Betta, neon tetra of guppy


T

Trixieke3

Guest
Ik ben 13 jaar en ik wil graag een aquarium op mijn kamer. Maar nu wil ik weten welke vissen het beste kunnen leven bij neon tetra's, ik hoopte op Betta of guppy. Maar alle 3 gaat waarschijnlijk niet samen. Ons aquarium is denk ik 80 lang,40 breed en 50 hoog(denk ik) en welke planten moeten er zeker in en welk voedsel en alle andere nuttige informatie.
We hebben een paar jaar geleden 2 goudvissen gehad maar die waren na 1 dag dood ='(
Daarna hebben we allerlei tropische visjes gekocht en 2 maanvissen en een tijdje later een groepje neon tetra's maar de maanvissen hebben ze allemaal opgegeten. Op mijn kamer had ik guppy's maar die ontsnapte altijd, ik weet niet hoe maar dan vond ik een paar uur later een mooi dood visje op mijn tafel :-( :(uiteindelijk hebben we die dan gewoon terug naar de winkel gedaan ( dat aquarium hed geen deksel) na ongeveer een jaar hebben we het ander aquarium ook weg gedaan. We hebben ook een rode Betta mannetje gehad maar die werd heel de tijd gebeten in de vinnen en staart en dan heeft die een tijdje in een afgesloten stukje bij de guppy's gezeten. Dus weet je een goede vis combinatie voor een 13 jaar oud meisje? Laat het dan maar weten! Groetjes!!!!!!!
 
meet hem even precies op scheelt een hoop.
betta's hebben drijfplanten nodig.
guppy's zijn druk en betta's zijn gesteld op hun rust + guppen fokken als konijnen.
je kan beter voor de betta gaan.
ook kan je er nog een bodemvisje in doen.
wat voor bodem heb je?
 
mijn bak zit:

10x potloodjes (weet even de naam er niet van)
10 x neontetras
8 x corydora panda
3 x otos
10 x vuurgarnaaltjes die zich nu uitbreiden.

Zit in een bak van juwel rekoord 600 en dat gaat prima!
 
dwayne130 zei:
mijn bak zit:

10x potloodjes (weet even de naam er niet van)
10 x neontetras
8 x corydora panda
3 x otos
10 x vuurgarnaaltjes die zich nu uitbreiden.

Zit in een bak van juwel rekoord 600 en dat gaat prima!
Dit is een bestand voor een 80cm bak en zelfs voor dat wat veel. Jij doet het ook prima in een kamer van 1x2 meter zolang je eten krijgt. ;)
 
Je hebt een bak en wil info over wat een goed bestand zou zijn en welk voer je moet hebben, en ineens heb je een visbestand? Lees ik niet goed, of..?

Bezint, eer ge begint zeg ik dan maar. Lees je rustig in. Dat vissen uit een bak springen heeft vaak een reden (waterwaarden bijv.). Je hebt te maken met levende wezens die geheel aan jouw zorg zijn overgeleverd. Wees er dus voorzichtig mee.
 
Dat visbestand is wat ik vroeger had, 4 of 5 jaar geleden maar ik wil nu terug een aquarium. Maar zo weten jullie misschien iets beter wat vooreen ervaring ik al had. Ik heb nog niets gekocht want het kan nog een paar maanden duren voor mijn kamer geverfd word en we wilden pas beginnen met alles te kopen als mijn kamer geverfd is. Maar ik moest al beginnen met kiezen welke vissen ik zou willen =) en als bodemvisjes dacht ik een 2 algeneters, een paar corydora's en slakken te nemen.
Maar gaat het visbestand van dwayne130 ook met een Betta? De maten van het aquarium zal ik deze week proberen te laten weten. ALVAST BEDANKT!
 
In een 80 cm bak kun je misschien zelfs een harem betta's hebben (1 man 2 vrouw) maar zet NOOIT guppen bij een betta. Dat wordt vechten. En doe nooit een koppel, het mannetje kan het vrouwtje echt uitputten. Als hij 2 vrouwtjes heeft kan hij zijn aandacht verdelen. 1 betta is ook goed. Ik heb een betta gehad die uit mijn hand at. Leuk!

