Betta man word niet geaccepteerd Door de 2 vrouwen


Nou ik weet niet wat het is maar en is weer plots een kempvis verdwenen. Mijn kleine dame... nou zit er dus nog maar 1 dame in geen idee war ze is en al 2 dagen weg... Ik ben er nu eigelijk ook wel een beetje klaar met bettas misschien wat te moeilijk voor mij... Ik koop er voorlopig geen meer bij.
 
Wat voor bak heb je en wat is er eerder gebeurd dan??
Hebben ze tekenen van ziekte gehad of zijn ze zomaar weg en hoeveel hou je in de bak en wat zijn de medebewoners?
Ik hou ze bij voorkeur apart in een nanobakje.
 
Dit is een nieuw aquarium die nu 7 weken staat. Geen tekents op ziekte. Alleen een koperzalm die miste opeens eens stuk van staart.
Medebewoners:
2 Molly
5 Vuur tetra
16 Neon tetra
1 betta
1 algeneter
1 vuurstaart
2 Botia lohachata
9 koperzalmen
Marina aquarium 80 cm

Waterwaarden waren dus niet goed maar gaat nou wel goed lijkt het. Ik ga zaterdag weer testen. Ph was te laag 6.5.

Eerder (1.5 week terug) ben ik mN betta man verloren. Mijn betta vrouw 3 maand geleden ging ook dood waarom is ook een raadsel maar die zag ik wel liggen deze is plots verdwenen
 
Gelet op je bestand denk ik dat het weleens stress kan zijn. Ze houden wel van rust en jij hebt de bak flink bevolkt.
 
Die vuurstaart (*) zit ook veel te klein. En dat is nu typisch een vis die behoorlijk kan gaan klieren indien verkeerd gehouden. En die is ook zeer zeker in staat een Betta te slopen. De algeneter vreet het lijkje wel op.

Het bovenstaande zou zomaar een scenario kunnen zijn.

(*) als Epalzeorhynchos/Labeo bicolor wordt bedoeld.
 
ga maar eens zoeken onder het hout achter de filter ofwel de meest ondenkbare plekjes in je bak

ik heb hier een vrouw gehad die als ze de kans kreeg zich als het ware klem zwom tussen de filter en de achterwand, elk klein kiertje wat ze kon vinden dook ze in
en dat terwijl ze alleen in een bakje zat achteraf bleek de stroming te hard te staan daarna heb ik een sponsfilter geplaatst en deed ze het ook niet meer dus als ze zich verstopt heeft komt ze nog wel tevoorschijn
ik ben het met John eens dat dit bestand veel te druk is voor betta's waarschijnlijk is daar ook je man door heen gegaan
betta's houden is niet moeilijk als je maar aan hun eisen voldoet
rustige stroming en mede bewoners (liever geen)
veel beplanting
ik zag dat je ook een bakje met vuurgarnalen hebt nu weet ik niet hoeveel garnalen daarin zitten maar ik heb hier de dames en heren die aan moeten sterken ook bij de vuurgarnalen en de chocogarnalen, nemen ze dan af en toe een hapje kan ik alleen maar denken levend voer is gezond nu moet ik wel zeggen dat deze 2 garnalen bestanden ruim de 100 stuks gepasseerd zijn en ook die bakken zwaar beplant zijn
hier wat foto's ik heb vanmiddag wel gesnoeid in de bak op de eerste 2 foto's dus de beplanting is nu even iets minder

ook zie je gelijk het favorieten plekje van de vrouw tussen het verwarmingselement en de filter in dit terwijl de stroming helemaal niet hard is

592632patty776_0_82_20151209_210118.jpg


416432patty776_0_82_20151209_210128.jpg


deze zwarte crownman heb ik gekregen met vinrot en was veel te klein nadat ik hem behandeld had met catapablad en zoutbad en zijn vinnen begonnen te groeien is hij bij de vuurtjes gegaan
594177patty776_0_82_20151209_210244.jpg
 
Mmh heb haar ook niet gevonden achter het filter/verwarming ook niet achter de planten en het hout. Dat het te druk is voor bettas lijkt me heel logisch... alleen hier zaten ze altijd al bij. (Niet dat ik bedoel van:"het gING altijd goed dus ik houd het zo" maar meer waarom opeens? Ik ben bang dat het niet goed gaat met vuurtjes... Deze betta is wel een vechtertje bovendien is het ook jiet echt ingericht voor een betta. Ook zwemmen er nu baby mollies en baby gups in om ietsje groter te worden en weg te gaan. Ik denk dat ik daar dan ook niet zo veel van over houd. Deze betta, heb ik het idee, heeft het meest last van de 2 mollies... zou dat kunnen?
Ik denk dat mijn betta die nu foetsie is zich heeft gewurmd tussen een net breeder die er toen in hing. Kwam er misschien niet meer uit en is opgevreten...
 
De kans dat ie is opgevreten is zeer zeker aanwezig ja. Betta s lusten daarnaast vaak ok wel een garnaal dus die combi is ook niet zo aan te raden. Ik heb het hier gezien met mn Citroenen.
 
patty776 zei:
ik zag dat je ook een bakje met vuurgarnalen hebt nu weet ik niet hoeveel garnalen daarin zitten maar ik heb hier de dames en heren die aan moeten sterken ook bij de vuurgarnalen en de chocogarnalen, nemen ze dan af en toe een hapje kan ik alleen maar denken levend voer is gezond nu moet ik wel zeggen dat deze 2 garnalen bestanden ruim de 100 stuks gepasseerd zijn en ook die bakken zwaar beplant zijn


Wat ik hiermee wil zeggen dat mits je een voldoende bestand hebt bij je vuurtjes en je het kun hebben dat er af en toe eentje opgegeten word dit misschien een optie is voor je betta

maar alleen als je erachter staat en die bak wilt en kunt aanpassen voor je betta
ik heb ook het vermoeden dat de molly's je probleem zijn maar vergeet niet dat een guppy ook een drukke vis is en dat een betta daar ook problemen mee kan hebben
beetje botweg gezegd hebben betta's net als kinderen de 3 R's nodig in elk geval 2 daarvan Reinheid Rust (en Regelmaat)
 
Dan doe ik haar maar niet bij de garnalen denk ik. Het zijn vuur garnalen dus ook niet groot.
Guppen zitten niet bij de Betta maar in een andere. Black molly denk ik ook dat het probleem is. Ik heb nou wel een anubias (tenminste ik denk dat het een anubias is) zo geplaatst dat ze daar in en achter kan zonder dat de molly's haar storen. Dat lijkt wel te helpen. Ze heeft dan ook het stuk daarachter voor haar alleen.
Ik kan proberen de black mollies weg te doen maar ik weet niet of dat het probleem oplost...
 
De Anubia mag niet in de bodem met de wortelstok hoor ;)
 
Nee dat zit ie ook niey :) ik ben een beetje raar in typen zo af en toe :) wil trouwens ook niet drijft steeds weer weg ;) de drijft ergens bovenin... Ik weet niet of het goed is maar groeit wel dus ja
 
Je kan de anubia ook makkelijk met visdraad opbinden op een steen of stukje hout.
 
nickey welke regio woon je ik heb hier nog wel een stukje hout liggen en eventueel wat plantenstekjes
 
Jammer, ik zit in Friesland. Niet echt in de buurt :( helaas misschien kan mp oid me nog helpen :p
Versturen lijkt me misschien niet heel handig , hangt er natuurlijk ook vanaf de grote etc
 
Bedabkt patty! ;) ik plaats wel eens een foto als het staat
 

Terug
Bovenaan