkerbruin worden!!
 
Vervelend mamavan2
Hoe is het nu? Heb je nog iets kunnen doen of was het al te laat?
 
Heb hem niet meer hoeven helpen. Is helaas vanmiddag zelf dood gegaan voor ik naar de winkel kon :(

Voorlopig maar even helemaal geen visjes erbij. :(
 

Terug
Bovenaan