Lekker veel drijfplanten, zuurstofplanten, cryptoplanten in een bodem van zand en een koppel L144 (gele ancistrus).
Een kolonie vuurgarnaaltjes en 2 grote gele appelslakken. Appelslakken zijn echt onwijs gaaf om te zien. Die zweven soms als spookjes voorbij :)
Zou ik doen als ik 13 was en ik mocht een aquarium :)

Maar zorg dat de verflucht eerst uit je kamer is.
Dan je bak rustig opzetten met zand erin, water en planten en dan...
minstens DRIE weken wachten voordat je de eerste visjes erin zet.
Besteed asjeblieft geld aan goede watertesters.
Voordat je naar de LFS (lokal fish store) gaat om vissen post je hier je water waardes.
Ze antwoorden vrijwel direct op zoiets ;)

Dan lees je meteen of het goed is en zo niet wat je het beste kan doen (nog even wachten of zuurstofplanten erbij of juist wel je eerste visjes erin zetten.
Je krijgt vanzelf torenslakjes. Die laat je lekker zitten want die houden je bodem luchtig en zorgen dat dat niet kan rotten.

Een aquarium houden = geduld oefenen en dat is soms best heel moeilijk. Daar weten we allemaal wel wat van. Zelfs de meest ervaren 'oude wijzen' hier op het forum vinden dat soms lastig en dus wel begrijpelijk.

Post gewoon je voortgang hier, dan krijg je tips over hoe je verder moet handelen.

Succes!
 
Kunnen daarbij ook Chinese danio's? En kan ik ook alleen een mannetjes Betta nemen?
Dus met andere woorden: zou dit een goed visbestand zijn:
15x neon tetra/ kardinaal tatra (kan je ook bv 10 neon en 5 kardinaal ofzo?)
1x mannetje Betta
...X l144 (maar dan misschien er 3 en dan verschillende zoals l144, l134 en l046)
10x Chinese danio's
2x appelslakken (gaan die niet kweken?)
...X torenslakjes (zijn dat die kleine donkere die altijd in de waterplantjes zitten als je plantjes koopt?)
...xvuurgarnaaltjes
2x corydora's
2xotos
5x zebra danio (maar die knabbelen blijkbaar aan de Betta)
Ik dacht ook 5 potloodvisjes te nemen maar dan word het zeker te veel en die zebra's ga ik denk ik ook in nemen
Of word dit te veel?

Maar het beginnen met het verven duurt denk ik nog tot de kerstvakantie, dan als alles droog is zal ik mijn raam goed open moeten zetten en van die neutrale luchtverfrissers. Maar kan het kwaad als er een luchtverfrisser naast het aquarium staat?
Ik heb wel nog van die grotjes en andere decoratie van vroeger voor in het aquarium, toen maakte we altijd brugjes met stenen.
En over de bodembedekking als je zand neemt kun je da toch niet makkelijk uitwassen? Vroeger hadden we 2 corydora's en grotere steentjes als bodembedekking en we hadden er helemaal geen problemen mee, maar misschien als ik een stuk met steentjes doe een een stuk met zand?

Groetjes!
 
Je wordt te enthousiast :)

Eerst je bak opmeten!


Wat ik weet:

2 corydoras en 2 oto's is te weinig voor hun groepsgevoel. Die moet je met minimaal 5 of 6 van dezelfde hebben.
Zowieso wil je teveel tegelijk. Ik laat het aan de mede forumleden over om je hierover te adviseren.
Dat je een betta wil is duidelijk. Ga zoveel mogelijk info opzoeken over hoe je het de betta naar zijn zin kan maken.
Zorg dat je weet welke vissen zogenoemde vinnenbijters zijn. Die wil je niet bij je betta.

Een bodem uitwassen moet je niet willen, daarin moeten juist de goede bacteri�n zitten die van belang zijn voor goede waterwaardes.
Rivierzand (zandbakzand) is prima en anders gewoon standaard aquariumgrind (geen gekke kleuren zoals helwit of felblauw!). Kijk en voel goed of dat niet te scherp is want je wilt geen bodemvissen met open wonden.

