Betta Splendens man met slak en garnaal?


D

Doppeke

Guest
Hoi iedereen!

Mijn bak draait nu 3 dagen. Dus nog voll�dig in opstartfase. Ik ben er eindelijk uit wat ik precies wil!

Een Blauwe Betta man. Geen vrouwtjes en geen andere visjes. W�l is het de bedoeling om als lageredieren appelslakken en garnalen te houden.

Ik weet dat een Betta graag garnaaltjes lust. Dus uiteraard gaan er wel enkele verdwijnen. Maar vermits het er maar 1 is denk ik dat dat wel meevalt? Ik zou voor vuurtjes gaan, die snel kweken en zo de populatie wel in orde kan blijven. Wat denken jullie hiervan?
De appelslakken zouden geen problemen geven..

Langs de ene kant denk ik dat het perfect kan zijn. Mits mooie beplanting etc. Maar langs de andere kant is het precies 'erg' voor de Betta dat die daar maar alleen in zit?

Ik wil g��n ruzie, stress etc in men bak. Daarom lijkt dit perfect omdat deze soort ook van rust houdt.

Is de beplanting in dezelfde mate nodig als dat je er meerdere in hebt? Of kan het iets minder dicht beplant worden? Uiteraard wel genoeg drijfplant.

Wat denken jullie? Graag jullie mening :)

Nog ff bij vermelden: de bak is jewel rekord 600

Groetjes
Doppeke
 
Hello,

Wat voor maat bakje heb je eigenlijk? :) Tenzij het echt een minibakje is kan een betta-man en wat slakjes en garnaaltjes wat mij betreft prima.

Edit: oh, Rekord 600. Dat kan een Betta man zeker.

Hoewel het voor het 'verstoppen' dus minder nodig zal zijn om heel zwaar te beplanten, denk ik dat de betta het wel waardeert als het in elk geval wel redelijk 'vol' is. Tot nu toe de ervaring gehad dat de beestjes nu eenmaal graag tussen dingen door kruipen en op 'verkenningstocht' gaan. Bovendien houdt flinke beplanting de stroming flink tegen, en een betta is ook niet dol op (teveel) stroming in de bak.

Een betta alleen met lagere dieren moet zeker wel kunnen, ze worden echt geen 'vriendjes' met andere (scholen)visjes, haha. Sterker nog: ze houden niet van drukke medebewoners, dus een rustig bakjes zullen ze misschien juist wel waarderen. Als je de bak maar interessant genoeg maakt voor ze :)

Vuurgarnaaltjes is ook geen probleem. Hebben wij ook (met 1m/2v betta's!), en de populatie is mooi stabiel. Ze planten zich voort als konijnen, dus wat kleintjes kun je heus wel missen, mits er dus ook wel beplanting genoeg is voor de kleintjes om in te schuilen (hoewel.. in onze 'takkenbak' - dus vrijwel zonder planten - hebben we ook een stabiele populatie vuurgarnalen, i.c.m. wat soorten die ook wel een kleintje lusten, haha.) Naja, de vuurtjes zullen het in elk geval wel redden!

- Mascha
 
Hoi Mascha!

Dank voor de snelle reactie!

Mijn bak is een Jewel Rekord 600 dus 60-30-30.

Dus ok�, eigenlijk wel de mooie volledige beplanting van de bak. Ik veronderstel dat o.a. bos cabomba, vallisneria, pistia stratiotes, embulia plant, javavaren en hoog anubias goede planten zijn voor de Betta?

Er staan een stuk mangrovehout in welke de Betta niet veel aan heeft maar is eerder voor de slakken en zeker de vuurtjes met mos om te verstoppen. Maar dat hout kan geen kwaad voor de Betta veronderstel ik? Ik zou er verder eventueel nog een stuk kienhout in willen leggen met 'takken' echt tot aan het oppervlak waar ze nog tussen kunnen maar stenen lijken mij geen goed idee? Ben ik precies ook niet van plan

Ik heb bijna 2uur het onderwerp van de labyrintvissen aan het doorspitten geweest en ik heb gezien dat er vele mensen toch nog een schooltje vissen erbij nemen. Maar ik ga dat niet doen. Ok�, 1 vis is niet veel maar liever 1 gelukkige vis dan een ongelukkige :).

Groetjes
Doppeke
 
Wat wel nog bij je man enz zou kunnen zijn dwerg coridorassen!! Hout is ook een prima verstopplek, ik heb er zelf anubias opgebonden, zelfs daar gaan ze tussen zitten :)
 
Ja, het is inderdaad de bedoeling om daar Javavaar en Anubias op te binden. Maar ga daarvoor nog wel wat bijhalen gezien mijn hout niet hoog en breed is. Misschien nog iets anders waar ik het op kan binden? Heb er geen steen inzitten. Vind nog wel wat :)
 

Terug
Bovenaan