Betta splendens bak


Y

YoramB

Guest
Beste mede aquaria bewonderaars,
Ik heb een bak samengesteld die ik graag voor een betta zou gebruiken. Nu is de bak al ingericht. Het gaat om een 160l bak qua inhoud. Natuurlijk gaat hier wat van af omdat het een bak is met de intentie om te hardscape. De bak is ongeveer 4 maanden in gebruik en is voorzien van een zeer sterke ledlamp en een co2 systeem. Verder zit er een externe filter op die 2000 liter per uur "kan" filteren. Verder ga ik wat van de planten laten door groeien tot het wateroppervlak, resultaten van de waterwaardes zijn trouwens uitstekend. Er zit op dit moment ongeveer 60 blue dream garnalen in die zich ook vermenigvuldigen. Nu weet ik dat de betta ze zal eten zo nu af en toe en daar heb ik vrede mee. Ook zitten er 10 armano garnalen in tegen algen. Verder zitten er 30 vuurtetra's in en 11 potlood visjes. Graag jullie mening.
Mvg,
Yoram
 

Bijlagen

  • 20190928_130846.jpg
    20190928_130846.jpg
    57.5 KB · Weergaven: 145
  • 20190928_130845.jpg
    20190928_130845.jpg
    58.2 KB · Weergaven: 163
Mooie bak zeg! Zie wel wat alg op de takken volgens mij. Betta's houden van rustig water, matige stroming is op zich oke maar liever zwakke. Als je ze ziet relaxen tussen de bladeren dan snap je meer waar die vis voor leeft, bijna stilstaand water. Dus zou een grote uitstroomkop op je filter zetten. Ook hebben ze liever gedempt licht. Dus misschien wat drijfers erin of een tijdje niet snoeien inderdaad. Qua beplanting ben je volgens mij een heel eind. Verder advies laat ik aan mijn forum genoten over.
 
Mooie bak zeg! Zie wel wat alg op de takken volgens mij. Betta's houden van rustig water, matige stroming is op zich oke maar liever zwakke. Als je ze ziet relaxen tussen de bladeren dan snap je meer waar die vis voor leeft, bijna stilstaand water. Dus zou een grote uitstroomkop op je filter zetten. Ook hebben ze liever gedempt licht. Dus misschien wat drijfers erin of een tijdje niet snoeien inderdaad. Qua beplanting ben je volgens mij een heel eind. Verder advies laat ik aan mijn forum genoten over.
Beste Rubz bedankt voor je snelle reactie wil er inderdaad een andere filter uitlaat zetten zelf zat ik te denken aan een lilly zet die mooi de stroming verdeeld en ook nog voor enige bodem stroming zorgt voor de garnalen het alg op de takken is inderdaad een probleem warvoor ik de 10 armano garnalen heb ingeschakelt mocht dit niet werken heb je dan eventueel een andere oplossing?
Mvg
 
Beste Rubz bedankt voor je snelle reactie wil er inderdaad een andere filter uitlaat zetten zelf zat ik te denken aan een lilly zet die mooi de stroming verdeeld en ook nog voor enige bodem stroming zorgt voor de garnalen het alg op de takken is inderdaad een probleem warvoor ik de 10 armano garnalen heb ingeschakelt mocht dit niet werken heb je dan eventueel een andere oplossing?
Mvg
Als je er een grotere lilypipe op zet dan gaat je bak daar op reageren. Je planten ook en de alg ook. Ik zou eerst de effecten daarvan afwachten. Je belichting word ook minder straks en ook daar gaat de alg op reageren.

Heb je verder nog iets aan de omstandigheden veranderd sinds de start? Heb je bijvoorbeeld al lang co2? Je legt je vraag naar co2 en plantenvoeding hoger door een sterke lamp erop te zetten. Hierdoor sneller tekorten en sneller disbalans.
 
De bak is vanaf het begin opgebouwd in plantenvoeding (qua hoevelheid) verder zal dit licht niet heel snel terug in kwaliteit gaan. Het licht is een Fluval 46 watt 6500k. Co2 is trouwens sinds het begin van de bak toegevoegd en langzaam opgebouwdt naarmate de planten in de bak groter zijn geworden
 
Ja wat ik bedoel te zeggen dat ik denk dat je veel licht hebt. Je lijkt een fixe baardalg te pakken te hebben. Als het alleen op het hout zit en je kunt het er makkelijk uithalen dan had ik de takken afgeschrobt en met kokend water overgoten. En bij baardalg is co2 vaak de boosdoener maar als die variabel onveranderd is de afgelopen tijd dan zou ik eens kijken of je juist overal voldoende stroming hebt. Misschien heb je wat last van dead spots door dat bos planten achterin.

Je kunt er ook voor kiezen om je waterwaarden eens goed door te meten. En eens googlen naar 'carbo kuur algen'
 
Het is een prima bak alleen mijn inziens niet geschikt voor een Betta. Te groot en te open. Een betta wil veel meer beschutting en het liefst zonder stroming, die 2000 l/u pomp is echt veel te hoog, zelfs als je gaat proberen de stroming anders te maken of het debiet terug schroeven. Ik zou dan ook kijken naar een ander 'eye-catcher' visje, eentje die bijvoorbeeld wel van een flinke stroming houdt.
 