Denk ten alle tijden eerst aan het welzijn van de diertjes die jij gaat verzorgen en pas daarna denk je aan wat jij wil.
Zo werkt dat :)
 
Meestal is een meterbak het minimale dat wordt aangeraden voor een harem Betta's. Dat betekent niet dat het in een 80cm niet kan, maar wel dat deze dan heel erg goed moet zijn ingericht. Denk dan aan een echt oerwoud van beplanting etc. Zo vol als op de volgende foto is dan eigenlijk wel een must: http://i1358.photobucket.com/albums/q78 ... bf832e.jpg

Verder zie ik veel vissoorten genoemd, waarvan er een aantal absoluut niet geschikt zijn voor bij een Betta:
- neontetra > moet koeler
- chinese danio > moet koeler
- otocinclus > moet koeler
- zebra danio > moet koeler
- guppen > te druk voor bij Betta's

Ook zie ik te veel soorten in de kleine aantallen. De basis is Betta, 1 schooltje voor in het midden van een fatsoenlijk aantal, 1 groepje Corydoras voor rond de bodem in een fatsoenlijk aantal. Daar kunnen best garnalen en Appelslakken bij. Maar 8 vissoorten bij elkaar zoals ik nu even snel tel is geen goed idee.

~ Ivo
 
Ik zal als ik morgen tijd heb de bak opmeten en zo snel mogelijk de maten laten weten.

Wij hadden vroeger 3 corydora's en die zaten eigenlijk nooit echt samen.
Mischien gewoon zo:
15xneon/kardinaal
1x Betta man
3x L'tjes (l144, l134 en l046)
8x Chinese danio (die moeten dacht ik met minstens 6 zijn)
2x appelslakken
De torenslakjes
Vuurgarnaaltjes
En 6x corydora's?

Ik heb al over alle visjes een beetje info opgezocht en normaal gezien zouden ze samen kunnen zitten, dan hopelijk kwa karakter ook :)
Maar ik wou zeker de neon's en dan wou ik daarbij een Betta of een guppy. Het liefst een Betta want de guppy's passen niet zo goed bij de neon's.

Maar de L'tjes ( zoals ik ze noem) worden groot dus kan ik er kleintjes nemen en als ze te groot worden terug brengen naar de winkel, dat hebben we de vorige keer ook gedaan, wij gaan naar de GEJO of de animal fun of de dieren plezier. Het zijn niet echt aquaria winkels maar ze ze hebben wel allemaal bijna de helft voor aquariums en ze geven dan ook raad die echt klopt.
 
De torenslakjes die moet ik niet perse hebben maar die zitten altijd in de planten als we er kopen dus houden we die maar, want ze gewoon wegdoen vind ik zonde...
 
Frandalf zei:
Je hebt een bak en wil info over wat een goed bestand zou zijn en welk voer je moet hebben, en ineens heb je een visbestand? Lees ik niet goed, of..?

Bezint, eer ge begint zeg ik dan maar. Lees je rustig in. Dat vissen uit een bak springen heeft vaak een reden (waterwaarden bijv.). Je hebt te maken met levende wezens die geheel aan jouw zorg zijn overgeleverd. Wees er dus voorzichtig mee.
Ja, je leest verkeerd, Dit is niet Haar verhaal.

Zij verteld Heel iets anders.
 
Trixieke3 zei:
Kunnen daarbij ook Chinese danio's? En kan ik ook alleen een mannetjes Betta nemen?
Dus met andere woorden: zou dit een goed visbestand zijn:
15x neon tetra/ kardinaal tatra (kan je ook bv 10 neon en 5 kardinaal ofzo?)
1x mannetje Betta
...X l144 (maar dan misschien er 3 en dan verschillende zoals l144, l134 en l046)
10x Chinese danio's
2x appelslakken (gaan die niet kweken?)
...X torenslakjes (zijn dat die kleine donkere die altijd in de waterplantjes zitten als je plantjes koopt?)
...xvuurgarnaaltjes
2x corydora's
2xotos
5x zebra danio (maar die knabbelen blijkbaar aan de Betta)
Ik dacht ook 5 potloodvisjes te nemen maar dan word het zeker te veel en die zebra's ga ik denk ik ook in nemen
Of word dit te veel?

