Betta Splendens goed te houden op PH 8 - 8,5? Fabel of feit?


D

Doppeke

Guest
Hallo allemaal!

Graag vraag ik jullie raad nog eens, want kom te veel tegenstrijdigheden tegen op internet...

Voor mijn Rekord 600 die nog aan het indraaien is, is het de bedoeling dat daar 1 Betta man in komt met vuurgarnaal en appelslak.

Nu heb ik mijn waterwaarden gemeten (na 10 dagen) en ik heb een PH van 8 - 8,5 (uit de kraan net hetzelfde). Een hoge PH dus...
De Betta prefereert een PH van 7 - 7,5.
Nu heb ik al een aantal keren gehoord (verschillende aqua shops) en gelezen dat tegenwoordig deze en meerdere vissen op kraanwater leven en dit perfect aankunnen? Kan ik dit nu �cht aannemen of is dit verkooppraat?

Men heeft mij uiteraard al alternatieven gegeven om PH te verminderen door filteren over turf of bio CO2 etc. Maar dacht eerst te kijken welke vissen er zijn die een PH van +- 8 waarderen. Kom ik vrij bedrogen uit want geen naar mijn zin :oops:

Wat denken jullie hiervan? Kan het of moet ik echt zien dat de PH zakt? Wat zijn jullie PH-waarden voor jullie Betta? De GH is bij mij 12. Wat wel goed is voor hen...

Dank alvast!
Doppeke
 
Hallo Doppeke,

Wat je zeker dan moet weten of dit in Belgie gekweekte betta`s zijn !! Ik denk dat er in Belgie zeker ook provincies of delen zijn die hard en zacht water hebben?? Dit komt namelijk ook hier in NL voor. Ikzelf woon dicht bij duinwater en heb dan een hoge kalkconcentratie maar mijn PH ligt op 6.8 en mijn GH op 8 en mijn KH op 3 Dus die waardes verschillen nogal.
ik gebruik veel amandelblad, wat maar minimaal de PH laat zakken.
Weet dat bv 2 mede kwekers veel hoger zitten met hun waardes, ook in de PH en die zit ook rond 8, maar die zitten meer in de regio Rotterdam eo.

Ik denk dat een hoge PH waarde kan, maar dan moet de betta al wel geacclimatiseerd zijn en daar bedoel ik mee, dat de winkel of handel waar hij vandaan komt dezelfde waardes heeft.
Dit wil niet zeggen dat je betta daar tegen kan want in de natuur is de PH nog lager en zit deze rond 5. Je betta zal met een hoge PH minder oud worden.

Ideaal is zeker filteren over turf en of Osmose water!!
 
Jootje67 zei:
Hallo Doppeke,

Wat je zeker dan moet weten of dit in Belgie gekweekte betta`s zijn !! Ik denk dat er in Belgie zeker ook provincies of delen zijn die hard en zacht water hebben?? Dit komt namelijk ook hier in NL voor. Ikzelf woon dicht bij duinwater en heb dan een hoge kalkconcentratie maar mijn PH ligt op 6.8 en mijn GH op 8 en mijn KH op 3 Dus die waardes verschillen nogal.
ik gebruik veel amandelblad, wat maar minimaal de PH laat zakken.
Weet dat bv 2 mede kwekers veel hoger zitten met hun waardes, ook in de PH en die zit ook rond 8, maar die zitten meer in de regio Rotterdam eo.

Ik denk dat een hoge PH waarde kan, maar dan moet de betta al wel geacclimatiseerd zijn en daar bedoel ik mee, dat de winkel of handel waar hij vandaan komt dezelfde waardes heeft.
Dit wil niet zeggen dat je betta daar tegen kan want in de natuur is de PH nog lager en zit deze rond 5. Je betta zal met een hoge PH minder oud worden.

Ideaal is zeker filteren over turf en of Osmose water!!

Hoi! Dank voor je antwoord! Ik heb me eergisteren bezig gehouden met wat knutselwerk m.b.t. bio CO2. Ik heb nu men waarden nog eens gemeten en men PH is nu 7, KH8 en GH12. Perfect! Volgend weekend komt ie er in ;). All�, als ik een mooi exemplaar gevonden heb toch ;)
 
Ik heb wel een mooi adres maar weet niet of je in de buurt woont!!
heb je even geduld ,probeer ik hem morgen neer te zetten voor je. :)
 
Hoi Jootje,

Heel lief van je dat je dit wil doen. Maar ik woon niet in de buurt. Kapellen bij Antwerpen is nogal stukje naar Beverwijk, ligt aan Amsterdam, toch? ;)...

Ik ben gisteren naar de lfs geweest en heb een blauwe Betta gereserveerd. Hij had er nog een rode/oranje, maar is niet mijn smaak. Ook niet overdreven duur denk ik? 4,90 Euro (wel de gewone betta, geen halfmoon of crowntail of andere variant).

Ik kijk al uit naar het weekend ;)!

Toch hartelijk dank!

Groetjes
Doppeke
 
Haha ja het adres is niet die van mij maar een lfs waar je halfmoon kan bestellen. In Belgie zelf.
 
Oh.. In Belgi�.. Als het niet te ver is.. Adres is altijd mooi meegenomen, al is het voor later ;). Wel, dan mag je die mij gerust geven hoor.
Jij bent van Nederland, dus ik veronderstel dat je Ruinemans wel kent? Dat is de leverancier van mijn lfs...
 
Helaas kan ik het adres niet meer vinden, ik ben bang dat deze op mijn andere laptop staat, die gebruik ik nog weinig maar ik ga dit weekend even zoeken op deze langzame draaier!! hahaha lol
 

Terug
Bovenaan