Het is een prima bak alleen mijn inziens niet geschikt voor een Betta. Te groot en te open. Een betta wil veel meer beschutting en het liefst zonder stroming, die 2000 l/u pomp is echt veel te hoog, zelfs als je gaat proberen de stroming anders te maken of het debiet terug schroeven. Ik zou dan ook kijken naar een ander 'eye-catcher' visje, eentje die bijvoorbeeld wel van een flinke stroming houdt.

Ja dat denk ik bij nader inzien ook wel wat, hoe meer ik net dacht hoe kan ik je helpen. Hoe meer ik denk hmm dan moet de TS wel veel veranderen. Want het is nu echt zo'n co2 geboost bakje. Maar dat is bij gedempt licht voor betta's eigenlijk een beetje overkill. Zou kijken wat je bak te bieden heeft i.p.v. andersom. En als ik de TS was en ik ging voor echt 1 soort dan wou ik wel het optimale eruit halen.
 
In de bak zitten vooral makkelijker planten die niet te veel licht nodig hebben bovendien heb ik wel andere filter uitlaat systemen die de stroming wel drastisch kunnen verminderen. Het licht is te dimmen dus dat zou ook misschien wel eens kunnen werken
 
Heb je trouwens genoeg fosfaat en nitraat in je bak? Want je hebt vissen die je bak eigenlijk weinig belasten en een knap filter erop. Zou me niet verbazen dan die waarden beide aan de lage kant zitten. Want voor voeding doseer je overigens? Zou ook nog even kijken naar dit: https://aquafora.nl/viewtopic.php?t=14307 heb zelf geen ervaring met potloodvisjes.
 
Ik geef als voeding jbl pro flora ferropol volgens de docering. Ook voeg ik een klein beetje (1 tot 3 druppels) ijzer concentraat dagelijk toe.
 
In de bak zitten vooral makkelijker planten die niet te veel licht nodig hebben bovendien heb ik wel andere filter uitlaat systemen die de stroming wel drastisch kunnen verminderen. Het licht is te dimmen dus dat zou ook misschien wel eens kunnen werken

Maar wil je dat wel? In het onderwerp staat dat je een "Betta Splendens bak" aan het maken bent maar als ik naar het aquarium wat je gemaakt heb kijk zie ik iets heel anders. De techniek en de indeling dan komt het niet eens in de buurt van een splendens bak. Dan zou ik een simpel sponfiltertje of extern filter met 300 l/u verwachten en veel schuil plekjes. Drijfplanten en gedempt (simpel) licht, waardoor ook CO2 niet nodig gaat zijn. Eigenlijk bedoel ik te zeggen dat het zonde is van al je techniek om dit om te dopen tot Betta Splendens bak.
 
Ik geef als voeding jbl pro flora ferropol volgens de docering. Ook voeg ik een klein beetje (1 tot 3 druppels) ijzer concentraat dagelijk toe.
Volgens de water testen is er genoeg fosfaat en nitraat.
 
Maar wil je dat wel? In het onderwerp staat dat je een "Betta Splendens bak" aan het maken bent maar als ik naar het aquarium wat je gemaakt heb kijk zie ik iets heel anders. De techniek en de indeling dan komt het niet eens in de buurt van een splendens bak. Dan zou ik een simpel sponfiltertje of extern filter met 300 l/u verwachten en veel schuil plekjes. Drijfplanten en gedempt (simpel) licht, waardoor ook CO2 niet nodig gaat zijn. Eigenlijk bedoel ik te zeggen dat het zonde is van al je techniek om dit om te dopen tot Betta Splendens bak.
Zoals ik al zei is de basis voor de bak de scape, niet de vissen. Ik heb er 2 soorten schoolvissen in gedaan gewoon voor wat leven in de bak en beweging. Ik vindt persoonlijk een betta 1 van de meest mooie vissen en zou er dus wel graag 1 houden
 
Ik geef als voeding jbl pro flora ferropol volgens de docering. Ook voeg ik een klein beetje (1 tot 3 druppels) ijzer concentraat dagelijk toe.
Dan zit daar denk ik wel een winstpuntje want 'ferro' staat voor ijzer en dan voeg je ook nog extra toe. Je hebt planten van staal op het moment. Die plantenvoeding is prima maar je voegt geen fosfaat toe. En je planten krijgen dat denk ik weinig door voeding en vis.
 
Oke top dankjewel, ga hiermee experiementeren en zal er over terug rapporteren
 
Yes nogmaals, was het mijn bak dan had ik de belichting gereduceerd en co2 daar met beleid in mee veranderd. En dat als startpunt gebruikt paar weken laten draaien en kijken. Alg vergt een lange adem though. Succes!
 
Zoals ik al zei is de basis voor de bak de scape, niet de vissen. Ik heb er 2 soorten schoolvissen in gedaan gewoon voor wat leven in de bak en beweging. Ik vindt persoonlijk een betta 1 van de meest mooie vissen en zou er dus wel graag 1 houden
Dan hou je die beter in een kleiner bakje, die aan z'n noden voldoed.
In deze bak ga je hem geen jaar houden
 

Terug
Bovenaan