Maar het beginnen met het verven duurt denk ik nog tot de kerstvakantie, dan als alles droog is zal ik mijn raam goed open moeten zetten en van die neutrale luchtverfrissers. Maar kan het kwaad als er een luchtverfrisser naast het aquarium staat?
Ik heb wel nog van die grotjes en andere decoratie van vroeger voor in het aquarium, toen maakte we altijd brugjes met stenen.
En over de bodembedekking als je zand neemt kun je da toch niet makkelijk uitwassen? Vroeger hadden we 2 corydora's en grotere steentjes als bodembedekking en we hadden er helemaal geen problemen mee, maar misschien als ik een stuk met steentjes doe een een stuk met zand?

Groetjes!

Over 3 bakken,zou het kunnen.
Niet in 1 bak.


En gewoon zand nemen. geen grint.
 
Als je zand op de bodem doet, flink beplant en wat drijfplanten hebt denk ik dat je om een betta best een leuk bestand kan bouwen in 80cm.

1 betta man
10 kardinaal tetra
10 corydoras hobrasus

Dan heb je een leuk bestandje voor 26 graden lijkt mij. Gooi daar dan niet nog allemaal vissen bij. Daar maak je de vissen en jezelf niet gelukkiger mee.
 
Het aquarium is120/50/50


1 Betta man
10 kardinaal
6 corydora's
10 Chinese danio?
2 appelslakken (wil ik heel graag)
Is dit een goed visbestand voor het aquarium?

Normaal gezien kunnen de Chinese danio's tot 30� leven.
 
Oto's wou ik ook maar dan word het teveel, niet?
 
Een bescheiden wensenlijst Trixieke, er mag best nog iets meer bij twee bij elke school bijvoorbeeld.

In een 120 bak kan je die betta best 2 vrouwtjes geven. Ze hebben dan genoeg ruimte als je voor schuilplekken zorgt. Je ziet dan meer van hun prachtige gedrag. ;)
Het kan wel zijn dat je betta de appelslakken veel pest door naar hun sprietjes te happen. Ik heb dat vaak meegemaakt. Mijn appeltjes durfden toen nauwelijks nog hun sprietjes te vertonen.

Die twee schooltjes kunnen ook goed. Alleen; als je twee schooltjes met verschillende streepjesvissen hebt, zoals bij de kardinaal een de danio, vind ik persoonlijk dat het wat onrustig oogt omdat ze op elkaar lijken maar niet dezelfde zijn. Als je een van de twee schooltjes vervangt voor een wat andere vorm vis, zoals bijvoorbeeld een kegelvlek barbeel, of pareldanio, of Hyphessobrycon soort (hooggebouwde tetra) , zal dat veel meer lijken op twee verschillende schooltjes. Misschien eens het overdenken waard?

Die otos kunnen 'naar mijn mening ook wel. Je hebt veel liters water tot je beschikking en de vissen die je kiest zitten mooi verdeeld over de waterlagen.
 
Trixieke3 zei:
Oto's wou ik ook maar dan word het teveel, niet?
Te veel niet, maar je houdt deze het beste een stuk koeler dan voor Betta's en kardinalen het beste is (ca 25/26).

Corydoras vind je in allerlei verschillende vormen. Twee soorten die de warmte van de Betta's en kardinalen goed vedragen zijn de Corydoras sterbai en de Corydoras Black Venezuela. Je kunt trouwens best 10 sterbais nemen of 15 black Venezuela (omdat die wat kleiner blijft) in deze bakmaat.

~ Ivo
 
Maar kweken de Betta's gemakkelijk, want ik wil wel geen kleintjes. Daar ga ik nog niet aan beginnen...
Anders dit als visbestand:
1 Betta man
10 kardinaal
10 corydora's (maar gaat ook bv 5 sterbladig en 5 black Venezuela)
10 pareldanio
2 appelslakken
En misschien ook een groepje vuurgarnaaltjes?
En dan al die inimini slakjes die in de planten zitten ;-P

Maar is er ook een soort voedsel die voor toch wel zoveel mogelijk van deze vissen graag eten? Want anders zit ik met 6 verschillende potjes met visvoer en dat wil ik toch wel zo veel mogelijk vermijden.
En wat zou de waterwaarde moeten zijn, en hoe kan ik die dan juist krijgen? (Ik zie overal van ph ofzo staan ma ik snap er nix van...) =)
 
(Marlene, mooie profielfoto van de donkerpaarse vis =))
 
Oei! Ik bedoel sterbai XP
 

Terug
Bovenaan